مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

7خطاهای شناختی بر اساس مطالعات مرکز مشاوره که ذهنتان را گول می زند و زندگی تان را دگرگون می سازد!

زمانی که فرد درگیر با تحریف های شناختی و خطاهای شناختی می شود در نگرش ها و برداشت هایش تاثیر عمیق می گذارد. طبق مطالعات مرکز مشاوره در واقع درگیر شدن با این تحریف ها سلامت روان فرد را به خطر می اندازد و همچنین باعث مشکلات زیادی در ازدواج، روابط، خانواده و ... می شود و در واقع ان خطاهای شناختی به میزان زیادی تعیین کننده سلامت روابط و سلامت روان ما است. در ادامه به برخی از این خطاها اشاره می کنیم که به احتمال زیادی در زندگی روزمره با آن ها درگیر شده اید و از آن ها استفاده کرده اید.

عبارت های باید دار:

انتظار دارید که همیشه طبق میل شما پیش برود ولی همیشه این اتفاق نمی افتد و معمولا قوانین خشک و غیر قابل انعطافی انتخاب می کنید و خودتان و دیگران را تحت فشار قرار می دهید ولی اگر قوانین انعطاف پذیری تعیین کنید به شما کمک می کنند که راحت تر زندگی کنید افراد با کلمات باید و نباید دار از خود یا دیگران انتقاد می کنند . عبارت های باید دار معمولا موثر نیستند زیرا که باعث احساس گناه می شوند و در نتیجه شرایطی را فراهم می کنند که فرد از انجام آن ها خودداری می کند. باید ها اگر افراطی شوند، به دیگران و شخص امر و نهی کننده آسیب می زنند.

استنباط دلبخواهی:

استنباط اختیاری یعنی رسیدن به نتایجی بر اساس ملاک های نا کافی ، توانایی شناختن افکار و اندیشه های دیگران بدون استفاده از ارتباطات اجتماعی و گاهی شدت انحرافات فکری به حدی زیاد است که افراد بدون هر گونه دلیل موجه نتیجه گیری های اشتباه می کنند. این مورد دو حالت ذهن خوانی و پیش بینی منفی را دارد در ذهن خوانی بدون بررسی کافی نتیجه می گیرید که کسی در مورد شما منفی فکر می کند و عقیده دارید که می دانید دیگران در مورد شما چه فکری می کنند و در واقع خودتان نتیجه می گیرید که چه چیزی از افکار دیگران می گذرد و مورد دیگر پیش بینی منفی است که فرد اعتقاد دارد اتفاق ناگواری رخ خواهد داد حتی اگر شواهدی از آن حمایت نکند و پیش بینی می کنید که در آینده اوضاع بدتر خواهد شد و یا خطری در پیش است و در واقع طوری رفتار می کنند که افکارشان صحت دارد .

فاجعه سازی:

طبق نظر مشاور ازدواج خوب در تهران افرادی که درگیر با این نوع افکار منفی هستند بر این باور هستند که آن چه که اتفاق خواهد افتاد انچنان دردناک و غیر قابل تحمل خواهد بود که شما نمی توانید تحمل کنید و در واقع افراد در این خطای شناختی چنان در مورد آن نگران می شوند و به قدری جنبه ی منفی آن را زیاد می کنند که از آن وحشت زده می شوند. این دسته از افراد درواقع درگیر با سوال(( چه می شود اگر؟ ))هستند.

فیلتر ذهنی:

این خطای شناختی عبارت است از شرایطی است که فرد یک عادت یا یک حادثه از یک مضمون وسیع را انتخاب کرده است و به استناد آن نتیجه گیری اشتباه می کند. در این فرایند فرد بر روی جزییات یک مجموع کلی تکیه کرد و از سایر جنبه های کلی تر و واقعی آن مجموعه صرف نظر می کند. و در واقع منحصرا بر روی جنبه های منفی متمرکز می شوید و به ندرت به جنبه های مثبت توجه دارید و بر اساس آن قضاوت می کنید. افرادی که دارای این نوع افکار هستند تحت تاثیر یک حادثه منفی همه واقعیت را تار می بینند و به جزیی از یک حادثه منفی توجه می کنند و بقیه را فراموش می کنند. عدم توانایی در دیدن بخش های مهم تر این حادثه ها عامل مهمی است که ذهن ما را درگیر می کند.

تفکر همه یا هیچ:

در این نوع افکار قانو همه یا هیچ حاکم است . فرد یک رفتار ، فکر ، موقعیت پدیده یا موضوع را کلا سفید یا سیاه می بیند و فرد تمایل دارد واقعیت را به صورت مطلق تعبیر کند. و هیچ گونه حد وسطس قائل نیست و همه امور به دو دسته خوب و بد تقسیم می شوند و ما می توانیم این نوع تعبیر را در بسیاری از قسمت های زدگی ببینیمو برای فرد کمال گرا اگر کاری صد در صد کامل و بی عیب نباشد به کلی خراب و بد است و راه میانه ای وجود ندارد.

برچسب منفی زدن:

برچسب زدن شکل حاد تفکر همه و هیچ است و بر اساس یک رفتار کوچک به خودتان صفات منفی و کلی نسبت می دهید و درواقع یک ویژگی منفی خیلی کلی را به خود یا دیگران نسبت می دهید برچسب های منفی منجر به اضطراب، خشم، دلسردی و تضعیف عزت نفس می شوند و چه برای خودتان و چه دیگران اصلا مناسب نیستند.

شخصی سازی:

شخصی سازی یعنی پذیرفتن مسئولیت درباره چیزهایی که ارتباط زیادی با فرد ندارند و یا اصلا مربوط به فرد نیست. در این خطا فرد خود را بی جهت مسئول حادثه ای قلمداد می کند که به هیچ وجه امکا کنترل آن را نداشته است . شخصسی سازی و سرزنش باعث احساس گناه، خجالت و ناشایست بودن می شود و اتفاق ها را بر اساس استانداردهایی تفسیر می کند که واقع بینانه نیستند. و در نتیجه به افرادی توجه می کنند که بهتر از آن ها عمل می کنند و در نتیجه خودشان را در مقایسه با دیگران حقیر می بینند.

خطاهای شناختی دیگری نیز هستند که افراد مختلف در موقعیت های مختلف از آن ها استفاده می کنند و میزان افراطی آن باعث اختلالات روانی، مشکلات ارتباطی و در حالت کلی به خطر افتادن سلامت روان را به دنبال دارد. قدم اول برای بهبود شرایط آشنایی با این خطاها و شناخت آن ها در زدگی تان است. زمانی که شما آن ها را بشناسید می توانید راه های کنترل آن را نیز در ادامه یاد بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با روانشناس و مشاور خانواده در ارتباط باشید.

نویسنده:پریاموسوی

 تلفن : 22593216 –

22795735

 آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3