مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

بر اساس نظر مشاوران روانشناس یک مادر سمی چگونه است؟

در حالی که روابط سمی به هیچ وجه منحصر به روابط والدین و فرزند نیست، سمیت در این روابط اغلب می تواند آسیب زاترین باشد زیرا والدین مسئول کمک به شکل دادن به نحوه نگرش فرزندانشان به خود و دنیای اطراف هستند.

 

 در حالی که روابط سمی به هیچ وجه منحصر به روابط والدین و فرزند نیست، سمیت در این روابط اغلب می تواند آسیب زاترین باشد زیرا والدین مسئول کمک به شکل دادن به نحوه نگرش فرزندانشان به خود و دنیای اطراف هستند. طبق نظر مشاوران روانشناس چهره مادر و پدر در خانواده‌های مختلف، به‌ ویژه در خانه‌های تک‌والدی یا چند نسلی می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. با این اوصاف، در این مقاله ما در درجه اول به معنای داشتن یک رابطه سمی مادرانه خواهیم پرداخت و همچنین بررسی خواهیم کرد که چگونه این روابط می تواند بر دید یک فرد تأثیر بگذارد و چگونه این رابطه می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد!

رابطه سمی چیست؟

برای درک معنای داشتن یک رابطه سمی با والدین، ضروری است که بدانیم این اصطلاح در مورد هر رابطه ای به چه معناست. به عبارت ساده، یک رابطه زمانی سمی است که در آن سلامت روانی، روانی یا جسمی شما به خطر می افتد. اغلب، روابط سمی را می‌توان از روی حسن نیت به وجود آورد، مثلاً اگر والدینی متوجه شوند که بیش از حد درگیر پیچیدگی‌های زندگی شخصی شما هستند، طبیعتا دلیل آنها این است که می‌خواهند اتفاق بدی بیفتد.گفته می شود، این می تواند به راحتی به رابطه ای تبدیل شود که مرزهای شخصی ندارد. روابط سمی همچنین می تواند از فقدان ارتباط ناشی شود یا زمانی اتفاق بیفتد که همه ابزارهای ارتباطی عمدتاً در قالب انتقاد هستند. در حالی که روابط سمی ممکن است در روابط عاشقانه و حتی دوستی ها اتفاق بیفتد، طبق نظر مراکز مشاوره خانواده روابط والدینی که سمی هستند اغلب به دلیل نقشی که والدین در شکل دادن به دیدگاه شما نسبت به جهان بازی می کنند، می توانند مضر ترین باشند. والدین هستند که به ما می گویند خودمان؛ دیگران و جهان چگونه است. پس اگر آنها رفتار نامناسب و سمی با فرزند خود داشته باشند؛ باور او را کاملا بر هم می ریزند.

نشانه های روابط سمی والدین و فرزند

یک مطالعه اشاره کرد که والدینی که برای فرزندانشان سمی هستند، خودشان از افسردگی رنج می برند و نشان می دهد که پرداختن به سلامت روانی شما چقدر مهم است.  اگر نمی دانید که آیا شما یا کسی که می شناسید رابطه سمی والد-کودکی را تجربه کرده است، از خود بپرسید که آیا  شاهد مورادی که در زیر گفته می شود بوده اید یا خیر؟

 

سرزنش کردن

والدین سمی اغلب فرزندان خود را مقصر مشکلات خود می دانند. به عنوان مثال، اگر والدین دائماً از یک خانه کثیف ناراحت هستند، احتمالاً فرزند خود را به خاطر این آشفتگی سرزنش می کنند، حتی اگر فرزندشان هیچ نقشی در ایجاد آن نداشته باشد.

فقدان همدلی یا درک

براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسان ازدواج و تحقیقات، والدین سمی معمولاً تلاشی برای درک فرزندان خود و مشکلات آنها نمی کنند. این می تواند در مورد عملکرد ضعیف فرزندشان در مدرسه، ورزش یا هر تعدادی از فعالیت ها صدق کند. بدتر از آن این است که آنها معمولاً در نتیجه هر رفتاری که به نظرشان پایین است از فرزند خود شکایت یا سرزنش می کنند. در نتیجه، کودک ممکن است احساس کند جایی برای کمک گرفتن ندارد.

بهره برداری و سواستفاده

والدین سمی از فرزندان خود انتظارات زیادی دارند، اما در ازای آن چیز زیادی به آنها نمی دهند. یک مثال ممکن است این باشد که آنها از فرزندشان انتظار دارند رفتار منفی خود را پشت سر بگذارد و در عین حال از انجام همین کار برای آنها امتناع کند.

منفی بودن و تمرکز کردن بر نکات منفی

والدین سمی فقط در مورد فرزندان خود منفی نیستند، بلکه اغلب در مورد وضعیت جهان نیز منفی هستند. آنها معمولاً این را به فرزندان خود می گویند، که می تواند منجر به استرس بیشتر برای کودک شود.

به حد و مرزها توجه نمی کنند

والدین سمی ممکن است بیش از حد با فرزندان خود احساسات خود را به اشتراک بگذارند و با آنها مانند درمانگر خود در مورد چندین چیز که کودک نمی تواند کنترل یا درک کند رفتار کنند. این می تواند منجر به بزرگسالی شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای کودک شود زیرا آنها دریابید که چگونه روابط خود را هدایت کنند.

 

اگر این مشکلات تا بزرگسالی ادامه یابد، مهم است که تشخیص دهید چه زمانی اتفاق می‌افتد و به والدین خود توجه کنید که این نوع رفتار را تحمل نخواهید کرد. اگر به طور مداوم شما را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که میزان ارتباطی که از طرف آن والدین مجاز می دهید را محدود کنید. اگر در این مورد نیاز به کمک دارید؛ مراجعه به مطب روانشناسی می تواند به شما کمک کند. حضور در یک کلینیک روانشناسی و ملاقات با درمانگران حرفه ای می تواند بسیار کمک کننده و شفا بخش باشد. اگر احساس خستگی می کنید؛ الان فرصت مناسبی است تا با ترسهای خود روبرو شوید و بودن واقعی را حس کنید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.