مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چرا از اطرافیانمان عصبانی می شویم و چه کارهای مفیدی برای کاهش عصبانیت می توان انجام داد؟



عصبانیت همیشگی نیست و ما به طور ناگهانی از آرامش به عصبانیت نمی رسیم . بلکه می توانیم آن را مانند پیوستاری در نظر بگیریم که در قسمت پایین آن رنجش و نا امیدی و آزردگی را در بر می گیرد و در بخش میانی آن ناراحتی و دلخوری و خشم است و انتهای این پیوستار خشم و انفجار است.

طبق نظر مشاور روانشناس همه ی احساسات برای انسان مفید هستند حتی احساسات نا متعارف و نا خوشایند . وقتی احساسات در واکنش به لحظات حال بروز می کنند بیانگر وضعیت ما هستند . وقتی اتفاقات نا گواری برایمان رخ می دهد ، آن تجربیات تلخ را در قالب حافظه ی زندگی نامه ای رویدادی رمز گذاری می کنیم و موقعیت هایی که اتفاقات بد گذشته را به یادمان می آورند باعث فعال شدن واکنش های حیاتی در ما می شوند تا دوباره آسیب نبینیم. 


بسیاری از موارد دیگر مانند طایفه ، محیط زیست و .... هستند که می توانند واکنش ما نسبت به فعال سازی مدار خشم را به مراتب خطرناک تر کنند . برخی از عصبانیت ها نا به جا و به دلیل بسیاری از عوامل روانشناختی می باشد که نیازمند درمان و کنترل هستند

علل عصبانیت همسران به هم چیست؟

بر اساس مطالعات مرکز مشاوره ازدواج عدم شناخت کافی نسبت به خلق و خو و ویژگی های همسر که عدم آگاهی از تفاوت های جنسیتی نیز باعث دامن زدن به این مسئله می شود. عدم آگاهی از روش های صحیح برخورد با مسائل متفرقه و روزمره که شاید بسیاری از آن ها تکراری باشند و این مسائل زمینه ساز ناراحتی و رفتار های پرخاشگرانه می شوند مانند سکوت همسر، دیر آمدن شوهر، کمک نکردن در امور خانه و .... و همچنین نداشتن مهارت فن گفتگو و ایجاد ارتباطی موفق، مسائل تربیتی فرزندان و .... می تواند در آن نقش مهمی داشته باشند و می تواند خود را با بی احترامی از طریق نیش زدن در گفتگو، فروپاشی احترام با عصبانیت و پرخاشگر نشان دهد. به همین دلیل شکل دهی یک گفتگوی مناسب در زمان خشم الزامی است.

 

 

همدلی و صحبت :

طبق نظر مشاور روانشناس سعی کنید که پیش از صحبت خود را به جای همسرتان بگذارید و با این کار بهتر به مشکلات او پی می برید. و همچنین بیش از صحبت با همسر موضوع را با دیگران مطرح نکنید زیرا ممکن است گفته هایتان را به اشتباه نقل کنند و عصبانیت بیشتر شود و در ابتدای صحبت تاکید کنید که قصد شما از مطرح کردن رنجش، رفع سوء تفاهم است و سعی کنید از نکات مثبت کارهای اخیر یا آن چه از او دوست دارید را مطرح کنید تا فضای صحبت کردنتان با همسرتان صمیمی تر شود. تاکید کنید که خودتان نیز در این ماجرا مقصر هستید و به همین دلیل برای رفع دلخوری اقدام به صحبت کرده اید.اگر تقصیری داشته اید آن را مطرح کنید و از همسرتان حتما عذرخواهی کنید. این کار فضای گفتگو را بهبود می بخشد و همسرتان فکر نمی کند که محاکمه ای در جریان است.

با خود مهربان باشید.

شفقت با ذهن و قلب نسبت به خشم و کینه ی درونی و بر قراری ارتباط با آن ها در لحظه ی حال مرتبط است . شما این کار را با رها کردن کشمکش با تجربه ای درونی از خشم ، کینه و آزردگی انجام می دهید . زمانی که به شکل مهربانانه ای با افکار و احساسات نا خواسته ی مرتبط با خشم ، بدون این که سرکوبشان کنید ، برخورد کنید ، تغییرشان دهید یا بر اساس آن ها اقدام کنید ، اجازه می دهید هر جا که هستند همان جا باشند.

