مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

بر اساس مطالعات روانشناسی خانواده چگونه استرس خود را کم کنم؟

استرس می تواند هم سازنده و مفید باشد و باعث شود که برخی از کارها را به خوبی انجام دهیم و اما در مواردی اگر استرس بیش از حد  و یا ا مناسب باشد می تواند بسیار اذیت کننده و زجر آور باشد و شرایط بدی را ایجاد کند .طبق مطالعات روانشناسی خانواده وقتی احساس ترس می کنیم واکنش شیمیایی خود به خود اتفاق می افتد ، چون انسانیم و ساختار فیزیولوژی پیچیده ای داریم . به عبارتی استرس شکل و درجه های مختلفی دارد که شامل ذهنی ، جسمی و هیجانی می باشد و بر سلامتی به شکل مثبت و منفی اثر می گذارد . و می توانیم بگوییم که استرس جزء جدایی نا پذیر زندگی است.

استرس آفرینان یعنی افراد، وقایع و شرایطی که باعث استرس در شما می شوند ، در هر اندازه و شکلی پیدا می شوند. برخی از آن ها فیزیکی هستند مانند الودگی و صدا برخی دیگر اجتماعی اند مانند همسایگان پر سر و صدا و برخی دیگر عاطفی مانند مرگ عزیزان و برخی دیگر مسائل حقوقی هستند مانند طلاق و برخی دیگر مالی مانند ورشکستگی و .... برخی از استرس ها مثبت هستند مانند پیدا کردن یک کار تازه، ازدواج، فارغ و التحصیلی از دانشگاه و این ها مواردی هستند که کمتر از استرس های منفی باعث فرسایش سیستم عصبی شما می شوند. برخی از استرس های کوچک روزمره حتی احتمال دارد که شما با آن ها رو به رو شوید و می توانند سرانجام موجب خشم شما شوند و برخی دیگر استرس افرینان عمده هستند که می توانند تاثیرهای مهم عمده بسیار بیشتری در زندگی شما داشته باشند مانند اخراج از کار، دچار بودن به بیماری مزمن ، جدایی از همسر، رو به رو شدن با مرگ نزدیکان و .... استرس افرینان کوچک از آن جایی که مردم همواره با آن ها رو به رو هستند پدیدار می شوند و ممکن است که با آن ها به شکل درستی برخورد نکنید و در نتیجه در طول زمان با مشکلاتی رو به رو شوید و اثرات مخربی بر سیستم عصبی شما داشته باشد.


چگونه می توانیم استرس خود را در شرایط مختلف کنترل کنیم؟ 

خودشناسی:

  طبق نظر بهترین مشاور ازدواج خودشناسی در پیشگیری از بسیاری اختلالات روانی نظیر افسردگی و مشکلات دیگر تاثیر گذار است. زیرا که خودشناسی باعث می شود برداشت های اشتباهی از خودمان نداشته باشیم و زمانی که با تنشی مواجه می شویم از خواسته های واقعی مان آگاه باشیم و مسیر صحیحی را برای بهبود شرایط زندگی انتخاب کرده و بر اساس ظرفیت های درونی مان خود را از بحران خارج کنیم.

مهارت نه گفتن:

برخی از افراد هستند که پبوسته در تلاش هستند اطرافیان خود را راضی نگه دارند و این باعث می شود که انتظارات اطرافیان همواره بیشتر شده و در نتیجه فشار بیشتری داشته باشند. اما آن چه که می تواند برای هر فردی بهتر باشد توانایی و جسارت نه گفتن است. و این کار از ارزش شما کم نمی کند و باعث بالا رفتن ارزش و احترام شما می شود.

مقابله با نشانه های بدنی استرس:

فنون تنفسی، آرمیدگی، ورزش های هوازی مانند پیاده روی و دو ، دوچرخه و... شنا و شیوه های زندگی سالم برای کنترل نشانه های بدنی استرس سودمند هستند. در رابطه با شیوه زندگی سالم، استراحت کافی، ورزش و تحرک ، پرهیز از سیگار ، الکل و موارد و کافئین تاکید دارد.

