مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چرا برخی افراد دچار اختلالات خوردن می شوند؟

وقتی فردی بیمار می شود، طبیعی است که بخواهیم دلیل آن را بفهمیم. با اختلالات خوردن، که با بسیاری از افسانه ها و کلیشه های منفی همراه است، مسئله علت و معلولی می تواند به ویژه گیج کننده باشد. 

وقتی فردی بیمار می شود، طبیعی است که بخواهیم دلیل آن را بفهمیم. با اختلالات خوردن، که با بسیاری از افسانه ها و کلیشه های منفی همراه است، مسئله علت و معلولی می تواند به ویژه گیج کننده باشد. براساس نظر بهترین مشاور خانوادگی و مطالعات، فرهنگ عموماً اختلالات خوردن را به دلیل توضیحات بیش از حد ساده‌شده، مانند تبلیغ مدل‌های لاغر غیرواقعی در رسانه‌ها یا تربیت بد والدین، مقصر می‌داند. حتی برخی از متخصصان بهداشت این توضیحات را قبول دارند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که خانواده‌ها باعث اختلالات خوردن نمی‌شوند. در حالی که بزرگ شدن در یک خانه ناکارآمد می تواند خطر ابتلا به تعدادی از مشکلات روانی، از جمله اختلالات خوردن را افزایش دهد، اما کودک را به اختلال خوردن یا هر اختلال روانی دیگر محکوم نمی کند.

دانشمندان نمی توانند به طور قطعی بگویند که دقیقاً چه چیزی باعث اختلال خوردن می شود یا پیش بینی کنند که چه کسی دچار اختلال خوردن می شود. به طور کلی، اکثر متخصصان موافق هستند که اختلالات خوردن، بیماری‌های پیچیده‌ای هستند که نه از یک علت، بلکه از تعامل پیچیده عوامل بیولوژیکی، روان‌شناختی و محیطی ناشی می‌شوند. مسیرهای مختلفی برای ایجاد یک اختلال خوردن وجود دارد، از اختلال پرخوری گرفته تا بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی.

عوامل خطر برای اختلالات خوردن

بسیاری از عوامل به عنوان عوامل احتمالی در ایجاد اختلالات خوردن مورد مطالعه قرار گرفته یا در حال بررسی هستند. در تمام انواع اختلالات خوردن، احتمالاً سلامت روان و عوامل مرتبط با تصویر بدن نقش مهمی در ایجاد اختلالات خوردن دارند.

سلامت روان

عوامل خطر سلامت روان می تواند شامل اضطراب، افسردگی، اعتماد به نفس پایین و آسیب هایی مانند سوء استفاده جنسی در دوران کودکی باشد. عوامل استرس زا اجتماعی، مانند فشار همسالان و قلدری نیز ممکن است دخیل باشند.

تصویر بدن

عوامل خطر مرتبط با رفتارهای خوردن و تصویر بدن نیز ممکن است با ایجاد اختلالات خوردن مرتبط باشد.

عوامل خطر برای اختلالات خاص خوردن

تحقیقات عوامل خطر بر شناسایی صفات یا تجربیاتی که قبل از ایجاد یک اختلال خاص (نه فقط دسته کلی اختلالات خوردن) هستند، متمرکز است. برای اینکه یک عامل خطر به عنوان یک عامل علت نشان داده شود، باید نشان داده شود که عامل خطر قبل از ایجاد اختلال خوردن است. همچنین باید قابلیت دستکاری برای جلوگیری از بروز اختلال را داشته باشد. برای مثال، سیگار یک عامل خطر برای سرطان ریه است. قبل از ابتلا به بیماری است و سیگار نکشیدن خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد.

از آنجایی که اختلالات خوردن اختلالات نسبتا نادر و متنوعی هستند، انجام انواع مطالعات بزرگ و طولانی مدت مورد نیاز برای ارزیابی بهتر عوامل خطر دشوار و پرهزینه است. تا به امروز، تحقیقات عوامل خطر محدودی وجود دارد که علیت را با موفقیت نشان داده است، اما یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2015 این عوامل خطر علّی را برای اختلالات خوردن پیدا کرد.

