مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

براساس نظر مشاور روانشناس حس عدم امنیت در رابطه چگونه است؟

ناامنی احساس بی کفایتی و عدم اطمینانی است که از کمبود اعتماد به نفس آفریده می شود.   ناامنی احساس بی کفایتی و عدم اطمینانی است که از کمبود اعتماد به نفس آفریده می شود. این موضوع می تواند باعث شود که به توانایی ها، غرایز و روابط خود شک کنید و طبق دیدگاه مشاور روانشناس باور به خود و اعتماد به دیگران را برای شما دشوار کند. احساس ناامنی می تواند یک احساس دردناک و دشوار باشد که می تواند بر سلامت روان شما و همچنین روابط شما تأثیر بگذارد. در این مقاله قصد داریم تا به موضوع  ناامنی در روابط بپردزایم و از جوانب مختلف به آن نگاه کنیم.

بررسی نشانه های ناامنی در روابط

در روابط عاشقانه، ناامنی می تواند شما را به سمت افکار و رفتارهای غیر مفید سوق دهد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

* اگر در کنار شریک زندگی خود نیستید، دائماً او را چک کنید تا سر از کار او در بیاوردید.

*عدم اعتماد به همسرتان برای وفادار ماندن به شما، مدام دغدغه ذهنی شما است و نگران این هستید که او به شما خیانت کند.

*نسبت به همه افراد ندگی خود حسادت می کنند و از دست افرادی که به آنها نزدیک هستند حرص می خورید و عصبانی هستید.

* به حرف های شریک عاطفی تان توجه نمی کنید و از او می خواهید تا همه چیزهایی را که به او می گویید را تأیید کند.

*احساس می کنید که شریک زندگی شما ممکن است در هر زمانی از شما جدا شود!

براساس نظر روانشناس ازدواج نکته قابل توجه این است که درست است که شما این کارها را انجام می دهید تا حس عدم امنیت خود را خاموش کنید و با انجام این رفتارهای ایمنی آن حس عدم امنیت را سرکوب کنید اما این رفتارها در واقع می تواند شریک زندگی شما را دورتر کند و متاسفانه در نهایت کمکی نمی کند.

بررسی علل ناامنی در روابط

 

 

*یک رابطه ناخوشایند قبلی

افرادی که در روابط ناسالمی بوده‌اند که در آن شریک زندگی‌شان غیرقابل اعتماد بوده یا با آنها بد رفتار می‌کند، ممکن است این احساسات را حفظ کرده و آنها را وارد روابط جدید خود کنند.این معمولا زمانی اتفاق می افتد که افراد به تنهایی واکنش های خود را نسبت به این روابط پردازش نمی کنند و بر روی آن کار نمی کنند. در عوض، آنها وارد رابطه دیگری می شوند. این افراد اغلب آسیب‌های حل‌نشده یا توشه‌های عاطفی خود را بدون توجیه کافی بر روی شریک جدید خود قرار می‌دهند.

 

*اعتماد به نفس پایین

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ممکن است در روابط خود دچار ناامنی شوند زیرا ممکن است باور نداشته باشند که شایسته عشق یا حمایت شریک زندگی خود هستند.تجربیاتی مانند آزار و اذیت شدن، آزار و اذیت شدن یا آزار توسط مراقبین می تواند این پیام را به شما بدهد که شما متفاوت هستید یا به اندازه کافی خوب نیستید. این تجربیات می تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد و بر روابط شما با شریک فعلی تان تأثیر بگذارد.ناامنی مانند یک پیشگویی خودساز عمل می کند زیرا ترس از دست دادن شریک زندگی تان می تواند باعث شود که رفتار تدافعی داشته باشید و او را از خود دور کنید.

*بی توجهی یا بدرفتاری

افرادی که تجارب مزمن بی‌توجهی یا بدرفتاری دارند، در روابط خود دچار ناامنی می‌شوند، زیرا موارد کمی داشته‌اند که نیازهایشان به اندازه کافی برآورده شده باشد.هنگامی که آنها روابط رضایت بخش و سالمی پیدا می کنند، ممکن است ترس از دست دادن را در آنها ایجاد کند، زیرا هرگز در گذشته تضمین نشده بود یا آزادانه داده می شد.

*اضطراب اجتماعی

در حالی که بسیاری از افراد درجاتی از اضطراب اجتماعی را در موقعیت هایی مانند جلسات، مهمانی ها، قرار ملاقات ها و گردهمایی های بزرگ تجربه می کنند، برخی افراد اشکال شدیدتری دارند که می تواند اعتماد به نفس آنها را در روابط تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده اضطراب اجتماعی می تواند باعث شود بیش از حد از خودتان انتقاد کنید و اعتماد به اعمال و نیات شریک زندگی تان را برای شما دشوار کند.

*ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن می تواند باعث شود افراد در یک رابطه احساس ناامنی کنند. داشتن اعتماد به نفس پایین می تواند برخی افراد را نسبت به طرد شدن حساس تر کند. حتی ناکامی‌های جزئی یا موارد جزئی می‌تواند باعث بدترین ترس‌ها و ناامنی‌های آنها شود. از سوی دیگر، پشتکار در تجربه شکست می تواند به ایجاد اعتماد به نفس و کاهش ناامنی کمک کند.

چگونه ناامنی می تواند بر سلامت روانی شما و همچنین رابطه شما با شریک زندگی شما تأثیر بگذارد؟

تاثیر بر سلامت روان

ناامنی بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد. این موضوع بر روابط عاشقانه و روابط شما با دوستان، همکاران، فرزندان و اعضای خانواده تأثیر می گذارد. از آنجایی که شما دائماً ارزش خود را زیر سوال می برید، ممکن است رفتار ضعیف یا سوء استفاده از دیگران را بپذیرید، که این باور شما را تقویت می کند که بر اساس روابط خود ارزشی ندارید.

تاثیر بر روابط

ناامنی با ایجاد عدم تعادل بر روابط شما تأثیر می گذارد. شما بیشتر مشغول چیزهایی می شوید که شریک زندگی تان ارائه نمی دهد و در عوض برای ناامنی های خود اطمینان یا تایید می خواهید.شما شروع می کنید به اینکه شریک زندگی خود را به عنوان یک هدف برای مدیریت احساس ناامنی خود ببینید به جای اینکه با او به عنوان یک شخص برابر ارتباط برقرار کنید.

 

سخن پایانی

اگر شما نیز در چنین شرایطی هستید؛ مراجعه به مرکز روانشناسان می تواند بسیار امن و مفید باشد. احساس امنیت از اصلی ترین نیازهایی است که هر انسانی خواهان آن است. یکی از کلینیک های خوب روانشناسی؛ مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای و کارآمد آماده همراهی با شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.