مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

براساس نظر مشاور روانشناس چرا برخی افراد دست به خیانت می زنند؟!

یکی از مهم ترین ارکان یک رابطه سالم و امن، اعتماد داشتن زوجین به یکدیگر است. همانطور که اعتماد بسیار سازنده است، خیانت و بی اعتمادی از دشمن های اصلی یک رابطه است و می تواند رابطه را به کشتن دهد. 

  یکی از مهم ترین ارکان یک رابطه سالم و امن، اعتماد داشتن زوجین به یکدیگر است. همانطور که اعتماد بسیار سازنده است، خیانت و بی اعتمادی از دشمن های اصلی یک رابطه است و می تواند رابطه را به کشتن دهد. برای خیانت کردن دلایل بسیاری می تواند وجود داشته باشد اما در این مقاله قصد داریم چند مورد از مواردی بپردازیم که بر اساس یک تحقیق علمی بدست آمده است. در سال 2020 تحقیقی توسط دکترسلترمن در یکی از مراکز مشاوره خوب با 495 آزمودنی که سابقه خیانت کردن داشتن و این موضوع را خود تایید کرده بودند انجام شد. محقق به هر آزمودنی یک پرسشنامه 77 سوالی، با سوالاتی نظیر: چرا خیانت کردید؟ و... تحویل داد و بعد از پاسخدهی و تحلیل نهایی 8 انگیزه و دلیل که بیشترین تکرار را داشت بیان شد.

یک) خشم:زمانی که در یک رابطه زوجین ناکامی را تجربه کنند خشمگین می شوند. اما ناکامی به چه معناست؟ عدم ارضای نیازهای منطقی ما موجب تجربه ناکامی می شود. هر فردی برای ازدواج کردن دلایل و نیاز های خاص خود را دارد و زمانی که این نیازها دیده نشوند ناکامی را تجربه و خشمگین می شود. افرادی که به علت عصبانیت و خشم، خیانت کرده اند ازین دست جملات استفاده می کنند. قدر منو ندونست! خیلی نسبت به من بی انصاف بود! با من اینکار رو کرد پس منم اینطوری ازش انتقام گرفتم!  اما باید گفت برای مسائل و مشکلات زندگی و رفع نیاز هایمان می توانیم از راهکار های بهتری استفاده کنیم تا با انجام خطایی بزرگتر بدنبال آرامشی لحظه ای باشیم!

دو) فقدان عشق: عشق احساسی صمیمی و عمیق است که می تواند با خود آرامش و صلح بیاورد . دو فرد عاشق به جای من به ما فکر می کنند و در جهت ایجاد و حفظ حس امنیت برای یکدیگر کوشش می کنند. اما برعکس آن چطور است؟ وقتی که عاشق هم نباشیم براساس نظر مشاور روانشناس اولویت یکدیگر هم نیستیم و به تبع برای همدیگر تلاش نمی کنیم. بسیاری از افرادی که به علت عدم عشق دست به خیانت زده اند از جملاتی مانند؛ خیلی مطمئن نبودم که عشق ما واقعی بود یا نه؟ یا فکر می کنم برای همدیگه مناسب نبودیم! استفاده می کنند.

سه) عزت نفس:داشتن عزت نفس یکی از نماد های سلامت روان است. فردی که دارای عزت نفس است به خود و دیگران احترام می گذارد و همانطور که خود را لایق احترام و محبت می بیند پارتنر خود را نیز به عنوان یک انسان منحصر به فرد، لایق عشق می داند. یک فرد با عزت نفس می گوید من خوبم تو هم خوبی و ما با هم جنگی نداریم. اما اگر نبود عزت نفس جای خود را به خودخواهی و خودشیفتگی بدهد افراد با جملاتی مانند، به من احترام نمیذاشت و حالم باهاش خوب نبود دست به خیانت میزنند در صورتی که می توانند به خود احترام بگذارند و رابطه شان را با فردی که فکر می کنند مناسبشان نیست پایان دهند.

