مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چهار اشتباهی که افراد مضطرب انجام می دهند!

زندگی در عصر دیجیتال سرشار از دغدغه و استرس است که می تواند موجب افزایش اختلالات اضطرابی در افراد جامعه شود. امروزه افراد زیادی درگیر اضطراب هستند اما باید به این موضوع دقت کرد که بین اضطراب طبیعی و اختلالات اضطرابی تفاوت وجود دارد.   زندگی در عصر دیجیتال سرشار از دغدغه و استرس است که می تواند موجب افزایش اختلالات اضطرابی در افراد جامعه شود. امروزه افراد زیادی درگیر اضطراب هستند اما باید به این موضوع دقت کرد که بین اضطراب طبیعی و اختلالات اضطرابی تفاوت وجود دارد. زمانی که شما در حال انجام کاری پرتنش و اضطراب زا هستید؛ طبیعتا اضطراب، لازمه آن است و به تعبیری دیگر؛ آن اضطراب از شما محافظت می کند تا حواستان را بیشتر جمع کنید. اما براساس نظر مشاور خوب وقتی که شما ترس؛ تردید و نگرانی را تجربه می کنید که با موقعیت موجود؛ نامتناسب است و این حس را مدت زمان زیادی است که تحمل می کنید آن وقت است که می توان گفت شما دچار اختلال اضطراب شده اید. زمانی که افراد دچار اضطراب می شوند؛ ناخودآگاه به آن پاسخ می دهند که این پاسخ موجب ایجاد رنج و مانع انجام دادن کارهای لذت بخش در آن ها  می شود. اگر عمیق تر به موضوع نگاه کنیم، متوجه می شویم که  انسان ها با پاسخ های شدید و نامتناسب به اضطراب؛ این پیام را می دهند که گویی خود را دوست ندارند. چرا که به گونه ای واکنش نشان می دهند که خود را درگیر رنج می کنند و لذت های زندگی را از خود دریغ می کنند. در این مقاله قصد داریم تا به اشتباهاتی که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به آن دچار هستند صحبت کنیم؛ اگر شما نیز دچار این اختلال هستید این مقاله می تواند برای شما مفید باشد.

یک) تلاش بیش از حد برای کم کردن اضطراب: یکی از کارهای اشتباهی که افراد مضطرب انجام می دهند این است که دوست دارند هرچه زودتر اضطراب خود را متوقف کنند و همین موضوع باعث می شود که آن ها لحظات سخت تری را تجربه کنند. تصور کنید که شما آبی را بر روی شعله گذاشته اید تا جوش بیاید. حال آن را از روی گاز بر می دارید و روی یک سطح خنک می ذارید. آیا آب داغ، سریعا سرد می شود؟ مسلما خیر. آب داغ به تدریج سر می شود و گرمی خود را از دست می دهد. در مورد اضطراب هم دقیقا همین اتفاق پیش می آید؛ زمانی که شما اضطراب زیادی را تجربه می کنید تلاش نکنید تا فورا حال خود را خوب کنید، بلکه صبر کنید و اجازه دهید تا با انجام کاری لذت بخش؛ کم کم اضطراب تان کم شود و به حالت عادی برگردید. براساس نظر بهترین سکس تراپ افرادی که اضطراب عملکرد جنسی دارند؛ بهتر است تا به جای تلاش برای رهایی از این اضطراب؛ با کمک یک درمانگر با اضطراب خود به نحو بهتری برخورد کنند.

دو) پیدا کردن مقصر: افراد مضطرب براساس مشاوره پیش از ازدواج زمانی که درگیر اضطراب می شوند؛ اغلب بدنبال مقصر می گردند تا خود را آرام کنند و به این دلیل نشخوار فکری را شروع می کنند! برای مثال اگر فردی را ببینید که نسبت به شما برخورد خوبی ندارد و سرد برخورد می کند؛ آیا خود را مورد اتهام قرار می دهید یا اینکه فکر می کنید طرف مقابل واکنش اشتباهی انجام داده است؟ افرادی که دچار اضطراب هستند پس از آنکه دچار تنش می شوند؛ مدام به سناریو هایی فکر می کنند که می توانستند با انجام دادن آنها، از آن اتفاق جلوگیری کنند! آن ها با فکرکردن به اما و اگر ها ساعت های طولانی خود را درگیر می کنند و از خود انرژی می گیرند. طبق  تحقیقات؛ اگر زمانی که اضطراب را تجربه می کنید؛ نشخوار فکری را شروع می کنید؛ یکی از بهترین کارها می تواند استفاده از شیوه جایگزینی باشد. برای مثال به جای نشخوار فکری؛ یک حواس پرتی مثبت را انتخاب کنید؛ مثالا جدول حل کنید یا فیلم ببینید. اینطوری می توانید فکرکردن را متوقف کنید و به خود کمک کنید.

سه) تنها جنبه های منفی اضطراب را دیدن: خیلی از افراد به علت دلایلی؛ نمی توانند اضطراب را کنار بگذارند. خب این افراد باید چه کارکنند؟ با تفکر مدام به اضطراب و احساساتی که تجربه می کنند آیا باید نسبت به خود احساس بدی داشته باشند؟ طبیعتا خیر. اضطراب می تواند کارکردهای مثبت زیادی داشته باشد. برای مثال اضطراب موجب می شود تا افراد منظم باشند؛ همیشه یک برنامه پشتیبان داشته باشند؛ سخت تلاش کنند و... تمام این موارد می توانند در آدمی احساسات مثبت ایجاد کند چرا که مسلما هیچ تلاشی بدون پاسخ نمی ماند و وقتی که افراد می بینند که  اضطراب موتور حرکت آن ها است با جنبه های منفی اضطراب راحت تر کنار می آیند. شاید بتوان گفت مهم داشتن یا نداشتن اضطراب نیست؛ مهم این است که نسبت به آن با چه دیدی نگاه می کنید؟

چهار) نادیده گرفتن خود: تجربه کردن مداوم اضطراب؛ موجب می شود تا سیستم ایمنی انسان ضعیف شود. برای همین بی توجهی به این موضوع می تواند بسیار آسیب زننده باشد. تلاش کنید تا با انجام کارهای ساده؛ از خود مراقبت بیشتری نشان دهید. برای مثال به پیاده روی بروید؛ غذاهای مقوی مصرف کنید؛ روابط قابل اعتماد تشکیل دهید و بسیاری از کارهای دیگر که می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. حواستان به این نکته باشد که بی توجهی به اضطراب و آسیبی که می تواند به بدن وارد کند بسیار جدی است و ممکن از در دراز مدت دچار بیماری های جسمی یا روانی جدی بشوید.

سخن پایانی:

اگر فکر می کنید که شما نیز درگیر اضطراب هستید و این موضوع بر خودتان؛ ازدواج تان و شغل تان اثر منفی گذاشته است بهترین و امن ترین کار کمک گرفتن از یک مرکز مشاوره خوب است که با داشتن درمانگرانی حاذق می تواند با شما همراهی کند. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن روانشناسانی با تخصص های مختلف می تواند به شما کمک کند تا به سمت بهبودی و حال خوب قدم بردارید.

 

 

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن: 22593216 22795735 

آدرس: قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.