مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

سردرگمم و نمی دونم از زندگی چی می خوام!

با وجود اینکه مسیر زندگی برای برخی از مردم واضح و مشخص است و به اصطلاح می دانند که از زندگی چه می خواهند اما برای خیلی ها هم این مسیر پر از ابهام و سوال است. 

 با وجود اینکه مسیر زندگی برای برخی از مردم واضح و مشخص است و به اصطلاح می دانند که از زندگی چه می خواهند اما برای خیلی ها هم این مسیر پر از ابهام و سوال است. تحمل ابهام نیاز به مهارت و کنار آمدن با آن نیاز به تمرین دارد. قرار گفتن در موقعیتی که قابل پیش بینی نیست براساس نظر مشاور روانشناس می تواند آزاردهنده باشد، به خصوص اگر نسبت به خود شناخت کمی داشته باشیم و ندانیم که چطور شرایط را مدیریت خواهیم کرد. اگر فکر می کنید که شما هم دچار بحران هویت شده اید و نمی دانید که باید چه کار کنید فکر می کنم این مقاله می تواند برای شما مناسب باشد پس لطفا به خواندن ادامه دهید.

هویت چیست و چطور شکل می گیرد؟

هویت به مجموعه باور ها و نگرش های فرد گفته می شود که به واسطه آن از دیگران متمایز می شود. این باور و نگرش ها بر اساس تجربیات ما در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرند. اگر در شرایط مناسب و ایمنی متولد شویم و بزرگ شویم، طبق باور یک مرکز مشاوره تهران مطمئنا شکل گیری هویت در ما می تواند با چالش های کمتری همراه باشد، اگر هم که در شرایطی نامناسب رشد کنیم طبیعتا دغدغه های بیشتری را تجربه خواهیم کرد. نکته جالب و امید بخشی وجود دارد که گفتن آن خالی از لطف نیست، تحقیقات نشان داده است که اگر چه بزرگ شدن در شرایط نامناسب در زمان کودکی و نوجوانی می تواند آسیب زا باشد اما از طرفی افراد با گذشته سخت تلاش می کنند تا برای خود یک هویت قوی بسازند.

 

عواملی که بر شکل گیری هویت اثر می گذارند.

همانطور که گفته شد کودکی و دوران اولیه رشد بسیار بر شکل گیری هویت تاثیر دارند اما عوامل دیگری هم هستند که هویت ما را تحت تاثیر قرار می دهند و قصد داریم در ادامه در موردشان به اختصار صحبت کنیم.

اطرفیان و نزدیکان: حضور اطرافیان می تواند آینه ای باشد از اینکه ما کیستیم؟ آیا انسان خوبی هستیم؟ دوست داشتنی هستیم؟ آیا می توانیم به راحتی ابراز وجود کنیم یا باید از خود خجالت بکشیم؟ تک تک واکنش ها و برخورد های نزدیکان می تواند بر حس ابراز وجود و بودن ما اثر بگذارد.

جامعه: جامعه و انتظارات آن بر شکل گیری هویت ما نقس بسزایی دارد. خیلی وقت ها یک موضوع در یک جامعه طبیعی و نرمال هست اما در جامعه ای دیگر تابو و عملی ناسزا! همین انتظارات و قوانین خیلی وقت ها می تواند اثری مخرب بر باور های فرد نسبت به خودش داشته باشد. در روانشناسی اختلالات خوردن بسیار تحت تاثیر رسانه ها هستند. برای مثال اختلال بولیمیا نروزا اختلالی است که فرد بعد از هر وعده غذایی استفراغ می کند چرا که می ترسد از اینکه چاق باشد و در اختلال آنورکسیا نروزا، که بیشتر در مدل ها دیده می شود فرد با وجود وزن بسیار کم، ترس از چاقی دارد که این موضوع مانع از خوردن غذا در او می شود.

خانواده: خانواده در شکل گیری هویت ما نقشی فراموش نشدنی دارد چرا که بر اساس نظر بهترین مشاور خانواده، اولین افرادی که به ما نشان می دهند نه تنها خودمان بلکه دنیا چگونه است آنها هستند. اگر آنها ما را دوست داشته باشند و نسبت به نیاز های ما حساس باشند به آنها اعتماد می کنیم و به تبع دنیا را جای امنی تصور می کنیم. روابط اولیه ما با خانواده موجب شکل گیری روابط دیگر ما می شود.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که از بحران هویت عبور کرده اند و به ثبات رسیده اند، به خود اعتماد بیشتری دارند و رفتاری های پر خطر کمتری از خود نشان می دهد و کمتر درگیر مشکلات روحی یا روانی می شوند.

 

چطور با این شرایط کنار بیایم؟

اگر با بحران هویت دست و پنجه نرم می کنید و نمی دانید که از این فرصتی که به عنوان زندگی به شما داده شده است چه چیزی می خواهید؟ یکی از بهترین کار ها انجام اموری است که فردیت و حس بودن شما را تقویت می کند و موجب می شود بیشتر و بیشتر با خود و روحیات دفن شده در وجودتان آشنا شوید. در ادامه به چند راهکار اشاره خواهیم کرد.

ارزشهای شما چیست؟

مهم ویژگی که موجب تمایز شما با دیگران می شود ارزشها و باورهای شما است. پس لطفا به این عنصر بسیار توجه کنید و از خود در هر موقعیتی بپرسید برای من چه چیزی ارزش است؟

از تنهایی نترسید!

خیلی اوقات افراد تنهایی را دوست ندارند زیرا نمی دانند با خود چه کنند! همانطور که بودن با کسی که او را دوست دارید لذت بخش است، یک مشاور خصوصی می گوید بودن با خودتان هم اگر خود را دوست داشته باشید می توان جذاب و دوست داشتنی باشد. مثل فردی که تازه با او آشنا شده اید و مدام در حال کشف او هستید با خود همینطور برخورد کنید و سعی کنید خود را بیشتر بشناسید.

به اتفاقات تازه و نو فکر کنید.

هر اختراعی با آزمون و خطا های بسیار به دست می آید. خیلی وقت های اتفاقات و چالش های زندگی باعث می شوند ما روی دیگری از خود نشان بدهیم که فکر می کردیم اصلا وجود نداشته است. لطفا نترسید و اجازه دهید تا چیزهای جدیدی را امتحان کنید. اگر کاوش و کنجکاوی در کودکان نبود اونها هیچ وقت شروع نمی کردند به راه رفتن. ببینید که چطور یک کودک مدام به زمین می افتد اما میل به کاوش و جستجو او را مصمم می کند به ادامه دادن!

به صدای قلب خود گوش دهید.

در این دنیا به این بزرگی هر کسی برای خود قصه و داستانی منحصر به فرد دارد و شما هم از این قصیه مستثنی نیستید. چرا یک نفر پزشکی دوست دارد یک نفر علاقه مند به هنر است؟ چون هر کسی به خاطر دلیلی در این جهان است، این نکته را فراموش نکنید و اجازه دهید تا صدای درونیتان شنیده شود.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216  22795735 

آدرس : قیطریه  بلوار کاوه جنوب  نرسیده به خیابان دولت  نبش کوچه اخلاقی غربی  پلاک 29  طبقه3

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.