چهار) عدم تعهد:تعهد به معنی ضمانت دادن برای انجام کاری است. تعهد یعنی انجام دادن وظایفی که بر دوشمان است و نسبت به آنها احساس مسئولیت می کنیم. اما زمانی که افراد مسئولیت پذیر و متعهد نسبت به رابطه اشان نیستند دست به خیانت می زنند و از دلایلی مانند همه می دونستند ما فقط در ظاهر با همیم برای توجیه استفاده می کنند.

پنج) تنوع طلبی:تنوع طلبی یکی از ویژگی های انسان و نیاز های روانی او است. آدمها دوست دارند دست به کارهای نو بزنند و از تنوع، بیشتر لذت می برند تا یکنواختی. اما زوجینی که به علت تنوع طلبی دست به خیانت می زنند از چه جملاتی برای توجیه کردن استفاده می کنند ؟ تو آدم خوبی هستی اما برای من کافی نیستی و خوشحالم نمی کنی!

هفت) تمایل جنسییکی از نماد های ابراز عشق، رابطه جنسی است. این رابطه از صمیمی ترین و بی پرده ترین نوع روابط است و در اکثر اوقات بین افرادی تجربه می شود که به یکدیگر احساس عشق و اعتماد دارند. هر فردی در یک رابطه انتظارات و توقعات خاص خود را دارد که از دید بهترین روانشناس خانواده گر این انتظارات نادیده و کوچک شمرده شوند احتمالا کم کم رابطه به مشکل می خورد و تمایل به برقرای ارتباط کمتر می شود. افرادی که به این علت دست به خیانت زده اند عموما می گویند همسر من میل جنسی نداشت یا بر اساس میل و انتظارت من حین رابطه برخورد نمی کرد!

هفت) شرایط و وضعیت:عوامل درونی و بیرونی بر تصمیمات ما بسیار اثر گذار هستند. گاهی وقت ها بحران های اقتصادی و اجتماعی مانند ورشکستی، مشکلات ارتباطی و..چنان فشار و استرسی به ما وارد می کنند که دست به اعمالی ناپسند و غیر قابل قبول می زنیم که خیانت هم می تواند یکی از آنها باشد. برای مثال افرادی که به علت شرایط، دست به خیانت زده اند دلیل را اینگونه مطرح کرده اند که ذهنم خوب کار نمی کرد یا خسته و درمونده بودم پس دست به یه لذت آنی زدم.

هشت) غفلت: براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسی ازدواج و تحقیقات یکی از انواع سوء استفاده غفلت نام دارد که بدترین و بیشترین اثر را بر روان افراد می گذارد! دیده نشدن، نشنیده شدن و بی اهمیت جلوه کردن از بدترین حس هایی است که یک فرد می تواند تجربه کند و اما عموما افرادی که بخاطر غفلت دست به خیانت می زنند می گویند که پارتنرشان از لحاظ احساسی درکشان نمی کرده یا نادیده گرفته شده اند. به طور خلاصه غفلت در این جمله خلاصه می شود: منو ببین!

با توجه به موارد بالا میتوان فهمید که برای خیانت، تنها یک دلیل و انگیزه مشخص وجود ندارد و تنها، مشکل در رابطه جنسی موجب خیانت نمی شود. خیلی از اوقات عدم همدلی، ارتباط درست برقرار نکردن و خیلی از مسائل به ظاهر ساده می تواند موجب خیانت زوجین به یکدیگر شود. در پایان باید گفت که اگر شما نیز جز آن دست افرادی هستید که در رابطه عاطفی خود دچار مشکل شده اید مراجعه به یک کلینیک روانشناسی مانند مرکز مشاوره انتخاب نو می تواند بسیار کمک کننده باشید. از سختی های زندگی نترسید و بدانید که هر چیزی دلیلی دارد و قرار است به شما درسی را بدهد که زندگی شما را متحول می کند.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.