مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

رابطه عاطفی با یک فرد بیش فعال براساس نظر مشاور ازدواج خوب چگونه است؟

رابطه داشتن با یک فرد مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه به علت ویژگی های آن، می تواند چالش برانگیز باشد.  رابطه داشتن با یک فرد مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه به علت ویژگی های آن، می تواند چالش برانگیز باشد. این اختلال متداول است و طبق تحقیقات انجام شده، روز به روز در حال افزایش نیز می باشد. برای مقابله با این اختلال براساس بررسی های مشاور روانشناس تهران و درمانگران، راهکار هایی وجود دارد که می توان آن را کنترل کرد اما در حال حاضر درمان قطعی برای آن وجود ندارد. این اختلال، به علت ویژگی هایی که دارد، می تواند بر عملکرد روزانه اثر بگذارد و طبیعتا رابطه عاطفی را با موانع و چالش هایی روبرو کند. اگر شما نیز در رابطه با یک فرد بیش فعال هستید؛ این مقاله می تواند به شما کمک کند؛ پس به خواندن ادامه دهید.

اختلال بیش فعالی در یک رابطه در یک رابطه عاطفی چه نشانه هایی دارد؟

به علت طیف وسیع علائم این اختلال؛ می تواند در هر فردی به شیوه متفاوتی بروز کند. ممکن است فرد دارای این اختلال باشد اما هنوز به دکتر مراجعه نکرده باشد و اطلاع نداشته باشد که علائمی که نشان می دهد از کجا نشات می گیرند.از علائم رایج در اختلال بیش فعالی و نقص توجه می توان به این موارد اشاره کرد:

*مشکل در توجه کردن

*عدم تحمل ناامیدی

*فراموشی

*تکانشگری و بدون فکر کاری را انجام دادن

*بی تابی و صبور نبودن

*بی سازمانی و بی برنامه بودن

طبق اطلاعات بدست آمده از بهترین مشاوره خانواده و تحقیقات، در یک رابطه عاطفی ، این علائم و نشانه ها ممکن است که مشکل ساز شوند چرا که تصور کنید وقتی شریک زندگی شما بر روی موضوع دیگری تمرکز کرده است، ممکن است برای گوش دادن به حرف های شما دچار مشکل شود. یا اگر برای خود هدفی را تعیین کند و به آن نرسد و در راه رسیدن به آن مشکلی پیش بیاید از کوره در می رود و مسائل را ممکن است فراموش کند که این مسائل می توانند خود به خود بحث وتشنج را در رابطه زیاد کنند.

آیا اختلال بیش فعالی بد است؟ یا خوبی هایی هم دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت؛ در این اختلال نیز نکات قوت و مفیدی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی؛ دارای این ویژگی ها هستند: ماجراجویی؛ کنجکاوی؛ پذیرش خودواقعی؛ تفکر خلاقانه و مولدانه که هریک از این موارد، رابطه با آنها را سرشار از حس و حال خوب می کند.

*نکاتی که توجه به آن ها می تواند مشکلات رابطه را کمتر کند!

قبل از اینکه به بیان نکات اصلی بپردازیم؛ بدانید که یکی از نکات کلیدی برای داشتن رابطه سالم با این افراد داشتن صبر است. اگر پارتنر شما مسائل را فراموش می کند یا خیلی سریع و بدون فکر دست به اقدام می زند سعی نکنید تا با برچسب زدن با او برخورد کنید؛ بلکه شرایط را از نگاه او ببینید و سرزنش کردن را کنار بگذارید و محبت را جایگزین کنید.

یک) این موضوع را جدی بگیرید:

اگر متوجه شدید که پارتنر شما دارای این اختلال است؛ این موضوع را پشت گوش نیاندازید و در اولین قدم با یک درمانگر ملاقات کنید، شرایط را برای او شرح دهید و از او کمک بخواهید. تلاش کنید تا اطلاعاتتان را افزایش بدهید؛ چرا که خیلی اوقات زمانی که در مورد موضوعی بیشتر می دانیم؛ نسبت به آن بهتر عمل می کنیم. بسیاری از کتاب ها و سایت های مختلف هستند که در این مورد می توانند به شما کمک کنند تا در این مسیر تنها نباشید.

دو) به نقاط قوت توجه کنید:

به جای تمرکز بر جنبه های منفی این اختلال؛ نکات مثبت را ببینید. افراد مبتلا به این اختلال؛ پرانرژی هستند و افراد خوب و خلاقی هستند که همین موارد می تواند به یک رابطه عاطفی بسیار کمک کند. حواستان باشد که طبق نظر یک مشاور ازدواج خوب و زوج درمانگر، مهم ترین عامل پایداری و بقا یک رابطه؛ وجود صمیمت و نزدیکی زوجین به یک دیگر است. اگر یکدیگر را دوست دارید به نقاط قوت هم توجه کنید و درکنار هم؛ منفی ها را مدیریت کنید و از تفاوت ها نترسید!

سه) مهارت های ارتباطی را یاد بگیرید:

مهم ترین عاملی که موجب می شود یک رابطه پیشرفت کند؛ برقراری ارتباط سالم و مفید با یکدیگر است. اگر از رفتاری ناراحت می شوید جمله خود را با این عبارت آغاز کنید" وقتی که تو این کار را می کنی من این احساس را پیدا می کنم که ..." سعی کنید به جای اینکه شخصیت طرف مقابل را زیر سوال ببرید؛ رفتار او را مورد پرسش قرار بدهید. اگر این کار را کنید؛ او نیز بدون جبهه گیری با شما راه خواهد آمد.

چهار) سرزنش نکنید؛ بلکه محبت کنید:

سرزنش کردن یا انتقاد کردن؛ آسان است اما محبت کردن وقتی عصبانی هستیم؛ بسیار سخت است. اشتباه نکنید؛ منظور از این جمله این نیست که در برابر هر کاری سکوت کنید بلکه منظور این است که به شیوه موثر واکنش نشان دهید. اگر پارتنر شما نسبت به تذکرات بیشمار شما بی توجه است، باید راه دیگری را امتحان کنید به جای اینکه خود را خسته و فرسوده کنید.

سخن پایانی:

اگر پس از خواندن این مقاله متوجه شده اید که پارتنر شما دارای علائم ADHD است و نیاز است که حتما مورد تراپی قرار بگیرد، یکی از بهترین کار ها می تواند مراجعه به مراکز روانشناسان باشد که از طریق آن می توان نسبت به بهترین درمانگر ها دسترسی پیدا کرد. در این مورد می توان مرکز روانشناسی انتخاب نو در شهر تهران را معرفی کرد که با داشتن بهترین درمانگران در تمام زمینه های روانشناسی می تواند در کنار شما باشد.

نویسنده: محدثه بیاتی

آدرس: قیطریه، بلوارکاوه جنوب، نرسیده به دولت، نبش اخلاقی غربی پلاک 29

تلفن : 22593216 22795735

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.