اصلاح کردن باورها:

مدل شناختی در روانشناسی خشم نا سالم را اغلب برخاسته از انتظارات غیر واقع بینانه ، خود پسندانه و غیر منطقی ما از دیگر افراد ، دنیا و خودمان معرفی می کند. چنین باورهایی شامل: من باید هر کاری را به خوبی انجام دهم و دیگران تاییدم کنند. افرادی که با آن ها در ارتباط هستم باید با ملاحظه و مهربانی و احترام با من رفتار کنند. و یا باید همه ی کار ها انطور که من دلم می خواهد پیش برود. با به چالش کشیدن یا تغییر دادن باور های ندرستی که عامل به وجود آورنده ی خشم هستند، خواهید دید که به میزان کمتری خشمگین می شوید.

نوشتن در مقابل گفتن:

طبق مطالعات مرکز مشاوره ازدواج سعی کنید درباره آن چه که در مسیر عادی خود نیست و شما را اذیت می کند و آن چه که در دل دارید بنویسید و این کار را روزانه انجان دهید این کار باعث می شود تا آن چه مه شما را اذیت می کند روی کاغد به صورت نوشتاری خالی کنید و انجام دادن روزانه آن ها موجب خواهد شد تا احساس بهتری داشته باشید و بعد آن ها را در زباله بیندازید.

بپذیرید که مسئله می تواند حل شود.

چیزی که با آن رو به رو شده اید وضعیتی است که تبدیل به مسئله شده و سعی کنید به این مسئله خوشبین باشید  که می توانید مسائل را حل کنید. همواره از روش های تکراری برای حل مشکلاتتان که بی تاثیر بوده استفاده نکنید و از شیوه های دیگر برای حل مسئله استفاده کنید و راه های تازه برای حل مسائلتان کشف کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر با مطب روانشناسی در ارتباط باشید.

 

زنان و مردان چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند که سبب اختلاف در زندگی مشترکشان می شود؟

زنان و مردان تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند که عدم آگاهی از آن ها مشکلاتی را برای رابطه به همراه خواهد داشت. ولی شناخت و آگاهی از این تفاوت ها می تواند شرایط بهتری را برای افراد به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از موارد از دیدگاه مشاور قبل از ازدواج اشاره می کنیم که ممکن است هر فردی به دلیل عدم آگاهی از این تفاوت دچار ناراحتی و رنجش شده باشد و یا واکنش نا مناسبی را بدهد.


زنان و مردان در مقابل مشکلات چه می کنند؟

زمانی که مردان تحت فشار روحی و روانی قرار می گیرند بیشتر فکر می کنند تا بفهمند چگونه با آن تنش کنار بیایند و یا آن را کاهش دهند و حل کنند و تلاش می کند با تغییر دادن عامل هایی میزان فشاری که وارد می شود را به حداقل برساند . اما زنان به صورت متفاوتی عمل می کنند و با مردان متفاوت هستند آن ها بیشتر در ذهن خود غرق می شوند و سعی می کند با تغییر خود این تنش را کمتر کند یک تنش ایجاد شده سیلی از احساسات و واکنش را برای زن به وجود می آورد و او رفتار خویش را مورد بازبینی قرار می دهد تا متوجه گردد با تغییر کدام قسمت می تواند فشار وارد آمده را کمتر کرده و وضعیت را به حالت عادی باز گرداند.

طبق مطالعات مرکز مشاوره خانواده زمانی که مرد به مشکل بر می خورد تنهایی را ترجیح می دهد و تمام فکرش را برای حل مشکلش به کار می بندد و معمولا ذهنش را به مهم ترین و دشوار ترین مشکل معطوف می کند و آن چنان سرگرم حل آن می شود که موقتا نسبت به مسائل دیگر بی تفاوت می شود و در چنین مواقعی از دیگران فاصله زیادی می گیرد و در روابطش فردی فراموش کار، بی اعتنا و حواس پرت می شود. و در چنین مواقعی او نمی تواند به طور معمول و آن طور شایسته ی همسرش است، نسبت به او توجه نشان دهد. و اگر بتواند راه حلی برای مشکلش پیدا کند، بلافاصله احساس بهتری می یابد و از تنهایی اش بیرون می آید و دوباره آماده برقراری ارتباط با دیگران را دارد.

