مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

براساس نظر مشاور خانواده این چهار دلیل موجب دلخوری در رابطه می شوند!

ارتباط، یکی از نیازهای اصلی هر انسانی است که برای رشد و تعالی بسیار مهم و ارزشمند است. خیلی اوقات پذیرفتن این موضوع که دیگر مثل سابق در یک رابطه احساس شادی نمی کنید می تواند سخت و آزاردهنده باشد. در یک رابطه سالم عموما افراد احساس خوبی نسبت به خود و به یکدیگر دارند. 

ارتباط، یکی از نیازهای اصلی هر انسانی است که برای رشد و تعالی بسیار مهم و ارزشمند است. خیلی اوقات پذیرفتن این موضوع که دیگر مثل سابق در یک رابطه احساس شادی نمی کنید می تواند سخت و آزاردهنده باشد. در یک رابطه سالم عموما افراد احساس خوبی نسبت به خود و به یکدیگر دارند. اما زمانی که جای احساسات خوب و رضایت را نارضایتی و غم می گیرد حتما ایرادی وجود دارد که بهتر است مورد بررسی قرار گیرد. طبق بررسی های انجام شده و دیدگاه بهترین روانشناس ازدواج زوجینی که از رابطه خوب و مطلوب گذشته فاصله گرفته اند با انتقاد کردن مداوم و ایراد گرفتن از یکدیگر تلاش می کنند تا اوضاع را به حالت قبل برگرداند. اما متاسفانه شیوه غلطی که در پیش گرفته اند موجب دوری بیشتر آن ها از هم می شود. اگر شما هم در رابطه ای هستید که  فکر می کنید دیگر مانند سابق برای شما خوشحال کننده به نظر نمی رسد؛ خواندن این مقاله می تواند به شما کمک کند پس لطفا به خواندن ادامه دهید.

چهار دلیلی که می تواند موجب ناراحتی در روابط شوند:

یک-تلاش برای تغییر یکدیگر و نپذیرفتن خود آنطوری که واقعا هستیم: از مهم ترین عواملی که موجب می شود یک رابطه شاد؛ کم کم خسته کننده شود؛ تلاشی است که زوجین برای تغییر یکدیگر انجام می دهند! در یک رابطه عاشقانه و سالم بر اساس نظر مشاور خانواده افراد تلاش می کنند تا به صلح برسند اما اگر قرار باشد بر سر مسائل اساسی اختلاف نظر های زیادی داشته باشند آنوقت است که رابطه به مشکل مهمی بر می خورد! خیلی اوقات زوجین فکر می کنند که اگر پارتنرشان، آن ها را دوست دارد پس باید به همه حرف هایشان گوش بدهد. اما خیلی از اوقات این نکته فراموش می شود که در هر شخصی که در رابطه است برای خود "فردیتی" دارد که دوست دارد از آن محافظت کند. هر انسانی برای اینکه دیگری را دوست داشته باشد؛ اول باید خود را دوست بدارد! پس تلاش کردن برای ایجاد تغییرات اساسی و بنیادی در پارتنرمان می تواند فردیت او را خدشه دار کند و این موضوع نه تنها او را آزرده خاطر می کند؛ بلکه رابطه را نیز با مشکل روبرو می کند.

دو-ماندن در گذشته و روزهای خوب قدیم و عدم انعطاف پذیری: یک رابطه سالم دارای فراز و فرود های خاص خود است و اساسا هر رابطه ای با چالش هایی درگیر است. از روز های خوب گذشته باید آموخت و تلاش کرد تا در روزهای سخت با کنار هم بودن؛ روزهای خوب را دوباره ایجاد کرد. پذیرفتن این نکته ساده که زندگی بالا و پایین دارد و تمرین کردن این موضوع که به جای خواستن آسانی باید تلاش کرد تا قوی تر از قبل شد، می تواند سختی ها را تبدیل به فرصت کند. با داشتن چنین نگاهی؛ می شود مشکلات را پذیرفت و در سختی ها به جای دور شدن از یکدیگر؛ نزدیکی بیشتری را تجربه کرد!

