مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

زندگی با فردی که دارای عزت نفس پایین است چه اثراتی دارد ؟

از مهمترین مسائل در بر قراری یک ارتباط سالم و موثر وجود عزت نفس می باشد .   از مهمترین مسائل در بر قراری یک ارتباط سالم و موثر وجود عزت نفس می باشد . عزت نفس یک احساس درونی می باشد که بر اساس نظر مشاور روانشناس خوب باعث می شود تا فرد احساس ارزشمندی کرده ، به درستی نسبت به توانایی های خود شناخت داشته باشد و خود را دوست داشته باشد . افرادی که عزت به نفس پایینی دارند همیشه از نظر فیزیکی و روانی افرادی ضعیف می باشند که باوری به توانمندی های خود ندارند و همین مسئله بر زندگی فردی و اجتماعی آنها اثرات سوء دارد . عزت نفس پایید به صورت کلی بر روی شکست در روابط عاطفی ؛ شکست در شغل و روابط اجتماعی فرد ، تاثیر گذار است . پایین بودن عزت نفس در یک فرد دلایل متنوعی می تواند داشته باشد که علت آن هر چه باشد ، فرد باید برای بهبود زندگی خود حتما برای درمان آن اقدام نموده و به قدرت درونی خود برای موفقیت دست یابد .

نشانه های عزت نفس پایین

-         مقایسه : افرادی که عزت نفس پایین دارند دائما خود را با دیگران مورد مقایسه قرار می دهند و در این رقابت بی مورد گاهی دچار احساس افسردگی و نا امیدی می کنند . مقایسه مداوم خود با دیگران زندگی افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند را تحت تاثیرات منفی گذاشته و باعث می شود توجه آنها بر روی شکست های شان بیشتر متمرکز شده و نتوانند خود را دوست داشته باشند .

-         معذرت خواهی مداوم : این افراد در همه چیز بدون دلیل موجه خود را مقصر می دانند و بی دلیل بابت امور مختلف معذرت خواهی می کنند . در واقع این افراد در تصور خود دائما احساس تقصیر کرده و تصور می کنند این آنها هستند که مشکلات به وجود می آورد . بسیاری از زوجینی که مشاوره خانواده مراجعه می کنند و یکی از آنها نقش قربانی را در زندگی مشترک دارد ، فردی می باشد که عزت نفس پایینی دارد و مورد سو استفاده طرف مقابل قرار دارد .

-         عدم تمایل به حضور در جمع : عزت نفس پایین باعث می شود تا فرد از حضور در جمع گریزان باشد . زیرا این افراد در اثر عدم خود باوری از صحبت کردن و معاشرت با دیگران دچار اضطراب و وحشت می شوند و به همین دلیل از جمع های خانوادگی و دوستانه کناره می گیرند .

-         تظاهر کردن : یکی دیگر از نشانه های عزت نفس پایین تظاهر به شخصیت های غیر واقعی می باشد . این افراد خود را پشت نقاب شخصیت های خیالی پنهان کرده و تمایلی ندارند تا دیگران درباره افکار و عقاید آنها چیزی بدانند . معمولا در بین افرادی که برای ازدواج به مرکز مشاوره ازدواج مراجعه می کنند ، زوجی که همیشه با نظرات بیهوده و اشتباه طرف مقابل موافقت می کند عزت نفس پایینی دارد زیرا این افراد عقاید خود را قبول ندارند و ترجیح می دهند پیرو دیگران باشند .

تاثیر عزت نفس پایین بر زندگی زناشویی

 

1-    احساس بی کفایتی : زمانی که یکی از زوجین دارای عزت نفس پایینی باشد از سمت طرف مقابل دچار احساساتی همچون بی عرضگی و بی کفایتی می گردد . در مواردی در مرکز روانشناسی دیده می شود فردی که عزت نفس پایینی دارد برای حفاظت از کفایت خود از خشونت علیه همسراش استفاده کرده و وی را مورد آزار و اذیت قرار دهد . در غیر این صورت گاهی فردی که در زندگی زناشویی احساس بی کفایتی می کند برای فرار از احساس اضطراب معمولا دست به تسلیم مداوم زده و به مرور زمان تبدیل به قربانی زندگی مشترک و دچار اختلالات روانی فراوانی می گردد .

2-    توقعات غیر واقعی : دختر یا پسری که عزت نفس پایینی دارد به ازدواج به شکل یک راه نجات نگاه می کنند و توقع دارند روزی فردی از راه رسیده و آنها را به سمت شادی و خوشبختی ببرد . این باور غلط از عزت نفس پایین سر چشمه می گیرد و باعث می شود تا فرد برای سعادت و خوشبختی خود در زندگی هیچ برنامه ای نداشته باشد و توقعات اش از شریک زندگی اش بالا رود به حدی که این توقعات حالت غیر واقعی به خود گیرند . نتیجه چنین تفکر عدم رضایت از زندگی زناشویی و احساس سرخوردگی فرد شده و در نهایت رابطه عاطفی زوجین از بین خواهد رفت .

3-    دریافت نقش قربانی : درگیری و اختلاف نظر در یک رابطه زناشویی امری بسیار طبیعی می باشد اما فردی که دچار کمبود عزت نفس می باشد همواره احساس می کند تمام اشتباهات بر عهده او می باشد و چنانچه از سمت طرف مقابل نیز متهم به بی توجهی گردد ، خودباوری فرد آسیب دیده و همواره در هر مسئله ای خود را مقصر دانسته و نقش قربانی را در زندگی بر عهده می گیرد .

4-    خیانت : عزت نفس پایین زمینه های خیانت در زندگی زناشویی را فراهم می نماید . این افراد به دلیل احساس بی کفایتی و خود کم بینی که دارند در مقابل خیانت همسر خود سکوت کرده و بارها شخصیت و غرور شان را برای حفظ رابطه می شکنند .

5-    حساسیت زیاد : افرادی که عزت نفس پایینی دارند بسیار حساس و شکننده می باشند و در مقابل هر گونه انتقاد از سوی همسر شان سریع عصبانی شده و احساس نابودی می کنند . این مسئله باعث می شود تا این افراد همواره احساس ضعف در شخصیت خود کرده و در جهت رشد فردی خود هیچ وقت تلاش نکرده و نتوانند مسیر زندگی مشترک خود را به سویی مناسب سوق دهند و چه بسا همین امر موجب نابودی زندگی مشترک آنها شود .

نویسنده : غزاله البهشتی 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.