اما زمانی که زنان ناراحت می شوند و یا تحت فشار مسائل روزانه قرار می گیرند، برای تسکین ناراحتی اش به دنبال فرد مورد اطمینانی می گردد تا درباره مسائل روزی که سپری کرده، مفصل با او حرف بزند. زمانی که ناراحتی شان را با دیگران در میان می گذارند ، به طور عجیبی آرامش پیدا می کنند و این روشی برای غلبه بر استرس آن هاست. و می توان گفت که زنان فقط به دنبال راه حل فوری نیستند بلکه فقط می خواهند احساس ناراحتی خود را کم کنند و آرام شوند.برای کسب اطلاعات بیشتر با مراکز روانشناسی در ارتباط باشید.


نیاز مردان و زنان به عشق چگونه است؟

طبق نظر مشاور قبل از ازدواج نیاز مرد ها و زن ها به عشق به یک میزان و یکسان است . اما زنان و مردان دارای نیاز های عاطفی متفاوتی هستند که در تعارض ها و مشکلات زناشویی به دلیل تامین نشدن این نیاز ها می باشد . در صورتی که زن ، شوهر خود را امین و مورد اعتماد نداند و از او تقدیر نکند و تفکر او را مورد پذیرش قرار ندهد ، احساس افسردگی و آزردگی خواهد کرد . مردان شخصیت خویش را در اعمال خود نشان می دهند و اگر از سوی همسر خود مورد اعتماد قرار نگیرند خود را ضعیف و ناتوان دانسته و به شایستگی خود شک می کند و اما اگر مرد همسر خود را مورد توجه و مراقبت قرار ندهد و با احترام با او برخورد نکند ، زن احساس رنجش کرده و به ارزش خود شک خواهد کرد. 

چه رفتارهایی از سوی زنان باعث ناراحتی مردان می شود؟

بر اساس مطالعات مرکز مشاوره خانواده قهر و تحریم عاطفی، تحریم جنسی مرد، رفتارهای تحقیر آمیز او، حرف های نیش دار و کنایه آمیز، انتقاد زیاد و نصیحت کردن، بی اهمیت جلوه دادن کارهای او، مقایسه همسر با مردان دیگر، داشتن انتظارلت غیر واقعی و غیر طبیعی، وادار نمودن مرد به اعتراف کردن اشتباهات خود، نادیده گرفتن نقاط مثبت و تمرکز روی نکات ضعف او، نادیده گرفتن وجود او به ویژه جلوی بچه ها و تلاش برای اغییر رفتارها و خصوصیات او آنگونه که خودش می خواهد.

چه رفتارهایی از مردان باعث ناراحت شدن زنان می شود؟

متوسل شدن فوری به حمله یا فرار، نداشتن احترام متقابل نسبت به همسر، بی توجهی و عدم حمایت از او در زندگی، نداشتن رابطه کلامی و عاطفی با همسر، عدم توجه به وجود او در زندگی مشترک، عدم مشورت و دخالت ندادن او در تصمیم گیری ها ، احساس حقارت از پیشرفتهای مالی و اجتماعی زن، پرخاشگری و سرکوب احساسات و نیازهای درونی او و تحقیر او به عنوان زنی که چیزی سرش نمی شود.

دانستن این تفاوت ها بین زنان و مردان می تواند کمک بزرگی در به آرامش رسیدن رابطه داشته باشد  و ما فقط خلاصه ای از این تفاوت ها را مطرح کردیم. کسب دانش کافی در این مورد به هر فردی جهت داشتن رابطه ای با درک و پذیرش بالا مناسب خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با مراکز روانشناسی در ارتباط باشید و راهنمایی های لازم را از سوی متخصصان کسب نمایید.