مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چگونه می توان با همسر خود همدل بود و او را درک کرد؟

همدلی کردن به معنای درک کردن احساسات دیگران است. این درک به معنای تلاش کردن برای کاهش درد و رنج شخص مقابل صورت می گیرد.

 

  همدلی کردن به معنای درک کردن احساسات دیگران است. این درک به معنای تلاش کردن برای کاهش درد و رنج شخص مقابل صورت می گیرد. نکته مهم این است که یک فرد همدل؛ به فکر ترحم ودلسوزی نیست بلکه تلاش می کند تا گام هایی را بردارد که باری از شانه یک فرد برداشته شود. همدلی براساس نظر بهترین روانشناس از ویژگی های مهم یک انسان سالم است و برای داشتن آن باید تلاش کرد؛ چرا که درک جهان بینی دیگران و قضات نکردن آن ها اصلا کار آسانی نیست. در یک رابطه عاشقانه؛ مهارت همدلی می تواند بسیارکمک کننده باشد. اگرعلاقه مند هستید تا در این مورد بیشتر بدانید بهتر است تا به خواندن این مقاله ادامه دهید.

چهار رفتار که نشان می دهد شما انسان همدلی هستید:

یک) تلاش می کنید تا به موارد مشترک فکر کنید نه اینکه به دنبال پیدا کردن تفاوت ها باشید. برای مثال اگر همسرتان از برخورد یکی از دوستان نزدیکش ناراحت است؛ نمی گویید که "بابا حالا اتفاق مهمی نیست که!" بلکه تلاش می کنید تا موقعیت های مشابهی را پیدا کنید که اون نوع رفتار می تواند برای شما هم آزار دهنده باشد و اینگونه با اعتبار دادن به احساسات همسرتان؛ با او همراهی می کنید.

دو) احساسات و عواطف دیگران را درک می کنید و می توانید حس کنید آن ها دقیقا چه احساسی دارند؟ یک همسر همدل می تواند درک کند که برای مثال، احساس خجالت برای شما دقیقا چگونه است؟ و در چه موقعیت هایی درگیر آن می شوید. پس تلاش می کند تا با شما همکاری بیشتری داشته باشد.

سه) حواستان به گفتار و رفتارتان است. چرا که می دانید یک کار اشتباه چه اثر بدی می تواند بر روی روح و روان یک فرد بگذارد. یک همسر همدل و همراه براساس نظر یک زوج درمانگر می داند که اتفاقات و برخورد های بد؛ چه اثرات بلند مدتی می توانند داشته باشند و یک رابطه را با چالش روبرو کنند. پس برای آن ها برخورد درست و مناسب همیشه اولویت دارد چرا که متوجه ارزش انسانی هستند.

چهار) وقتی شخصی احساسات شما را درک می کند از او قدر دانی می کنید. افرادی که قابلیت درک احساسات دیگران را دارند وقتی از طرف شخص دیگری پذیرفته می شوند و به احساسات شان اعتبار و ارزش داده می شود؛ از آن ها سپاس گزاری می کنند. برای مثال یک همسر همدل و همراه اگر عصبی است و می بیند که همسر او چطور تلاش می کند تا با وجود خشم او, در شرایط سخت در کنارش باشد؛ از او قدردانی می کند و بابت حضور او شکرگزار است.

انواع همدلی:

همدلی با دیگران: همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد؛ همدلی با دیگران به معنای پذیرفتن و حس کردن احساسات دیگران است . این پذیرش بدون هیچ گونه قضاوتی اتفاق می افتد و تلاش می شود تا درد و رنج فرد مقابل تسکین پیدا کند و کم شود.

همدلی با خود: همدل بودن با خود، به معنای مهربانی بی قید و شرط است. اینکه بپذیریم انسان هستیم و بسته به شرایط مختلف می توانیم کار هایی را انجام می دهیم که شاید درست نباشند یعنی نسبت به خود همدل هستیم. برای مثالی فردی که نسبت به خود شفقت دارد اگر می بیند که هنگام عصبانیت با همسر خود برخورد خوبی نداشته است. ابتدا از شریک زندگی خود عذر خواهی می کند و سپس خود را درک می کند بابت شرایطی که در حال تجربه کردنشان است. او می داند که به خاطر داشتن زندگی مشترک بهتر، تلاش می کند تا بیشتر کار کند تا بتواند به ایده آل های خود برسند و گاهی نرسیدن یا دیر رسیدن به اهداف باعث می شودکه او برخورد نادرستی را از خود نشان دهد!

چگونه همدل بودن را تمرین کنیم؟

مهم ترین اصل یک رابطه براساس نظر یک مشاور خوب پذیرفتن بدون قید و شرط یکدیگر است. اگر می خواهید تا نسبت به همسرخود همدل تر و مهربان تر باشید لطفا به نکاتی که در ادامه متن گفته خواهد شد؛ توجه کنید!

*با مهربانی و عطوفت صحبت کنید.

*وقتی می بینید که اشتباه کرده اید به راحتی عذرخواهی کنید.

*با دقت و بدون پیشداوری به دیگران گوش کنید.

*مشوق دیگران باشید.

*با دیگران همکاری داشته باشید و تلاش کنید تا درکارها مشارکت کنید.

*برای موفقیت و رشد دیگران خوشحال باشید.

*مردم را همان گونه که هستند بپذیرید و تلاش نکنید تا آن ها را تغییر دهید.

*به آدم ها فرصت اشتباه یا تجربه کردن بدهید. (البته که این فرصت باید بر سر مسائلی باشد که خیلی مهم نیستند.گاهی یک اشتباه کوچک نتایج بزرگی بار می آورد که تا پایان عمر غیر قابل جبران هستند.

*با دیگران با احترام برخورد کنید.

*سپاس گزار و قدر دان باشید.

*صبور باشید و اجازه دهید تا مسائل با تلاش کردن و زمان حل شوند.

سخن پایانی:

اگر در یک رابطه عاشقانه هستید و فکر می کنید که برای بودن در کنار یکدیگر, نیاز هست تا یکسری مهارت را یاد بگیرید و آموزش ببینید. بهترین و امن ترین کار؛ ملاقات با یک روانشناس است. شاید نگاه کردن به لیست مراکز روانشناسی ایران بتواند به شما کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرید. یکی از مراکز روانشناسی در شهر تهران؛ مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن بهترین درمانگران در حوزه های مختلف می تواند در این مسیر در کنار شما و پارتنرتان باشد.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 22795735

 

آدرس : قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.