مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

براساس نظر روانشناس رابطه عاطفی با شخصیت مرزی چگونه است؟

داشتن رابطه عاطفی با افراد مبتلا به شخصیت مرزی یا بوردرلاین مانند خودشان اغلب آشفته، بی ثبات، هیجانی و سرشار از تعارض و کشمکش است.

   داشتن رابطه عاطفی با افراد مبتلا به شخصیت مرزی یا بوردرلاین مانند خودشان اغلب آشفته، بی ثبات، هیجانی و سرشار از تعارض و کشمکش است. این ویژگی ها نه تنها براساس نظر روانشناس مشخصه اصلی شخصیتی این افراد است، بلکه رابطه با آن ها را هم به همین سمت و سو می برد. اگر در حال حاضر با یک فرد مرزی در رابطه عاشقانه و احساسی هستید، حتما لازم است که در موردی ویژگی افرادی با این اختلال آشنا باشید تا بدانید که چطور باید عمل کنید. هر ارتباطی از دو فرد تشکیل شده است که می توانند بر روی یکدیگر اثر متقابل بگذارند، پس افزایش دانش و آگاهی شما در این حیطه بسیار مهم است چرا که این اختلال می تواند زندگی و رابطه عاطفی شما تحت تاثیر قرار بدهد.

رابطه عاطفی با شخصیت مرزی چگونه است؟

براساس ویژگی های این افراد، آنان روابط عاطفی پر شور و حال و ناپایداری را تجربه می کنند. اشخاصی که  مبتلا به شخصیت مرزی  هستند، از این که دیگران آنها را ترک کنند بسیار می ترسند و تلاش می کنند تا آنها را حفظ کنند. اما با این حال، ممکن است بسیار ناگهانی و برخلاف تصور به صورت آنی، دچار ترس از صمیمیت شوند و به همین دلیل تصمیم به جدایی بگیرند و منزوی شوند. از نشانه های شخصیت مرزی همانطور که در بالا گفته شد “ترس از طرد شدن” است. این ویژگی  براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره قبل ازدواج باعث می شود تا افراد بسیار حساس شوند و شروع به تفسیر رفتار ها و نشانه ها کنند. این موضوع موجب می شود تا یک اتفاق  ناچیز را به عنوان نشانهای از نزدیک بودن احتمال جدایی تفسیر کنند و حالشان را آشفته کنند. از معظلات مهم رابطه با شخصیت مرزی، دروغگویی و عدم راستگویی است. حضور این صفت در کنار سایر ویژگی های این افراد موجب می شود تا رابطه عاطفی با این اشخاص دچار پیچیدگی خاصی شود. همانطور که در بالا گفته شد طبق دیدگاه مشاوره خانواده شخصیت مرزی دست به کار های پر خطر و تکانشی می زند و برقراری رابطه جنسی پرخطر و بدون فکر یکی دیگر از علائم اختلال شخصیت مرزی می باشد. نکته قابل توجه این است که مشکلات کودکی در این اختلال بسیار شایع است و 60 تا 90 درصد آن ها؛ دارای سابقه بدرفتاری کلامی، فیزیکی؛ سؤاستفاده جنسی و غفلت هستند.

ویژگی های شخصیتی افراد مرزی چیست؟

-ترس از طرد شدن و تلاش زیاد برای اینکه دیگران آن ها را ترک نکنند.

-نوسان بین ارزش گذاری بیش از حد بر دیگران بودن و بی ارزش کردن آنها

-انجام رفتار های تکانشی و آسیب زدن بر خود

-عدم ثبات هیجانی و خلقی

-عدم کنترل خشم و ابراز خشم بی تناسب و نامناسب

-انجام رفتار های انتحاری مانند انجام یا تهدید به خودکشی و خودزنی

-افکار پارانوئیدی موقت و مرتبط با شرایط استرس آمیز

-احساس خلا و پوچی همیشگی

-اختلال هویت و خودپنداره به شدت بی ثبات

این اختلال در زنان شایعتر از مردان است و با اختلالات دیگری مانند خلقی؛ افسردگی و خودکشی ارتباط نزدیکی دارد.

تحقیقات در مورد ازدواج و رابطه پایدار با افراد شخصیت مرزی چه می گویند؟

طبق تحقیقات؛ داشتن رابطه عاشقانه با افراد مبتلا به شخصیت مرزی، همچون دریایی طوفانی؛ آرام و قرار ندارد. چرا که آنان براساس ویژگی های این شخصیت، مدام درگیر اضطراب و درگیری های مکرر و تکراری هستند. تحقیقات ثابت کرده است که این افراد تعداد بیشتری از روابط عاشقانه و بارداری های ناخواسته را تجربه کرده اند. به تبع هرچه علائم این اختلال بیشتر باشد رضایت وکیفیت زندگی زناشویی کمتر می شود.

آیا رابطه با شخصیت مرزی حسن هایی هم دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله! این افراد با وجود علائم شدید و آسیب زایی که تا به الان گفته شده، اغلب افرادی مهربان و دلسوز هم هستند و گاهی وجود همین ویژگی های مثبت هست که احتمال دارد؛ آن ها را به یک شریک عاطفی عالی و ایده آل تبدیل کند. برای خیلی ها یک رابطه عاطفی با شور و هیجان خاص خود تعریف می شود که شخصیت مرزی با هیجان وصف ناپذیر خود، می تواند این ویژگی را برای پارتنر خود فراهم کند.

 آیا رابطه با این افراد ادامه دار است؟

جواب دادن  به این سوال کمی پیچیده است. افراد مبتلا به شخصیت مرزی در نوسان افراطی ارزشمند کردن دیگران و بی ارزش کردن آن ها در رفت و آمد هستند و این ویژگی ادامه یک رابطه را سخت می کند. برای مثال یک روز، شریک عاطفی خود را به اعماق آسمان ها می برند و به او می گویند که او بهترین پارتنر دنیا است. اما در روزی دیگر؛ او را از عرش به فرش می آورند و تمام خوب بودن او را زیر سوال می برند.

بررسی مکانیسم دفاعی دونیم سازی

از مکانیسم های دفاعی مهم و مورد استفاده افراد مرزی؛ می توان به مکانیسم دونیم سازی اشاره کرد. در این مکانیسم هیچ حد تعادلی وجود ندارد؛ یا یک چیز خوب است یا بد است! افراد مرزی هم دنیا را دقیقا همینقدر سیاه و سفید می بینند.

سخن پایانی

اگر خود شما دارای شخصیت مرزی هستید و یا با فردی که دارای این اختلال هست در یک رابطه عاشقانه هستید؛ بهتر است تا حتما از بهترین مرکز مشاوره تهران مانند کلینیک روانشناسی انتخاب نو وقت بگیرید و با یک روانشناس بالینی دیدار داشته باشید. نکته مثبت در مورد این اختلال پیش آگهی خوب آن است. پیش آگهی به معنی پیش بینی آینده ی یک بیماری است. طبق تحقیقات اگر در زمان مناسب این اختلال مورد بررسی قرار بگیرد می توان آن را بهبود بخشید و شرایط را هموار کرد.

 

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 22795735

آدرس: قیطریه، بلوار کاوه جنوب، نرسیده به خیابان دولت،نبش اخلاقی غربی،پلاک 29،طبقه 3 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.