مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

براساس نظر مشاور چرا بعضی اوقات بی دلیل احساس گناه می کنیم؟

بعضی اوقات می شود که آدم ها بدون هیچ دلیل خاص و مشخصی احساس گناه می کنند؛ البته جدا از موارد خاص مانند: نادرست صحبت کردن با یک نفر یا آسیب زدن به یک شخص؛ منبع احساس گناه عموما در هشیاری قرار ندارد و آدم ها دلیل آن را نمی دانند.  بعضی اوقات می شود که آدم ها بدون هیچ دلیل خاص و مشخصی احساس گناه می کنند؛ البته جدا از موارد خاص مانند: نادرست صحبت کردن با یک نفر یا آسیب زدن به یک شخص؛ منبع احساس گناه عموما در هشیاری قرار ندارد و آدم ها دلیل آن را نمی دانند. در اتاق درمان از سمت مراجعین این جمله که " خیلی  احساس گناه می کنم" زیاد شنیده می شود و آن ها نمی توانند تشخیص دهند که از چه بابت چنین احساسی دارند؟! درعلم روانشناسی تحلیلی و براساس نظر مشاور ریشه حس گناه در غبطه خوردن دیده می شود. منظور از این حرف این است که افراد به این دلیل حس گناه دارند که فرد دیگری به آن ها غبطه میخورد. برای مثال تصورکنید که شما نسبت به دوست خود احساس گناه دارید، انگار که در حق او بدی کرده باشید؛ اما در واقعیت شما کار بدی انجام نداده اید با این وجود با خود فکر می کنید «من چه گناهی دارم» و تنها چیزی که به ذهن تان می آید این است که شما چیزی را دارید که او ندارند!

غبطه خوردن به چه معناست؟

در انگلیسی دو کلمه envy وjealousy وجود دارد که در فارسی هر دو به معنی حسادت هستند اما در انگلیسی این دو واژه معانی مختلفی دارند.  در این مقاله هر وقت از کلمه غبطه استفاده شد, منظورenvy است و هر گاه از کلمه حسادت استفاده شد منظور jealousy  است. حسادت زمانی اتفاق می افتد که شما نگران هستید تا شخصی از شما چیزی را بگیرد. اما غبطه زمانی است که فردی دقیقا چیزی را می خواهد که شخص دیگری آن را دارد. براساس نگاه ملانی کلاین؛ روانکاو مشهور اگر شما چیزی را داشته باشید که دیگری به آن غبطه بخورد گویی خوشبختی شما در ازای ناخشنودی فرد دیگری تمام شده است پس به این صورت احساس گناه می کنید.

چرا دیگران باید به حال من غبطه بخورند؟

انسان ها به علت خوی و منش سیری ناپذیر و بلند پروازی به سختی می پذیرند که شخص دیگری به آنها غبطه بخورد چرا که خود را آنقدر ها مهم نمی پندارند. اما در واقعیت زیبایی؛ شهرت، موفقیت؛ خانواده خوب و...همه اینها می تواند حسادت اطرافیان را بیدار کند و گاهی اوقات حتی آرزو کنند که چیزهای خوب از شما گرفته شود.

مثالی از ایجاد حس گناه به علت غبطه خوردن:

یکی از مراجعین تعریف می کرد؛ در اوایلی که واکسن کرونا آمده بود و دسترسی به آن سخت بود؛ او به علت شغلی که داشت خیلی زود واکسینه شد و این موضوع را با یکی از دوستانش که تحت درمان پزشکی بود مطرح کرد و فکر می کرد که او ازین بابت خوشحال می شود اما در کمال ناباوری دوستش گفته بود که واکسن الان باید برای افراد دیگری زده بشود و او حق دیگران را خورده است! آن دوست موجب ایجاد حس گناه در این مراجع شده بود و این باور را داشت که اگر این فرد واکسن زده است؛ خوشبختی و واکسینه شدن خیلی از افراد دیگر با مشکل مواجه شده است.

با شخصی که به شما غبطه می خورد و موجب حس گناه در شما  می شود چه می توان کرد؟

طبیعتا براساس نظر مشاور خانواده زمانی که آدمی حس می کند فرد دیگری به او غبطه می خورد؛ احساسات ناراحت کننده و گیج کننده خاصی را تجربه می کند. اگر فکر می کنید این مورد برای شما اتفاق افتاده است برای اینکه بتوانید بر احساسات خود غلبه کنید و با بهترین شیوه آن ها را مدیریت کنید در ادامه به موردی می پردازیم که می تواند بسیار کمک کننده باشد.

از خود بپرسید که آیا واقعا کاری کرده اید که به فرد مقابل آسیب زده باشید؟ اگر نه؛ شاید طرف مقابل به ویژگی های خوب شما غبطه می خورد ودوست دارد آن ها را داشته باشد. این را بدانید که داشتن ویژگی های خوب، باید مورد حمایت و تمجید قرار بگیرد نه اینکه مورد انتقاد قرار گیرد. شما با موفقیت های خود به هیچ کس صدمه نمی زنید و یا به اصلاح عامیانه جای کسی را تنگ نخواهید کرد. طبق بررسی هایی که براساس نظر مشاور قبل ازدواج آمده است، اگر در رابطه ای هستید که به جای احساس خوب، احساسات بدی را تجربه می کنید باید بر روی روابط خود تجدید نظر کنید و زمانتان را صرف سرمایه گذاری بر خود و دوستان خوب کنید که از پیشرفت شما خوشحال و خشنود شوند.

سخن پایانی:

اگر فکر می کنید که بی دلیل احساس گناه می کنید و نمی توانید از این احساس رها شوید؛ از یک درمانگر کمک بگیرید. خیلی اوقات ژورنال نویسی و نوشتن احساسات کمک می کند تا به عمق مسائل برویم و به ناهشیار دسترسی پیدا کنیم و علت حس بد را بیابیم. اگر فکر می کنید نیاز به صحبت کردن با یک تراپیست را دارید؛ یک مرکز مشاوره خوب تهران کلینیک روانشناسی انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی مختلف در تمام حوزه های روان می تواند به شما کمک کند. اگر این روزها احساسات ناراحت کننده، شما را از پای درآورده اند؛ بدانید که شاید این احساسات برای شما تازگی داشته باشند و برایتان عجیب باشند یا حتی فکر کنید که تنها شما درگیر چنین مسائلی هستید اما از نگاه یک روانشناس حاذق هیچگاه اینگونه نیست.؛ چراکه طبیعتا شما اولین مراجع او نیستید. پس به علم اعتماد کنید و اجازه دهید تا درمانگر به شما کمک کند. به خودت و درمانگرتان فرصت دهید و بگذارید تا زندگی را آنطوری که هست زیست کنید. در اتاق درمان با ترسها و آسیبهای خود روبرو شوید و زندگی خودتان را خودتان اداره کنید نه اینکه اجازه دهید ترسها و نگرانی ها شما را کنترل کنند. براساس نظر فروید؛ هیچ انسانی کودکی را پشت سر نمیگذارد مگراینکه آسیب دیده باشد. نگران نباشید چرا که مهم نیست شما در شرایط آرامی رشد کرده اید یا شرایط دلهره آوری، بلکه مهم این است که می خواهید با خود و شرایط تان چطور کنار بیایید و اوضاع را مدیریت کنید. شما همین که متولد شده اید برنده هستید، پس به خود سخت نگیرید و با جرات ادامه دهید.

 نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن: 22593216  22795735 

آدرس: قیطریه  بلوار کاوه جنوب  نرسیده به خیابان دولت  نبش کوچه اخلاقی غربی  پلاک 29  طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.