مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

ازدواج با فردی که اختلال دو قطبی دارد چگونه است؟

اختلال دو قطبی یک نوع اختلال خلقی است که همانطور که از اسم آن مشخص است؛ خلق فرد بالا و پایین می شود و این تغییر مود؛ مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد.   اختلال دو قطبی یک نوع اختلال خلقی است که همانطور که از اسم آن مشخص است؛ خلق فرد بالا و پایین می شود و این تغییر مود؛ مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد. در این اختلال تغییراتی در هیجانات و رفتار فرد ایجاد می شود که براساس نظر بهترین مشاور ایرانی این نوع تغییرات؛ مشکل ساز است و می تواند زندگی کردن با این افراد را سخت کند. اگر خودتان یا پارتنرتان دارای این اختلال هستید؛ این مقاله می تواند به شما کمک کند پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اختلال دو قطبی چیست؟

همانطور که از نام گذاری این اختلال مشخص است؛ در این اختلال دو قطب افسردگی و شیدایی وجود دارد. گاهی فرد در مود افسردگی قرار داد و گاهی شیدا ترین فرد جهان می شود. .یک قطب آنها افسرده است و ویژگی افراد افسرده مانند بی خوابی یا پرخوابی؛ بی اشتهایی یا پراشتهایی؛ ناامیدی؛ کاهش انرژی و... را نشان می دهد. یک قطب دیگر نیز همان شیدایی است که نمایان گر یک فرد پرانرژی وخستگی ناپذیر است. افرادی که دارای این اختلال هستند نوسانات شدید خلقی را تجربه می کنند که می تواند هم برای خودشان و هم اطرافیان آزار دهنده باشد. برای ازدواج یا زندگی کردن با یک فرد دوقطبی؛ بهترین کار شناخت این اختلال است و به همین دلیل قصد داریم تا در ادامه به ویژگی های این اختلال بپردازیم.

نشانه ها و ویژگی های اختلال دو قطبی:

طبیعتا هر قطب این اختلال داری ویژگی های خاص خود است و قصد داریم ابتدا به ویژگی قطب افسردگی و پس از آن به قطب شیدایی  بپردازیم:

نشانه های قطب افسردگی:

·       تغییرات وزنی (چاق شدن یا لاغر شدن)

·       دارای خلق افسرده و بی میل بودن به شادی و تفریح

·       حس ناامیدی و پوچی

·       کاهش میل جنسی

نشانه های قطب شیدایی:

·       کاهش نیاز به خواب

·       تحریک پذیری (به این معنی که خیلی زود عصبانی و خشمگین می شود.)

·       انجام کارهایی با ریسک بالا

·       برنامه ریزی های سخت و سنگین ریختن

·       افزایش میل جنسی

برای ازدواج با یک فرد دوقطبی چه اقداماتی می شود انجام داد:

یک) به یک روانشناس مراجعه کنید: بهترین و امن ترین راه برای داشتن یک ازدواج سالم و خوب، مراجعه به یک روانشناس ازدواج خوب است که با استفاده از علم خود به مراجع بینش می دهد. یک روانشناس آگاه و حاذق فردی که است به شخصیت شناسی آگاه است وچیزهایی را می داند که شاید به علت عشق؛ شما چشم بر روی آنها بسته باشید.

دو) صبر داشته باشید. افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند به علت تغییر مودی که دارند؛ گاهی اوقات زندگی را برای خود و یا پارتنرشان سخت و طاقت فرسا می کنند. زمانی که شروع می کنید به بحث کردن به جای داد و فریاد کردن یکی از راهکارهای مهم ترک محیط است. البته اگر پارتنر شما در حال آسیب زدن به خود نیست! چرا که یکی از ویژگی های این اختلال داشتن افکار خودکشی است برای همین خوب است که به  این موضوع توجه داشته باشید.

سه) به تغییرات مود او توجه کنید: یکی از ویژگی هایی که می تواند به شما کمک کند تا رابطه خوبی با هم داشته باشید براساس نظر مشاوره خانواده ایرانیان این است که به علائم این اختلال توجه داشته باشید. برای مثال اگر پارتنر شما در مود افسرده است تلاش کنید تا او را درک کنید یا کاری انجام دهید که او خوشحال شود یا اگر در مود شیدایی است حواستان باشد تا کنار او باشید تا اشتباهی جبران ناپذیر رخ ندهد. با بودن کنار پارتنر خود؛ به او عشقی را می دهید که قدرت درمان و بهبودی دارد.

چهار) به درمان او توجه کنید: عشق یعنی توجه و مراقب پس اگر پارتنر خود را دوست دارید در شرایط سخت کنار او باشید. درمان و داروهای او را پیگیری کنید و حواستان باشد تا درست و سر وقت مقرر استفاده شود. درمان و پیگیری دارو در این اختلال و بهبود آن بسیار مهم است پس لطفا آن را پشت گوش نیاندازید.

سخن پایانی

در انتها باید گفت که اگر درچنین رابطه ای هستید؛ تلاش نکنید تا همه چیز را خودتان سر و سامان بدهید و به فکر آمدن روزهای خوب باشید. اختلال دوقطبی یک اختلال روانی است که نیاز به کمک حرفه ای دارد و حضور یک روانشناس بسیار کمک کننده است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یک مطب روانشناسی در شهر تهران است که با داشتن درمانگرانی حاذق کمک می کد تا اوضاع را به خوبی مدیریت کنید و نسبت به موضوع بینش پیدا کنید. در آخر باید گفت که هیچگاه یک روانشناس خوب به انسان نمی گوید که چه کاری را انجام بدهد یا ندهد؛ بلکه به شما کمک می کند تا نسبت به موضوع بینش پیدا کنید و خودتان تصمیم درست را بگیرید.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.