مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

انواع صمیمیت از دیدگاه روانشناسی

باگاروزی 9 حیطه برای صمیمیت تعریف کرده است که آن ها را بر اساس مطالعات مرکز مشاوره در ادامه مطرح می کنیم.

صمیمیت عاطفی:

صمیمیت عاطفی نیاز به در میان گذاشتن و سهیم شدن همه ی احساسات اعم از احساسات مثبت و منفی مانند شادی، غمگینی، ناکامی و ترس و .... با همسر است، برای حاصل شدن صمیمیت عاطفی باید موانع موجود بر سر راه ابراز احساسات خاص در رابطه برداشته شوند. چنان چه تنها اجازه ابراز احساسات مثبت داده شود آن گاه یک جو تصعی در روابط پدید خواهد امد و برعکس چنانچه تنها به احساسات منفی اجازه ابراز داده شود آنگاه جو عاطفی پیرامون روابط تیره و تار خواهد شد.

صمیمیت روان شناختی:

طبق نظر روانشناس خانواده صمیمیت روانشناختی که نیاز به درمیان نهادن ، ارتباط برقرار کردن و پیوند با یک فرد دیگر از طریق افشای مطالب مهم و عمیق و مسائل معنا دار فردی می باشد. صمیمیت روانی نیاز به بیا و در میان نهادن امید ها، رو یا ها و خیال پردازی ها و طرح های آتی و یز ترس ها ، نگرانی ها ، شک و تردید ها ، نا امنی ها و مشکلات و تعارضات درونی با همسر و یک دوست است.

صمیمیت عقلانی:

صمیمیت عقلانی که نیاز به سهیم شدن و در میان نهادن ایده ها، افکار و باور های مهم با یک شریک یا همسر می باشد. یک مولفه ی حیاتی یا شناختی در صمیمیت عقلانی توانایی قش پذیری است . یعنی توانایی نگریستن به دنیا از چشم شریک خود.

صمیمیت جنسی:

صمیمیت جنسی که نیاز به در میان گذاشتن ، سهیم شدن و ابراز افکار، احساسات و خیال پردازی های جنسی با همسر است. این نوع صمیمیت در راستای بر انگیختن و میل جنسی می باشد. صمیمیت فیزیکی که نیاز به نزدیکی با همسر استو این نزدیکی جسمانی را نباید با صمیمیت جنسی که هدف از ان ایجاد برانگیختگی جنسی بوده، اشتباه گرفت. صمیمیت فیزیکی ممکن است در قالب یک لمس ساده یا تماس بدنی مانند در آغوش گرفتن است.

صمیمیت معنوی:

صمیمیت معنوی نیاز به سهیم شدن افکار ، احساسات و عقاید و تجارب خود با همسر است که به نوعی با مذهب، و عنویت وجود ، ارزش ها و باور های اخلاقی ، معنای وجود، زندگی پس از مرگ ، رابطه فرد با خدا و رابطه فرد با طبیعت و جایگاه فرد در دنیا ارتباط دارند.

صمیمیت زیبا شناختی:

این صمیمیت نیز نیاز به سهیم شدن احساسات، افکار ، ادراک و باور ها و تجاربی است که از نظر فرد به هیجان آورنده و فس گیر و زیبا هستند. عجایب طبیعت چه از نوع ساده و چه پیچیده می توانند اساسی برای یک چنین صمیمیتی باشند و موسیقی، شعر، ادبیات، نقاشی و مجسمه سازی و همه ی اشکال هنری می توانند به عنوان مجرایی برای صمیمیت زیبا شناسانه باشند.

صمیمیت اجتماعی و تفریحی:

این نوع صمیمیت همان طور که از نامش پیداست نیاز به درگیر شدن و مشارکت در فعالیت ها و تجارب تفریحی و لذت بخش با همسر می باشد.

صمیمیت زمانی:

صمیمیت زمانی در مورد این است که زوجین تمایل دارند به آن که تا چه زمان از وقت خود در روز را صرف انجام فعالیت های صمیمانه نمایند. البته میزان و نوع فعالیت هایی که فرد لازم دارد تا جهت احساس صمیمیت با شریک خود داشته باشد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عامل متعددی می توانند در شکل گیری صمیمیت زوجین موثر باشد، از جمله ای این موارد دلبستگی، مراقبت و مسائل جنسی است. مطالعات نشان می دهد که دلبستگی مراقبت و ارتباطات جنسی سهم منحصر به فردی در میزان صمیمیت زوجین دارند. نزدیکی به همسر نیز به عنوان اولین مولفه برای برقراری یک رابطه عاشقانه فرض شده است.

رویرد تعاملی باگاروزی:

صمیمیت یک فرایند تعاملی است که شامل یک تعداد ازابعاد مرتبط می شود. صمیمیت یک نیاز واقعی انسان است که ریشه دارد و در یک چارچوب نیاز بلقا برای دلبستگی رشد می کند. آشفتگی های شدید در مرز دلبستگی مادر و کودک یا شکست دلبستگی کودک پیامد هایی برای رشد صمیمیت واقعی در زندگی بعدی دارد. نیاز به صمیمیت نیاز به رشد ، پختگی، تمایز یافتگی، ارتباط و تمتس با انسان ها ی دیگر و .. است. باگاروزی صمیمیت را شامل 9 بعد عاطفی، روانشناختی، عقلانی، جنسی، جسمانی و معنوی، زیبایی شناختی ، اجتماعی و تفریحی و زمای می داند. شدت کلی نیاز به صمیمیت و ابعاد نه گانه آن برای هر فرد متفاوت از دیگران است. افراد با توجه به تفاوت های فردی در شدت و نوع صمیمیت با یکدیگر متفاوت اند . با در نظر گرفتن این تفاوت ها بین افراد، می توان درک کرد که چگونه یک زن و شوهری که نیاز کلی شان برای صمیمیت از نظر شدت یاز مشابه است هنوز ممکن است از در میان گذاشتن تجربه صمیمیت در رابطه شان ناراضی باشد. متاسانه  بسیاری از زوجین این تفاوت ها را خوب یا بد سالو و یا ناسالم، خواستنی و غیر قابل قبول تعبیر و تفسیر می کنند.  یکی از وظایف اولیه درمانگران کمک به زوجین برای درک و پذیرش تفاوت در شدت نیازهاست. زوج هایی که به خاطر عدم رضایت از صمیمت وارد درمان می شوند به تدریج یاد می گیرند که تفاوتشان در شدت نیازهای کلی و شدت ابعاد نیاز ها یک موضوع ساده مربوط به تفاوت هاست. در ارتباط با ابعاد صمیمیت موضواعت گسترده ی دیگری نیز هستند که از سوی افراد متخصص می توانید آن ها را بشناسید و راه های مناسب را برای حفظ صمیمیت در رابطه تان را ایجاد کنید. حفظ صمیمیت در رابطه کاملا بستگی به خودتان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاور ازدواج در ارتباط باشید.

 

نویسنده :پریا موسوی

 تلفن : 22593216 –

22795735 آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3