مراقبه مبتنی بر ذهن آگاهی:

این فن برای کاهش استرس در افراد عادی بیماران دارای اختلال روانی بسیار سودمند و اثر گذار است. در این فن از فرد خواسته می شود تا بر تنفس خود متمرکز شود و به آن توجه کند. و به جای توجه به آینده و گذشته در این جا و اکنون باشد. و انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها می تواند برای فرد آرامش بخش بوده و بسیار در مدیریت استرس نقش داشته باشد.

غذای سالم مصرف کنید:

یک رژیم غذایی مناسب و سالم، به بدن شما کمک می کند تا در برابر تاثیرات مخرب ناشی از استرس بهتر مقاومت کنید داشتن یک رژیم غذایی سالم کار پیچیده ای نیست و رعایت کردن برخی قوانین ساده می تواند به شما کمک بزرگی کند. برای مثال در غذا خوردن زیاده روی نکنید، سبزیجات مصرف کنید، لبنیات، گوشت، و غلات را فراموش نکنید و تا آنجایی که می توانید مصرف غذاهای مضر را محدود کنید.

بپذیرید که زندگی همیشه طبق برنامه پیش نمی رود.

اجازه ندهید که روال روزانه و برنامه همیشگی شما را محدود کند و به قدری شما را تحت فشار قرار دهد که نتوانید آن را مدیریت کنید و با مشکل مواجه شوید. برای هر کاری زمان کافی را در نظر بگیرید تا در صورت ایجاد تغییرات ناگهانی و ناخواسته با مشکل مواجه نشوید و بتوانید خود را با شرایط جدید وفق دهید. فراموش نکنید که زندگی سرشار از چالش ها و رویداد های غیر منتظره است و باید توانایی پذیرش و انعطاف پذیری خود را بالا ببریم تا در صورت مواجه شدن با آن ها دچار تنش و استرس بیش از حد نشویم.

همانطور که می بینید همین مهارت های گفته شده می تواند بسیار کارساز بااشد و اثر خوبی در سلامت فرد و روان او بگذارد. یادگیری این مهارت ها و تمرین و تکرار آن ها و همچنین مهارت های دیگر از سوی افراد متخصص می تواند موثر واقع شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مطب روانشناسی در ارتباط باشید.

 

بر اساس مطالعات مراکز مشاوره ازدواج وقتی جر و بحث می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

یکی از دلایلی که باعث می شود گفت و گوی میان زن و شوهر به جر و بحث و سپس جنگ و جدال ختم می شود به خاطر این است که آن ها با هم توافق ندارند. بر اساس مطالعات مراکز مشاوره ازدواج در این حالت وقتی که زن و مرد به گفت و گو با یکدیگر می پردازند ناگهان جدال اتفاق افتاده و شروع به گله از یکدیگر می کنند . همانطور که برقراری ارتباط مهم ترین اصل در هر رابطه ای به شمار می آید، جر و بحث مخرب ترین اصل در این زمینه است.

جر و بحث کردن زن و شوهر فقط به احساسات ان ها لطمه نمی زند بلکه روابط زناشویی را نیز خدشه دار می کند . یک اصل کلی در این زمینه وجود دارد و آن این است که هر چه به کسی نزدیک تر شویم، امکان ناراحت کردن او راحت تر می شود.

زن و شوهر ها باید به جای جر و بحث با یکدیگر شفاف و بی پرده و بئون جنجال با هم صحبت کرده و احساسات نا خوشایندشان را با هم در میان بگذارند. همچنین می توان جنبه های مختلف یک مسئله را برررسی کرد و با نظر گرفتن نکات مثبت و منفی آن از جر و بحث جلوگیری نمود. در واقع زوجین باید به جای جر و بحث کردن توانایی مذاکره با یکدیگر را داشته باشند. 

نکته مهم در مورد صحبت کردن:

بر اساس مطالعات مشاوره خانواده جر و بحث نکردن با یکدیگر نباید باعث سرکوب احساسات و عدم بیان خواسته ها و احساسات فرد شود. برخی از زن ها و مرد ها فکر می کنند برای این که با هم بحث و کشمکش نداشته باشند بهتر است احساسات خود را به طرف مقابل شان نگویند و این کار درست نیست و باعث می شود زن و شوهر احساسات خود را نسبت به یکدیگر از دست داده و حالت سرد داشته باشند.

