مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

انتظاراتی که والدین نباید از فرزندان خود داشته باشند!

اولین ارتباط و پیوند قوی که فرزند تازه متولد شده با جهان بیرون دارد با خانواده و مراقب اولیه اتفاق می افتد.   اولین ارتباط و پیوند قوی که فرزند تازه متولد شده با جهان بیرون دارد با خانواده و مراقب اولیه اتفاق می افتد. این اتفاق آنقدر مهم است که بر سایر ارتباطات فرزند؛ اثری تعیین کننده دارد.  براساس نظر بهترین روانشناس ایرانیان باید گفت که والدین باید تحت آموزشهای خاصی قرار بگیرند تا بتوانند فرزند سالم تری را تربیت کنند. والدین آِینه تمام قدی هستند که کودک خود را در آن می بینند و براساس آن آینه خود را تعریف می کند و حتی دوست دارند. داشتن انتظارات نادرست به روان و روحیه کودک آسیبی وارد می کند که برای تغییر در خود نیاز دارد که به تراپیست برای درمان مراجعه کند. اگر شما والد و مراقبی هستید که دوست دارید بدانید که چه انتظاراتی نباید از کودک خود داشته باشید؛ پس به خواندن این مقاله ادامه دهید.

_داشتن وزن و ظاهری که از نگاه شما قابل قبول و مناسب است: هر انسانی دارای دو دسته ویژگی هستند؛ برخی از آنها؛ انتسابی هستند و برخی اکتسابی. تفاوتی ندارد که این ویژگی ها جز کدام دسته قرار می گیرند چرا که نکته مهم این است که ما به عنوان والد باید به هر دو این ویژگیها احترام بگذاریم و فرزند مان را تحت شرایط سختی قرار ندهیم. هر سنی ویژگی های خاص خود را دارد که انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال در نوجوانی؛ افراد دست به کارها و تجربیات متفاوتی می زنند که می تواند برای والدین اضطراب زا باشد اما برخورد اشتباه با این موضوع می تواند اثرات بد بسیاری داشته باشد و جو خانواده را بر هم زند و نه تنها اضطراب را کاهش ندهد بلکه آن را افزون و غیر قابل کنترل کند.

_دادن عشق و محبت با قید و شرط و توجه نکردن به احساسات کودک: کودکان نیاز به عشق دارند که رشد کنند؛ چرا که هر فرزندی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است که برای باور کردن آنها ابتدا نیاز دارد تا از سمت نزدیکانش پذیرفته شود. هر انسانی براساس تحقیقات روانشناس خانواده خوب ایرانی خود را از طریق احساسات خود می شناسد و ندیدن این احساسات موجب می شود تا آن فرد کم کم خود را فراموش کند و نداند که چه چیزی را تجربه می کند.

_توجه صرف به تحصیلات و دست آورد های فرزند بیش از توجه به احساسات و حال خوب او: طبیعی است که درس خواندن و ادامه تحصیلات اتفاق خوبی است؛ اما زمانی که این اتفاق برای فرزند ما هم مطلوب باشد! زمانی که فرزندان به سن جوانی می رسند و متوجه می شوند که از زندگی چه می خواهند و آن خواستن در "درس" خلاصه نمی شود، والد آگاه به احساسات فرزند خود تکیه می کند و اجازه می دهد که  او تصمیم گیری کند و تنها تلاش می کند تا در چنین شرایطی کنارش باشد نه در مقابلش!

_ازدواج با فردی مشخص در سنی مشخص: تفاوت های فردی در این موضوع بسیار حائز اهمیت است. یک سن برای ازدواج در یک فرهنگ ممکن است دیر باشد اما برای فرهنگی دیگر زود. در این مورد هم طبق مشاوره ازدواج ایران آنچیزی که زمان ازدواج را تعیین می کند سن نیست بلکه آمادگی و رسیدن بلوغ در طرفین است.

_ایجاد این انتظار و احساس در فرزند که برای والدین یک "بار" است: جملاتی مانند "تو" زندگی ما را سخت کردی؛ پدرت بخاطر تو من را ترک کرد یا شرایط قبل از تو خیلی راحت تر بود؟

_ایجاد احساس طرد شدگی و شرم در فرزند زمانی که اشتباهی انجام می دهد؛ گرایش جنسی خاصی دارد و یا وقتی که کاری انجام می دهد که چندان باب میل والدین نیست!

_مقایسه کودک با دیگران( مانند خواهر؛ برادر؛ دوستان؛ هم سن و سالان و...): با گفتن جملاتی مانند از فلانی یاد بگیر یا چرا نمی تونی مثل دوستت رفتار کنی؟ این کار یکی از ناخوشایند ترین کارهایی است که والدین می توانند در حق کودک خود انجام دهند. آنها با مقایسه کردن به او می گویند که خودش نباشد چرا که چندان به مذاق والدین خوش نمی آید.

_با اجبار کودک را به مدرسه ای خاص فرستادن یا او را مجبور به دوستی با افرادی که مورد قبول خودشان هست،کردند!

_توقع درک شدن و حمایت داشتن از فرزند خود! یکی از بدترین تعبیر هایی که از سمت والدین شنیده می شود این است که ما با فرزندمان رفیق هستیم و او غمخوار من است. این موضوع به شدت می تواند به کودک آسیب بزند و ذهنیت او را برهم بزند. درد دل کردن با کودک؛ نه تنها نشان دهده صمیمت با او نیست بلکه القا کننده این پیام است که شما به حریم شخصی فرزند خود احترام نمی گذارید و با وارد کردن او در مشکلات خود موجب می شوید تا او احساسات ناخوشایندی را تجربه کند.

سخن پایانی

اگر شما نیز دارای فرزندی هستید که دغدغه او را دارید؛ یکی از بهترین کارها مراجعه به یک مطب تخصصی روانشناسی است که با داشتن درمانگرانی حاذق بتواند به شما کمک کند. یکی از کلینیک های خوب در شهر تهران مرکز مشاوره انتخاب نو است که با درمانگرانی حرفه ای آماده کمک به شما عزیزان است. اگر امروز در شرایط سختی هستید و نگران آینده فرزند خود هستید؛ نگران نباشید و از یک درمانگر خانواده خوب کمک بگیرید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.