مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

سه عاملی که مانع عشق ورزیدن می شوند.

بعضی از شیوه های ارتباطی هستند که محبت را مسدود و مانع عشق ورزیدن می شوند.   بعضی از شیوه های ارتباطی هستند که محبت را مسدود و مانع عشق ورزیدن می شوند. خیلی از اوقات ما تنها صحبت کردن را یاد گرفته ایم و ارتباط برقرار کردن را فراموش کرده ایم و همین موضوع از دید روانشناسان قبل ازدواج می تواند مسدود کننده جریان عشق در ارتباطاتمان باشد. روزنبرگ روانشناس مشهور سوال جالبی می پرسد و آن این است که، چه اتفاقی ما را از ذات پاک و با محبتمان دور می سازد و درگیر خشونت و رفتار استثمارگرانه می کند؟ از دید او تمام انسان ها دارای ذات و سرشتی پاک هستند که ناملایماتی ها آنها را از این ذات دور کرده است. بعد از بیان این مقدمه بهتر است تا برگردیم به موضوع مقاله و سه عاملی  که که مانع عشق ورزیدن ما می شوند را بررسی کنیم.

یک) قضاوت اخلاقی: قضاوت کردن یعنی نامناسب و غلط دانستن مواردی که با باورها و ارزشهای ما سنخیت و تناسب ندارند. زمانی که دست به قضاوت می زنیم اصولا ازین دست کلمات استفاده می کنیم: "میدونی مشکلت اینکه که جز خودت کسی رو نمی بینی" ،"اونا دیگه خیلی آدمهای معتقدی هستند" ،" به نظر من این کار اصلا درست نیست" و... مقایسه، اهانت، سرزنش، برچسب و عیب جویی همه به نوعی قضاوت کردن هستند. در دنیای قضاوت ها، براساس نظر یک مشاور خانوادگی خوب ما کاری به شرایط افراد و تجاربی که گذرانده اند نداریم و تنها به این فکر می کنیم که، کی چه هست؟ زندگی که بر مبنای قضاوت و پیش داوری باشد مدام به ما می گوید که چه چیزی درست و چه چیزی غلط است؟! در این زندگی مردم براساس شرایط، امکانات و موقعیت، طبقه بندی می شوند. زمانی که مورد قضاوت قرار می گیریم لزومی نمی بینیم که آنچه را که دردرونمان در جریان است را بروز دهیم. وقتی با شرایطی مبهم برخورد می کنیم که آنها دوست نداریم یا برایمان گنگ هستند سریع به آنها برچسب غلط بودن می زنیم. با توضیحات گفته شده، ندیدن خود یا ندیدن خود واقعی دیگران می تواند مسدود کننده جریان عشق در رابطه شود.

دو) مقایسه کردن: مقایسه یکی از انواع قضاوت است. با تفکر مقایسه ای می توان خود و دیگران را به قهقرا برد و زندگی را تلخ کرد. دن گرین برگ در کتابش به نام "چگونه می توانید خود را بد بخت کنید" تمرینات جالبی را ارئه می دهد تا اثر مقایسه کردن را نشان می دهد. او در تمرین اول می گوید، یک عکس قدی از فردی که از نظر فیزیکی برای شما ایده آل هست را تهیه کنید و شروع کنید تا آن را با خود مقایسه کنید. ببینید که او چقدر زیبا و محسور کننده است و شما چقدر با او فاصله دارید. با همین یک تمرین اسم کتاب به واقعیت تبدیل می شود و مقایسه می تواند منجر به افسردگی شود. اما در این کتاب، تمرین دیگری را ارائه می دهد که بسیار اذیت کننده تر از مورد اول است. در تمرین دوم از ما می خواهد تا دفترچه تلفن را باز کنیم و شروع کنیم دونه دونه خود را با اعضای دفترچه مقایسه کنیم! حتی اگر با این تمرین ها احساس بدبختی نکنیم اما می تواند به راحتی لمس کردکه چنین تفکری چطور می تواند راه محبت و عشق ورزیدن را در ما مسدود کند.

سه)انکار مسئولیت: گاهی ارتباطات اشتباه چندان برآگاهی ما اثر می گذارند که فراموش می کنیم خود ما مسئول افکار و احساساتمان هستیم. برای مثال زمانی که از کلمه باید استفاده می کنیم در حال انکار مسئولیت فردی هستیم اما به چه صورت؟ لطفا به این جملات توجه کنید "تواین احساس را در من ایجاد کردی" یا "تو یه کاری می کنی تا من احساس گناه کنم" اینها تنها چند مورد از مثال هایی هستند که نشان می دهند ما خیلی راحت مسئولیت عواطف و احساساتمان را به گردن فرد دیگری می اندازیم. بهتر است در اصطلاحات روزمره از دید یکی از مراکز مشاوره ایرانیان به جای اجبار، به دیگران و خودمان حق انتخاب بدهیم، چرا که زندگی در دنیایی که عدم مسئولیت پذیری و فرمان برداری در حال افزایش است روابط سالم انسانی رو به نابودی می رود. آیا احساس ها و نیازهایی که تجربه می کنیم اشکالی دارند؟ اگر بخواهیم خود را نادیده بگیریم، تبدیل به برده ای فرمان بردار می شویم اما زمانی که تصمیم بگیریم با خود و دیگران به شیوه ای سالم ارتباط بگیریم دیگر زیردستان خوبی نخواهیم بود و خود و دیگران را لایق عشق می بینیم.

سخن نهایی

برای زندگی بهتر هر انسانی نیاز به درک و احساس عشق دارد،اما خیلی از اوقات به علت مسائل پیش آمده خود و دیگران را لایق این محبت نمی دانیم و آن را دریغ می کنیم. اگر در شرایطی هستید که فکر می کنید روابط شما آن طور که می خواهید پیش نمی رود بهتر است با از یک مشاوره روانشناسی کمک بگیرید و اجازه بدهید تا با همراهی کی روانشناس مشکل حل شود. خیلی از اوقات مسائل کوچک با بی توجهی می توانند تبدیل به بحرانی بزرگ شوند پس بهتر است اگر درگیر مسائل جزئی هستید و یا حتی در مسائلی کلان گیر افتاده اید اجازه بدهید تا یک روانشناس با علم خود و بدون هیچگونه پیش داوری و قضاوتی در کنارتان قرار بگیرد. حضور و بودن یک روانشناس می تواند موجب دیدن خودمان و دیده شدن نیاز های اطرافیانمان برای ما باشد. اگر نیاز به یک روانشناس دارید می توانید با کلینیک روانشناسی انتخاب نو تماس گیرید و هر چه زودتر برای وقت گیری از طریق تیم پذیرش این مجموعه اقدام بفرمایید.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216  22795735 

آدرس : قیطریه  بلوار کاوه جنوب  نرسیده به خیابان دولت  نبش کوچه اخلاقی غربی  پلاک 29  طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.