وقتی جر و بحث می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

علت این که بین زن و مرد به راحتی مشاجره و جر و بحث به وجود می آید و باعث می شود علاوه بر رنجش طرف مقابل خود فرد نیز رنجیده خاطر شود عدم شناخت و درک تفاوت های بین زن و مرد می باشد. ما اگر ارتباطی عاشقانه و صمیمانه و محترمانه با طرف مقابلمان برقرار کنیم، مطمئنا می توانیم از جر و بحث جلوگیری کنیم. نوع و روش برقراری ارتباط با یکدیگر می تواند خیلی بیشتر از تفاوت ها و اختلاف هایمان رنجش و ناراحتی به وجود بیاورد.

این مطلب را در نظر داشته باشید در حالت عادی جر و بحث به ناراحتی منجر نمی شود اما می تواند آغاز گر گفت و گویی شود که اختلافات میان زن و مرد را نشان می دهد. زوجی خود موجبات ناراحتی و دلخوری یکدیگر را فراهم می آورند و موضوعی که ساده تلقی می گردد و به سادگی از راه درک متقابل و پذیرش تفاوت های موجود حل و فصل می شود، شدت یافته و به دعوا و مرافعه تبدیل می شود. علت نیز این است که آن ها از پذیرش یا درک دیدگاه شریک زندگی خود خودداری می کنند. زیرا که با نحوه ی برخورد با مسائل هیچ گونه آشنایی ندارند. اگر ما بتوانیم نظرات و دیدگاه های همسرمان را متوجه شده و مد نظر قرار دهیم مطمئنا با او مشاجره نخوهیم کرد و برای این که بتوانیم احساسات او را درک کنیم و مانع از جر و بحث شویم، باید ای احساس در ما به وجود بیاید که به ما احترام گذاشته شده است. در غیر این صورت رفتار غیر دستانه ی همسرمان باعث از بین رفتن عزت نفس ما و آغاز جر و بحث ها خواهد شد. برای این که بتوانیم به چنین جایگاهی دست یاببیم باید احساس کنیم که مورد احترام و تقدیر قرار گرفته ایم. اگر چنان چه طرز تلقی و رفتار همسرمان دوستانه نباشد، عزت نفسمان به واسطه چنین دیدگاهی جریحه دار خواهد شد.  هر چقدر با انسان های اطرافمان دوستی و همدلی بیشتری داشته باشیم ، بدون این که به احساسات منفی و نا مطلوب او واکنشی نشان دهیم، رابطه سخت تر می شود. در این حالت حتی اگر ما با نظرات او موافق باشیم، برای این که به بی احترامی های او پاسخ دندان شکن داده باشیم، با او لجاجت کرده و جر و بحث می کنیم و نظرات او را قبول نمی کنیم و در واقع مقاومت از خود نشان می دهیم.

چرا جر و بحث باعث ناراحتی می شود؟

نحوه ی بیان ما باعث ایجاد ناراحتی می شود.  و لحن و تن صدا و حتی بان بدن ممکن است که باعث ازرده شدن طرف مقابل شود و مشکلاتی را ایجاد کند هر چند که همه ی این واکنش ها غیر عمدی باشد باعث ناراحتی طرف مقابل خواهد شد . از این رو زمانی که به سمت جر و بحث پیش می روید، سکوت را در ظر داشته باشید . به این صورت که مسئولیت تبدیل اختلاف نظر به جر و بحث را بپذیرید و با کمی سکوت به مشاجره پایان دهید و به شیوه ی ایجاد ارتباط و تماس با همسرتان توجه کنید و تلاش کنید که درک کنید که چگونه نیاز همسرتان را برآورده نمی سازید و پس از مدتی به سوی او بازگشته و سر صحبت را با او باز کنید اما با لحن دوستانه و محترمانه سکوت کرده و با خود آرامش را داشته باشید. این کار باعث می شود که قبل از برقراری رابطه افکار خود را متمرکز کنیم و معقولانه تر و منطقی تر واکنش نشان دهیم و مشکلات به وجود آمده را حل کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک روانشناسی در ارتباط باشید.

نویسنده :پریا موسوی

 تلفن : 22593216 –

22795735

 آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3