عوامل ژنتیکی

براساس متخصص سکس و روانشناسان، آمدن از خانواده ای با سابقه اختلالات خوردن می تواند خطر ابتلا به اختلال خوردن را در فرد افزایش دهد. بخشی از این افزایش خطر می‌تواند به دلیل مدل‌سازی رفتارهای مرتبط با اختلال خوردن در خانواده باشد (مثلاً مشاهده رژیم غذایی یکی از اعضای خانواده). با این حال، تحقیقات دوقلو، که می‌تواند نقش ژنتیک را جدا کند، تأیید کرده است که تقریباً 40 تا 60 درصد از خطر بی‌اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری ناشی از تأثیرات ژنتیکی است.

شیوع در خانواده ها

برخی از افراد مبتلا به اختلالات خوردن می توانند چندین عضو دیگر خانواده را که دارای اختلالات خوردن بودند نیز شناسایی کنند. خانواده های خاصی وجود دارند که خطر ابتلا به اختلالات خوردن در آنها بسیار بیشتر از جمعیت عادی است، اما چنین خانواده هایی نسبتاً نادر هستند. حتی یک سابقه خانوادگی پرخطر که حاکی از افزایش خطر ژنتیکی باشد، به این معنا نیست که فرد دچار اختلال خوردن است. برعکس، هر فردی که دارای اختلال خوردن است نمی تواند یکی دیگر از اعضای خانواده را با این اختلال تشخیص دهد. اکثریت واضح موارد اختلال خوردن به صورت پراکنده و بدون سابقه خانوادگی هستند. با توجه به اندازه کوچکتر خانواده های امروزی، اغلب داده های کافی برای تعیین اینکه آیا یک فرد خاص تمایل ژنتیکی دارد یا خیر وجود ندارد.

فاکتورهای محیطی

بسیاری از تحقیقات قبلی در مورد اختلالات خوردن، عوامل خطر محیطی را بررسی کردند. در نتیجه، آنها اغلب به دلیل ایجاد اختلالات خوردن سرزنش می شوند. عوامل محیطی شامل رویدادها و تأثیرات در زندگی یک فرد، مانند فرهنگ رژیم غذایی، رسانه ها، تروما، و آزار دادن وزن است. براساس نظر روانشناس زناشویی و محققان، تأثیراتی مانند جنسیت، قومیت یا برخی موقعیت‌های ورزشی می‌تواند سایر عوامل محیطی را تقویت یا کاهش دهد. یک مدل برای درک برخی از عوامل خطر اجتماعی- فرهنگی برای اختلالات خوردن، مدل سه جانبه است. این پیشنهاد می‌کند که قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها، پیام‌های همسالان و والدین همگی به ایده‌آلی کردن لاغری و مشارکت در مقایسه اجتماعی کمک می‌کنند. این دو عامل (آرمان سازی و مقایسه اجتماعی) ممکن است به طور بالقوه منجر به تصویر ضعیف بدن و اشکال مختلف غذا خوردن شود.

جامعه و فرهنگ بر رفتار غذا خوردن و همچنین تصور ما از شکل بدن ایده آل تأثیر می گذارد. با این حال، چنین عوامل محیطی نمی توانند به طور کامل وجود اختلالات خوردن را توضیح دهند. اگر این کار را انجام می‌دادند، 100 درصد افرادی که در معرض عوامل محیطی قرار می‌گرفتند دچار اختلال خوردن می‌شدند، که می‌دانیم اینطور نیست.

عوامل حفاظتی محیطی

برخی از عوامل محیطی می توانند از افراد در برابر ابتلا به اختلالات خوردن محافظت کنند. اینها می تواند شامل وعده های غذایی خانوادگی، خوردن صبحانه، مهارت های تنظیم هیجانی و تکنیک های ذهن آگاهی باشد.

 

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز در یک رابطه عاطفی هستید و نیاز به کمک دارید و دوست دارید که از یک متخصص کمک بگیرید و نیاز به راهنما دارید؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز مشاوره خوب است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. اگر هیجانات شما مشکل آفرین شده اند، فراموش نکنید که حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و با کمک او، به تدریج اوضاع را بهتر کنید و احساس سلامت داشته باشید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.