مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

بر اساس مطالعات مشاوره قبل ازدواج چه مواردی باعث ایجاد تفاوت بین زوج های موفق و زوج های نا موفق می شود؟


برخی از زوج ها صرف نظر از موقعیت و شرایطی که دارند، بسیار خوشحال و موفق هستند . 

 

 برخی از زوج ها صرف نظر از موقعیت و شرایطی که دارند، بسیار خوشحال و موفق هستند . تحقیقات مشاوره قبل ازدواج نشان می دهد که در زمان توافق زوج ها با یکدیگر برای زوج های موفق و نا موفق قابل پیش بینی است. اما در عین حال جزییاتی را در درون همین ابعاد آشکار می سازد که درباره زوج های موفق بسیار قابل پیش بینی است 5 ملاک مهم برای این منظور وجود دارد که زوجین موفق و نا موفق را از هم جدا می کند که شامل ارتباط، صمیمیت زوج ها، انعطاف پذیری، سازش پذیری شخصیت و حل تعارضات است. که در ادامه به توضیح مختصر هر کدام از آن ها می پردازیم.

ارتباط:

طبق نظر مشاور خانواده ارتباط یکی از قدرتمند ترین حوزه های شناخته شده ای است که زوج های موفق را از نا موفق تفکیک می نماید . زوج های موفق از شیوه ارتباطی که با همسرشان دارند راضی به نظر می رسند و آن ها از توانایی در میان گذاشتن احساسات و باور های مهم، مهارت های شیدن و گوش دادن و توانایی ایجاد ارتباط آزادانه برخوردارند.

صمیمیت زوج ها:

دومین ملاک مهمی که زوج های موفق را از نا موفق جدا می کند صمیمیت زوج ها است این عامل میزان ارتباط تجربه شده بین همسران را می سنجد و همچنین میزان تعادلی را که بین با هم بودن و جدا از هم بودن برقرار می نماید را اندازه گیری می کند. زوج های موفق بیشتر از دیگران به یکدیگر کمک می کنند و با هم وقت می گذرانند و احساسات خود را بیان می کنند و رابطه خود را در اولویت قرار می دهند.این که زوجین بتوانند رابطه شان را در اولویت قرار دهند یکی از نکات مثبتی است که می تواند به شدت رابطه را بهتر نماید و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

انعطاف پذیری زوج ها:

ملاک سوم نماینگر ظرفیتی است که یک زوج برای تغییر کردن و انطباق پذیری در مواقع ضروری از خود نشان می دهد . زوج های موفق رهبری را به یک میزان بین خود تقسیم می کنند و قادر هستند مسئولیت ها و نقش هایشان را در مواقع ضروری با یکدیگر عوض کنند.  زندگی پر از فراز و نشیب های زیادی است که می تواند زندی را تحت تاثیر قرار دهد و زوجین زمانی می توانند رابطه شان را به خوبی حفظ کنند که انعطاف لازم را در این شرایط داشته باشند.

سازش پذیری شخصیت:

سازش پذیری بین فردی که بین زوج ها برقرار می شود . زوج های موفق عموما شخصیت همسر خود را می پسندند و احساس نمی کنند که همسرشان سعی دارد آن ها را کنترل کند و یا به جای آن ها تصمیم بگیرد. کنترل کردن یکدیگر باعث آسیب های زیادی در رابطه می شود و زمانی که سازش وجود داشته باشد افراد راحت تر می توانند با تفاوت های یکدیگر کنار بیایند و سع در کنترل و تغییر یکدیگر نخواهند داشت.

حل تعارضات:

حل و فصل تعارضاتی که بین زوج ها ایجاد می شود و باعث می شود که زوج های موفق از نا موفق جدا شوند . زوج های موفق بهتر می توانند تفاوت هایشان را درک کرده و آن ها را حل و فصل کنند. آن ها بهتر می توانند درباره مشکلاتشان آزادانه حرف بزنند و در اوج کشمکش و تضادهایی که در ایده هایشان دارند، باز هم بهتر می توانند احساسات یکدیگر را بهتر درک کنند.

 

موفق ترین زوج ها زوج هایی هستند که در بیشتر جنبه های رابطه شان توانمندند که شامل ارتباط، حل و فصل تضاد ها ، امور مالی و رابطه جنسی است. زوج های هماهنگ دسته دیگری هستند که دارای نقاط مثبت زیادی هستند و در بیشتر زمینه های روابطشان احساس رضایت دارند و به ویژه در حل و فصل تضاد ها و نقشی که در روابطشان دارند.زوج های متعارف موفق اد و نقاط قوت آن ها بیشتر در زمینه های سنتی است که از جمله می توان به باورهای معنوی ، توافق در نقش های سنتی و حفظ آن ها و دارا بودن شبکه حمایتگر و قوی از خانواده و دوستان اشاره کرد. ولی دارای نمره پایینی در زمینه های مربوط به نیرو های درونی و فعال از جمله سازش پذیری بین فردی، ارتباط و حل و فصل تعارضات برخوردارند. دسته ی دیگر زوج های متعارض هستند که این زوج ها نا موفق هستند و دارای زمینه های رشد مشکلات متعدد هستند و نقاط قوت اندک در رابطه ان ها به چشم می خورد و در نهایت زوج های دل مرده که بسیار نا موفق هستند و در تمام جنبه های زندگی و رابطه شان مشکلات متعدد به چشم می خورد این دسته از زوج ها بیشتر به دنبال مشاوره هستند . برای جلوگیری از طلاق و جدایی افراد نباید دلسرد شوند و رابطه را به حال خود رها کنند بلکه باید سعی کنند تا رابطه شان را بهبود ببخشند و از هر نوع زوجی که باشید می توانید کمک های لازم را دریافت نمایید و رابطه تان را نجات دهید و ازدواج موفقی را داشته باشید. پس برای تجربه زندگی رضایت بخش مهارت های زناشویی مهم را از سوی متخصصان یاد بگیرید و آن ها را در زندگی تان تمرین و تکرار کنید و از نتیجه ی آن لذت ببرید. البته این نتیجه یک شبه به دست نمی اید و نیازمد تلاش و صبوری است. برای کسب مهارت ها با مرکز روانشناسی در ارتباط باشید.

 

نویسنده :پریا موسوی

 تلفن : 22593216 –

22795735 آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.