مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

آیا شما به عنوان والد, واقعا می خواهید که کودکتان شاد باشد؟

خیلی اوقات می شنویم که والدین می گویند تنها خواسته شان؛ شادی و نشاط فرزندانشان است. اما آیا واقعا به عنوان یک والد این خواسته واقعی آنها است؟

 

 خیلی اوقات می شنویم که والدین می گویند تنها خواسته شان؛ شادی و نشاط فرزندانشان است. اما آیا واقعا به عنوان یک والد این خواسته واقعی آنها است؟ شاید پاسخ دادن به این سوال سخت باشد؛ اما لطفا از خود بپرسید که به دنبال شادی فرزندتان هستید یا خواسته شما از فرزندتان, دستآورد؛ عملکرد؛ رقابت کردن و برنده شدن است؟ براساس نظر مشاور خانواده زمانی که والدین احساسات خود را فرافکنی می کنند و به فرزند خود تعمیم می دهند؛ متاسفانه به جای نیاز فرزندشان؛ به نیاز خود اهمیت می دهند. عدم امنیت و اعتمادی که والدین در درون خود احساس می کنند و گاهی زخم های گذشته؛ موجب می شود تا آنها به صورت ناخوادآگاه یا حتی خودآگاه؛  احساسات و نیازهای خود را بر نیازهای فرزندشان ارجحیت دهند. این موضوع موجب می شود تا مدام به دست آورها و عملکرد فرزندشان توجه کنند تا بتوانند باتوجه به آن، خود را مورد ارزیابی قرار دهند. اگرکودک  از نگاه آنها خوب است؛ به خود می بالند؛ اگر هم که برعکس؛ موجب می شود تا احساسات منفی زیادی راتجربه کنند.

به عنوان یک والد تمرکزتان بر روی چیست؟

آیا شما به عنوان یک والد؛ تمرکزتان بر روی دست آورد فرزندتان است یا اجازه می دهید تا او آنچیزی که هست را زندگی کند؟ توجه و پاسخ دادن به این سوال می تواند خیلی چیزها را روشن کند. دیدن کودک مان آنطوری که واقعا هست؛ به او جسارت بودن می دهد؛ چرا که او, خود را از دید شما توصیف می کند؛ پس اگر شما او را همانطور که هست دوست دارید؛ او نیز خود را باور می کند و زندگی را زندگی می کند!

مکالمات شما بیشتر در مورد چه چیزی است؟

آیا در مکالمات روزمره خود به احساسات و هیجانات کودک خود اهمیت می دهید؟ آیا شما به او احساس امنیت می دهید تا نسبت به خود دیدگاه مثبتی داشته باشد, یا فکر میکنید که نمره کلاسی؛ شغل و تحصیلات برای او امنیت و آسایش می آورد؟ براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناس یکی از مهم ترین و اساسی ترین عواملی که می تواند موجب رشد سالم در انسانها شود؛ داشتن احساس امنیت است. آدمها حاضر هستند؛ گاهی از مسیر های اشتباه این احساس امنیت را تجربه کنند. برای مثال؛ انسانهایی که دست به مواد مخدر یا قرص روانگردان می زنند تا بتوانند برای ساعاتی از احساسات بد و حس عدم ایمنی که در وجود خود حس می کنند فرار کنند و خود را قهرمان داستان جا بزنند!

گذشته و تاریخچه والدین چه نقشی بر آینده فرزند دارد؟

طبیعتا تاریخچه والدین و فرهنگی که با آن بزرگ شده اند؛ نقش بسیار مهم و بسزایی بر تعلیم و تربیت کودک دارد. برای مثال اگر والدینی دارای عزت نفس پایینی باشند و قصد داشته باشند تا این کاهش عزت نفس را از طریق فرزندشان جبران کنند؛ مطمئنا با رفتار اشتباه خود؛ به فرزندشان آسیب می زنند. چرا که آنها فرزندشان را همانطوری که هست نمیخواهند؛ آنها به دنبال فرزندی هستند تا چاله های خالی وجودی آنها را پرکند. تا به آنها نشان دهد که آنها نیز ارزشمند و دوست داشتنی هستند. والدینی که از نسلی بیایند که شنیده یا دیده نشدند؛ اگر درمان نگیرند و به مراکز مشاوره خوب مراجعه نکنند؛ متاسفانه فرزندی پرورش می دهند که از تربیت صحیحی برخوردار نیست! چرا که بچه ها به خوبی ارزشها وعقاید والدین را درک میکنند و برای اینکه ازسمت مراقبان خود؛ پذیرفته شوند دست به محدود کردن خود می زنند. کودکان نمی خواهند که خوشحال باشند بلکه می خواهند تا والدین از آنها خوشحال باشند و این موضوعی است که به شدت می تواند آینده کودک را تحت تاثیر خود قراردهد.

با چنین والدینی چه می توان کرد؟

یکی از مهم ترین مراحل درمان؛ پذیرش است. باید از طریق درمان؛ به خود کمک کنیم تا بپذیریم که والدین نیز انسان هستند و برای خود دردها و مشکلات خاص خود را داشته اند. باید بپذیریم که آنها نیز با باورهای والدین شان بزرگ شده اند و قسمت بزرگی از دنیا و اینکه چطوری کار میکند؛ توسط والدین شان برای آنها تعریف شده است. یکی از دلایلی که امروزه مشاور قبل ازدواج بسیار مهم و ضروری است؛ دقیقا به علت همین موارد است. بررسی باورهای هر شخص و انعطاف پذیری او نسبت به مسائل زندگی, می تواند اطلاعات خوبی نسبت به او و جهان بینی اش عرضه کند. اگر شما والد هستید یا اینکه فرزند خانواده ای هستید که به شما اجازه بودن نمی دهند یکی از بهترین و امن ترین کارها؛ مراجعه به یک کلینیک روانشناسی مانند انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق و کارآمد؛ آماده کمک و همراهی اب شما عزیزان است. مهم نیست که چند ساله هستید بلکه هر جای مسیر که هستید باید تلاش کنید تا دلیل بودن خود را کشف کنید تا بتوانید از زندگی؛ لذت ببرید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.