سه-حس عقب ماندگی و توقف کردن: برای داشتن یک رابطه سالم باید تلاش کرد و سعی کرد تا رابطه را پویا نگه داشت. مانند آبی که اگر راکد بماند می گندد یک رابطه هم اگر متوقف شود متاسفانه از بین می رود. زوجینی که به فکر رشد دادن و سلامت رابطه نیستند؛ کم کم از یکدیگر فاصله می گیرند و بر رشد شخصی خود تمرکز می کنند.

چهار-داشتن نگرش و باور های اساسی متضاد با یکدیگر: خیلی اوقات تجربه عشق؛ مانع از دیدن اختلافات اساسی می شود و همین موضوع باعث می شود که رابطه ادامه پیدا کند اما در نهایت به مشکل بر بخورد. تصور کنید شما همیشه دوست داشتید تا در اجتماع باشید و از خانه ماندن بیزار بودید! حالا با فردی آشنا شده اید که برای شما بسیار دوست داشتنی است و برای او؛ کار کردن شما بیرون ازخانه چندان اتفاق خوشایندی نیست. در چنین شرایطی شما به علت علاقه ای که به او داشتید تصمیم می گیرید که خانه نشین شوید. دقیقا کاری را انجام می دهید که بر خلاف باور ها و علایق شما است. شاید بتوان چند ماهی را اینگونه سرکرد اما شما هر روز در حال انجام کاری هستید که اصلا با روحیات شما سازگاری ندارد و این موضوع می تواند کم کم شما را تبدیل به فردی افسرده و مضطرب کند.

برای یک رابطه آسیب دیده چه کار می توان کرد؟

یک) ببینید که مشکل از کجاست؟ قبل از هرچیزی ببینید که دقیقا مشکل از چیست؟ علت ناراحتی و نا رضایتی خود را پیدا کنید و اجازه دهید تا بدون قضاوت شنیده شوید. چرا که درد و رنجی که شما تحمل می کنید مهم است و باید دیده شود. فراموش نکنید که براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسی مشاوره هر انسانی به علت تاریخچه و گذشته منحصر به فردی که دارد، دنیا را به شیوه متفاوتی درک و احساس می کند به خودتان و ارزشهای طرف مقابلتان احترام بگذارید و یکدیگر را بشنوید.

دو) با خود و همراه زندگیتان صادق باشید: حالت دفاعی خود را کنار بگذارید و بدانید که هر دو شما در یک رابطه دقیقا به یک اندازه سهیم هستید. اجازه دهید تا احساسات یکدیگر را بشنوید و ببینید که اتفاقات از نگاه هر کدام تان چطور اتفاق افتاده اند؟ در صحبت کردن به دنبال برنده یا بازنده نباشید، بلکه به دنیال این باشید که جهان بینی طرف مقابل را درک کنید و ببینید که او اوضاع را چطور می بیند. اینگونه هست که می توان مسائل را حل کرد و به نزدیکی رسید.

سه) فاصله بگیرید و دور شوید: گاهی وقت ها برای بهتر دیدن باید دور شد و بر فراز کوه رفت؛ شاید این دوری, نزدیکی که به دنبالش هستید را فراهم آورد و اتفاقی که مطلوب شما است رخ دهد!

سخن پایانی:

اگر اکنون در رابطه ای هستید که برای شما دیگر مانند سابق خوشحال کننده نیست؛ بهترین و امن ترین راه صحبت با یک درمانگر و مراجعه به یک مطب روانشناسی است. برای مثال مرکز مشاوره انتخاب نو با داشتن روانشناسانی حرفه ای و متخصص می تواند در این مسیر در کنار شما باشد تا با کمک درمانگران مجموعه در مورد رابطه خود تصمیم درستی بگیرید! پیش بینی آینده کار آسانی نیست اما می توان در حال با اطمینان قدم بعدی را برداشت. فراموش نکنید که شاید این اولین بار باشد که این مشکل برای شما پیش می آید، اما برای یک درمانگر حاذق، این اولین بار نیست که با چنین موضوعی روبرو می شود. پس صبر کنید و اجازه دهید تا درمان شما را به جایی ببرد که سرشار از ناگفته ها است.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.