مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

بررسی شش اختلال عجیب در روانشناسی بر اساس نگاه مراکز روانشناسان

دنیای روانشناسی، دنیایی عجیب و مرموز است که می تواند آدم ها را ساعت ها به خود مشغول کند. در علم روانشناسی اختلالات بسیاری وجود دارد که برخی مانند افسردگی و اضطراب برای عموم آشنا هستند بعضی هم مانند اختلال هویت تجزیه ای و اختلال ساختگی ناشناخته هستند.   دنیای روانشناسی، دنیایی عجیب و مرموز است که می تواند آدم ها را ساعت ها به خود مشغول کند. در علم روانشناسی اختلالات بسیاری وجود دارد که برخی مانند افسردگی و اضطراب برای عموم آشنا هستند بعضی هم مانند اختلال هویت تجزیه ای و اختلال ساختگی ناشناخته هستند. دانستن اختلالات براساس اطلاعات بدست آمده از بهترین مشاوره خانواده مهم و ضروری است. چرا که خیلی اوقات افرادی که دارای یک اختلال ناشناخته هستند؛ خود را عجیب وغریب می بیند و به تبع احساس نا امیدی می کنند در حالی که که می توانند با شروع درمان و کمک از یک روانشناس حال خود را بهبود دهند. امروز در این مقاله قصد داریم تا به پنج مورد از عجیب ترین اختلالات روانشناسی بپردازیم و راجع به آنها توضیح دهیم اگر علاقه مند  به این موضوع هستید لطفا به خواندن ادامه دهید.

یک) لیکانتروپی بالینی: افرادی که دارای این اختلال هستند، معتقدند که می توانند به یک حیوان تبدیل شوند. حیوانی که مد نظر اکثر این افراد است گرگ یا گرگینه می باشد. البته که به حیوانات دیگری هم فکر می کنند اما بیشتر آن ها اعتقاد دارند که می توانند گرگ شوند! افرادی که دارای این اختلال هستند سعی می کنند تا رفتار و خوی و منش حیوانی را تقلید کنند و حتی گاهی دیده می شود که آنان به جنگل یا مناطقی می روند که حیوانات در آنجا زندگی می کنند. از جمله رفتار های آنها می توان به این موارد اشاره کرد: چهار دست وپا راه رفتن؛ غرش کردن و صدای حیوانات را تقلید کردن و حتی گوشت خام خوردن!

دو) توهم کوتاردیکی از نادرترین اختلالات روانی توهم کوتارد نام دارد که توسط جولز کوتارد در سال 1880 مطرح شد. او این اختلال  را در یکی از بیمارانان خود دید و از آن پس به مطالعه آن پرداخت. در توهم کوتارد، فرد تصور می کند که مرده است و بدنش در حال تجزیه و پوسیده شدن است. آن ها فکر می کنند که علائم حیاتی شان کار نمی کند و در بدنشان هیچ خونی جاری نیست! افرادی که اصولا دارای این توهم هستند دارای اختلال افسردگی نیز هستند وگاهی دیده می شود که تا سر حد مرگ غذایی نمی خورد و به خود آسیب وارد می کنند.

سه) سندرم دیوژنسندرم دیوژن یا سندرم شلختگی، اختلالی است که افراد مبتلا به آن به صورت مداوم به دنبال جمع کردن و انباشتن زباله یا وسایل و اشیا هستند و بعد از جمع کردن؛ به آنها وابسته می شوند. گفتنی است که مبتلایان این اختلال؛ نسبت به کاری که انجام می دهند احساس پشیمانی ندارند.

چهار ) اختلال هویت تمام بدندر این اختلال فرد حس می کند یک قسمت از بدنش وجود ندارد و حتی تمایل دارد تا آن را از بین ببرد. موردی که در برای یک مشاور روانشناس تهران اتفاق افتاد این بود که یکی از افرادی که مبتلا به این اختلال بود ترجیح می داد تا نا بینا باشد، پس به اتاق عمل رفت و چشمان خود را درآورد! یا فردی که با وجود سالم بودن پاهایش بر روی ویلچر مینشت و اینطوری حس بهتری داشت!

پنج) اختلال ساختگیتعریف این اختلال به این صورت است: به دروغ، خود یا دیگری را مبتلا به مشکلات فیزیکی و روانی نشان می دهد یا عمدا خود یا دیگری را به جراحت یا بیماری دچار می کند. انگیزه این افراد را می توان ایفای نقش بیمار وکسب توجه دانست. هر چند که گاهی اوقات این انگیزه هم  زیر سوال می رود و مشخص نیست که چرا این افراد دست به چنین کاری می زنند. این اختلال دارای دونوع است: یک)  اختلال تحمیل شده به خود ب) اختلال تحمیل شده بر دیگری. اختلال نوع دوم عموما در مادرانی تشخیص داده می شود که بیماری را به کودکان خود تحمیل می کنند و پس ازآن نقش یک پرستار مهربان و دلسوز را به عهده می گیرند.  نکته مهم این است که این افراد دارای شخصیت ضد اجتماعی نیستند؛ چرا که افرادی که دارای اختلال ضد اجتماعی هستند معمولا داوطلب اعمال تهاجمی بر روی خود نمی شوند. اما این افراد ممکن است بار ها خود را زیر تیغ عمل جراحی ببرند! این اختلال ریشه در بیماری های جدی و ضربه های روانی ناشی از حوادث تلخ و ناگوار گذشته دارد. اگر تا به اینجا مقاله را خوانده اید و کمی ترسیده اید نگران نباشید چرا که بر اساس تست های روانشناسی، می توان بسیاری از این  اختلالات را تشخیص داد و حتی افرادی که قصد ازدواج دارند به مشاور ازدواج خوب مراجعه می کنند ؛ جدا از جلسات مشاوره؛ تست های تشخیصی می دهند که می توانند بسیار کمک کننده باشد.

شش) اختلال کاپگراس: روانشناسی که مبدع این اختلال بود، جوزف کاپگراس نام داشت. او متوجه شد که بعضی از افراد دچار این توهم هستند که یکی از نزدیکان یا اعضای خانواده ی آن ها  با یک فرد بیگانه که از نظر رفتار و ظاهر مشابه او است جایگزین شده است. البته که داستان  به همین سادگی نیست، آن ها معتقدند که این جانشینان قصد آزار و اذیت آن ها را دارند. عموما افرادی؛ مبتلا به این اختلال هستند که ضربه مغزی را تجربه کرده اند اما در مواردی هم دیده می شود که در مبتلایان اختلال اسکیزونی و صرع وجود دارد.

سخن پایانی:

اختلالات گفته شده در بالا، حتما نیاز به یک درمان جدی و مراجعه مراکز روانشناسان دارند که بتواند با آگاهی بالا، ابتدا این  اختلال را شناسایی و سپس جهت درمان آن اقدام کند. این دست اختلالات در حوزه روانشناسی بالینی قرار می گیرند.

 

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 22795735

آدرس : قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.