مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

براساس نظر مشاور روانشناس چطور با حس دوست داشته نشدن کنار بیاییم؟

پذیرش و عشق یکی از نیازهای اساسی انسان است. آبراهام مزلو، یکی از روانشناسان معروفی است که انگیزه و نیاز را مورد مطالعه قرار داده است.  پذیرش و عشق یکی از نیازهای اساسی انسان است. آبراهام مزلو، یکی از روانشناسان معروفی است که انگیزه و نیاز را مورد مطالعه قرار داده است. طبق نظر مشاوران خانواده او"عشق و تعلق" را به عنوان یکی از پنج نیاز ضروری انسان برای داشتن زندگی کامل شناسایی کرده است و در مورد آن به تحقیق و بررسی پرداخته است. بسیاری از مردم نگران این هستند که تعلق و پذیرش لازم برای رفع این نیاز را نداشته باشند. آنها ممکن است احساس کنند آنقدر که باید و شاید دوست داشتنی نیستند و لیقات مورد محبت واقع شدن را ندارند. در این مقاله دلایلی مورد بحث قرار می دهد که چرا ممکن است شما احساس دوست نداشتن داشته باشید و پیشنهاداتی در مورد اینکه چگونه می توانید با این احساس کنار بیایید ارائه می دهد.

 معنای دوست داشتنی بودن چیست؟

کسی که احساس می‌کند دوست‌داشتنی نیست، براساس نظر مشاور روانشناسی و تحقیقات به عمل آمده؛ ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کند. ممکن است شخصی احساس کند که ذاتا انسان خوبی نیست و همین موضوع؛ به نحوی دوست داشتن او را برای شخص دیگری غیرممکن کند. کسی که در زندگی خود مرتکب اشتباه شده باشد ممکن است احساس کند که لیاقت دوست داشته شدن را ندارد یا فکر کند که اگر هرشخصی بداند که او چه کرده است دیگر او را دوست نخواهد داشت. نکته قابل توجه و مهم این است که  فردی که افراد را از خود دور می کند یا رفتارهای خود تخریبی انجام می دهد ممکن است فکر کند که این انتخاب ها به این معنی است که او لایق عشق نیست. بله او با رفتارهای خودتخریبی؛ حق انتخاب را از دیگران می گیرد و به جای آنها فکر میکند.

 

چرا شخصی احساس می کند که دوست داشتنی نیست؟

 ممکن است فردی به دلایل مختلف باور کند و بپذیرد که دوست داشتنی نیست و بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود این احساس را تجربه می کنند. زندگی هیچگاه آسان نیست و گاهی چنان سخت می شود که ذهن آدمی را به کلی بر هم می ریزد. دلایلی که ممکن است شخصی احساس دوست داشتنی بودن نداشته باشد عبارتند از:

_ افسردگی: افرادی که افسردگی را تجربه می کنند اغلب تحریف های شناختی یا افکار و باورهایی را تجربه می کنند که بر اساس واقعیت نیستند بلکه تنها باورهای اشتباهی هستند که آنقدر قوی شده اند که آدمی را کنترل و مدیریت می کنند.  وقتی افسردگی دارید، مغزتان ممکن است به شما بگوید که دوست داشتنی نیستید. اگر در چنین شرایطی است؛ به علائم افسردگی توجه کنید و اگر اکثر آن علائم را دارید حتما به یک درمانگر مراجعه کنید. برای مثال اگر پای شما شکیته باشد؛ از خود توقع دارید که درست قدم بردارید و درد نداشته باشید؟ پس چرا وقتی یک اختلال روانی را تجربه می کنید؛ اینقدر به خود سخت می گیرید؟

 اختلال شخصیت مرزی: افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی درک ناپایداری از خود را تجربه می کنند که ممکن است باعث شود آنها احساس دوست نداشتن داشته باشند. به نوعی آنها دارای خودپنداره متغیری هستند که نسبت به خود دید ثابت و یک شکلی ندارند. آنها همچنین یک شکافت بزرگ را بین باورهای خود، تجربه می کنند، نوعی از تفکر همه یا هیچ که می تواند باعث شود خود را در یک نور بسیار منفی و تیره ببینند.

_ سبک دلبستگی ناایمن: افراد در اوایل زندگی بر اساس تجربیاتی که با مراقبین اولیه خود دارند، سبک های دلبستگی متفاوتی را تجربه می کنند. طبق اطلاعات بدست آمده از روانشناسی ازدواج کسانی که سبک دلبستگی ناایمن را دارند, ممکن است احساس کنند که سزاوار محبت افراد زندگی خود نیستند.

_ مورد سواستفاده واقع شدن: افرادی که در روابط عاطفی توهین آمیز هستند اغلب احساس می کنند ارزش عشق را ندارند. این موضوع به این دلیل است که سوء استفاده‌کنندگان ممکن است به قربانیان خود بگویند که سزاوار رفتار بهتری نیستند، لیاقت عشق را ندارند، یا اینکه هیچ کس دیگری آنها را نخواهد یا رفتار بهتری با آنها نخواهد داشت. متاسفانه رابطه عاشقانه ناسالم می تواند بسیار آسیب زننده باشد. چرا که انسان ها در عشق ضعیف می شوند و خود را از نگاه معشوق خود نگاه می کنند.

عزت نفس پایین: اگر عزت نفس شما پایین است، ممکن است باور کنید که لایق عشق نیستید یا دیگران با شما الکی خوب رفتار می کنند.

تروما: تروما اتفاقی غیر منتظره؛ بزرگ و غیر قابل پیش بینی است که می تواند بسیار آسیب زننده باشد. بسیاری از بازماندگان تروما به دلیل ضربه ای که تجربه کرده اند احساس دوست داشتنی ندارند. آنها ممکن است باور داشته باشند که سزاوار اتفاقی هستند که پیش آمده است و خود را شایسته عشق نمی بینند

سخن پایانی:

اگر شما نیز درگیر این موضوع هستید؛ مراجعه به مطب روانشناسان و صحبت با درمانگرانی حرفه ای و کارآمد، بسیار مفید و کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران؛ مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن متخصصانی دلسوز؛ آماده کمک وهمراهی با شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.