مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه می توان براساس نظر مشاور روانشناسی یک رابطه را با احترام به پایان رساند؟

به طور طبیعی وقتی که رابطه دوستی را شروع می کنید به پایان آن فکر نمی کنید و ماهیت زندگی نیز، به غیر قابل پیش بینی بودن آن است. 

  به طور طبیعی وقتی که رابطه دوستی را شروع می کنید به پایان آن فکر نمی کنید و ماهیت زندگی نیز، به غیر قابل پیش بینی بودن آن است. شاید یک رابطه دوستی در ابتدا و حتی سالها برای شما منبع آرامش و حال خوب باشد اما با گذر زمان؛ احساس کنید که دیگر برای هم خوب نیستید و به جای اینکه موجب پیشرفت و حال خوب هم باشید؛ موجب احساسات ناخوشایند در یکدیگر شوید. طبیعی است که آدم ها در شرایط مختلف از یک رابطه دوستی انتظارات مختلفی داشته باشند و براساس نظر مرکز مشاوره خانواده خوب و تحقیقات، این مورد به تنهایی موجب می شود که هر دوستی مادام العمر نباشد. خیلی وقت ها انسان ها نمی دانند که یک رابطه دوستی را چطور پایان دهند؛ بر خلاف یک رابطه عاشقانه که افراد می توانند دلایل واضح و مشخصی برای اتمام آن داشته باشند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به مواردی بپردازیم که برخورد با این موضوع را سهل و آسانتر کند.

چرا می خواهید رابطه را تمام کنید و تمایلی به ادامه دادن ندارید؟

قبل از پایان دادن به رابطه؛ خوب است که دلایل تان را با خود مرور کنید. این موضوع براساس نظر مراکز مشاوره ازدواج و خانواده درمانی، موجب می شود تا نسبت به خود و ارزشهای تان؛ به دید نسبتا جامع و کاملی برسید و بفهمید که شما از یک دوستی چه انتظاراتی دارید؟ یکی از بهترین کارها؛ یادداشت برداری است. این موضوع به شما اجازه ی بودن بدون هیچگونه قید و شرطی را می دهد. با نوشتن برای خود؛ فضای امنی را برای خودتان ایجاد می کنید که بدون بحث کردن و توجیه کردن؛ آن چیزی که برای شما مهم و اولویت است را مطرح کنید. در ادامه به بررسی چند دلیل مشترک خواهیم پرداخت:

یک) شرایط: زندگی شما می تواند دیگر شبیه چند سال پیش نباشد. منزلتان را عوض کرده باشید؛ محیط کارتان تغییر پیدا کرده باشد و بسیاری از دلایل دیگر که می توان آن ها را نام برد.

دو) فاصله: مهم ترین عاملی که موجب دوستی می شود؛ احساس نزدیکی است که بین دو فرد ایجاد می شود. اگر این عامل خدشه دار شود، دوستی از بین می رود.

سه) حس بد و منفی: بودن در رابطه ای که به جای حس خوب؛ مدام شما را متوجه  نقص ها و عیب هایتان کند می تواند بسیار سرسام آور باشد. مهم ترین مزیت دوستی؛ بال پرواز شدن برای یکدیگر است نه چیدن آن!

چهار) رقابت بیش از حد: رقابت کردن و مدام به فکر احساس برتری بودن به رابطه بسیار آسیب می زند. حواسمان باشد که تلاش کردن برای رسیدن به  ایده آل ها بسیار مهم است اما جنگیدن برای حس برتری و مقایسه کردن؛ رابطه را با مشکل روبرو می کند.

پنج) تفاوت در ارزشها: هر فردی دارای ارزشهای مختص به خود است و بودن در رابطه ای که آن ها را قبول ندارد و حتی آنها را بی ارزش می داند رابطه دوستی را از بین می برد.

راهکار هایی برای اتمام رابطه به شیوه سالم!

یک) کم کردن تدریجی رابطه:  اگر نمی خواهید تا به صورت صریح با دوست تان صحبت کنید و از تصمیم خود به او بگویید؛ می توانید تا به صورت تدریجی این کار را انجام دهید. خیلی اوقات فرد مقابل شخصی است که از رویارویی و مواجه با او می ترسیم چرا که فکر می کنیم بحث کردن را تبدیل به یک مشاجره بی پایان می کند، پس در چنین شرایطی بهترین کار می تواند کم کردن تدریجی رابطه باشد. با این کار به خود و او زمان می دهیم تا این فاصله را بپذیرید و هر دو کم تر آسیب ببینیم. زمانی که در رابطه سمی قرار دارید که حتی نمی خواهید در مورد خود و احساسات تان صحبت کنید، خوب است که کم کم از آن موقعیت دور شوید و اینگونه به دوستی خود خاتمه دهید.

دو) صحبت کنید: اگر خودتان به این نتیجه رسیده اید که کم کردن تدریجی رابطه؛ کار درستی نیست و تمایل دارید که صحبت کنید؛ پس این کار را انجام دهید. برای گفت و گو کردن حواستان باشد که حتما یکدیگر را به صورت حضوری ملاقات کنید و هیچگاه از طریق مکالمه تلفنی و پیامک رابطه را تمام نکنید. از او بخواهید که با شما به رستوران یا کافه بیاید و آنجا با هم صحبت کنید. بعد از تعیین مکان؛ نکته بعدی که بسیار مهم است براساس نظر مشاور روانشناسی انتخاب موضوعاتی است که دوست دارید در مورد آنها صحبت کنید؛ مهم است که هدف تان از مکالمه را بدانید. سعی نکنید در مکالمات خود؛ طرف مقابل را مورد اتهام قرار بدهید، بلکه تلاش کنید تا از احساسات و هیجانات خود صحبت کنید. البته حواستان باشد که همانطور که صحبت می کنید و می خواهید تا به احساسات خود اعتبار دهید؛ شنونده خوبی نیز باشید.

سه) به خود و دوست تان؛ استراحت دهید.

اگر بعد از گفتگویی که با دوست تان داشته اید متوجه شده اید که این رابطه با صحبت کردن درست نمی شود؛ به خود و او یک استراحت بدهید. این استراحت دو معنی می تواند داشته باشد؛ یا رابطه را فورا تمام می کنید یا به رابطه تان یک فرصت دیگر می دهید. در ادامه به چند نکته مثبت در مورد ایجاد فاصله و استراحت دادن به رابطه می پردازیم:

یک) موجب می شود تا از نگاهی دیگر به رابطه دوستی نگاه کنید.

دو) آرامش پیدا می کنید و باعث می شود با عصبانیت تصمیم نگیرید.

سه) دوستی خود را مجددا ارزیابی می کنید.

سخن پایانی:

اگر شما نیز در رابطه دوستی هستید که این روزها ذهن شما را به خود درگیر کرده است و احساس می کنید که می خواهید با یک روانشناس در مورد آن صحبت کنید؛ یکی از بهترین کارها مراجعه به مطب روانشناسی است که می تواند به شما کمک کند. کلینیک روانشناسی انتخاب نو در شهر تهران نیز از بهترین کلینیک های روانشناسی است که با داشتن روانشناسان مختلف می تواند برای شما کمکی ارزنده و مهم باشد. از قدم برداشتن نترسید و اجازه دهید تا زندگی را شجاعانه زیست کنید و از بحرانها نترسید و بدانید که در پشت هر تجربه درسی بزرگ و ضروری نهفته است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن: 22593216 22795735 

آدرس: قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.