مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

شروع یک رابطه جدید، مرهمی برای یک رابطه از دست رفته است.

همیشه اینطور تصور می شود که روابط عاشقانه، همیشگی هستند و این باور نه تنها در بین زوجین بلکه در بین اطرافیان آنها هم موج می زند. 

 

 همیشه اینطور تصور می شود که روابط عاشقانه همیشگی هستند و این باور نه تنها در بین زوجین بلکه در بین اطرافیان آنها  هم موج می زند. اصولا برایمان باور پذیر نیست که دو نفر، می توانند یکدیگر را دوست داشته باشند اما دچار اختلاف نظر و یا حتی  موجب غم و ناامیدی یکدیگر شوند . شاید از دید ما، این فاجعه باشد و تعریف عشق را در ذهنمان بهم بریزد .اما از دید بهترین مشاور خانواده در دنیای واقعی این دست  اتفاقات ،طبیعی هستند .

انسان ها عواطف مختلفی را تجربه می کنند. همزمان می توانند یک نفر را با تمام وجود دوست داشته باشند اما ثانیه ایی بعد از او بابت کار اشتباهی که انجام داده است، خشمگین شوند . با تمام این تفاسیر، باید گفت : دو انسان می توانند در دوره ایی از زمان ، یکدیگر را عاشقانه دوست داشته باشند و زندگی را بدون یکدیگر تصور نکنند اما در دوره ایی، اولویت و هیجانهایشان تغییر کند و جدایی تنها گزینه برایشان باشد  .

اما این اتفاق به این معنی نیست که عشق آنها دروغین بوده ،بلکه به این معناست که دنیا اینطوری کار نمی کند و واقعیت با رویا متفاوت است. جدایی و ترک یک رابطه ،یک تغییر هست و هر تغییری اضطراب زا و هر اضطرابی رضایت و خوشحالی ما را به چالش می کشد .

از نگاه مشاور روانشناس در حقیقت زمانی که افراد تصمیم به ترک یک رابطه می گیرند ،تنهایی و عدم رضایت بیشتری را نسبت به افراد مزدوج نشان می دهند ، اما با گذشت زمان و در طولانی مدت این عدم رضایت جایگاهش را به رضایت از زندگی می دهد و گویی افراد، توانایی کنار آمدن با چالش های این تغییر رو پیدا می کنند .  برای درک بهتر ،خوب است که جداگانه یکسری مطالب را مطرح کنیم:

- آدمها با یکدیگر فرق دارند

بنظر می رسد همگی از این موضوع که هر انسانی منحصر به فرد است، آگاه هستیم ، اما فکر می کنم تنها آگاه هستیم و هنوز آن را نپذیرفته ایم .  چرا ؟ چون ازین دست سوال ها را زیاد می شنویم و حتی می پرسیم  : چند وقت هست که جدا شدید ؟ چرا ؟ شما که مشکلی نداشتید ؟ حیف نبود ؟ بعد از اینهمه سال ؟ بله ما انسانیم ، حق زندگی داریم و مختار هستیم تا براساس شرایط و ملاک های خودمان تصمیم بگیریم. یک فرد بعد از جدایی ممکن هست بخاطر ویژگی و "صفت تاب آوری"که دارد  ، به سرعت خود را با شرایط وفق دهد و با این چالش و تغییر کنار بیاید ، اما یک فرد دیگر ممکن است این سرعت عمل را نداشته باشد و این دلیل بر خوب یا بد بودن آن فرد نیست بلکه  دلیل بر، تفاوت افراد است . برای مثال، بعد از جدایی، یک فرد ممکن هست به فکر شروع یک زندگی جدید و دوباره باشد اما فرد دیگری تصمیمی به این کار نداشته باشد.

-  رضایت از زندگی بعد از جدایی

در دانشگاه" برن سوئیس" در راستای تفاوت در رضایت از زندگی بین افرادی که جدا شده اند، تحقیقی انجام شده است . در این تحقیق محققان بصورت خاص بر روی گروه سنی ، اواسط و اواخر بزرگسالی که بیشترین آمار و ارقام  طلاق و جدایی را دارا هستند ، تمرکز کرده اند .

حائز اهمیت است که به جدایی هایی که در این سن اتفاق  می افتد "طلاق خاکستری " می گویند و تحقیقات نشان می دهد افراد در این سنین هم  هنوز تمایلی به سازگاری و شروع یک رابطه جدید دارند .

همانطور که انتظار می رود و گفته شد ،"صفت مقاومت و انعطاف پذیری "اثر مثبتی بر رضایت از زندگی بعد از طلاق دارد . این صفت همچون یک محافظ وپشتیبان برای ما  عمل می کند . اما بهتر است به این نکته توجه کنیم که  این صفت موجب تغییری در رضایت و خوشحالی افراد پس از جدایی یا طلاق  نمی شود ،بلکه یکسری افراد بواسطه این صفت این رضایت را تجربه می کنند.

در سال 2021 گلور و همکارانش به بررسی شروع یک رابطه جدید و اثر آن بر رضایت از زندگی پرداختند. تنها ملاک بررسی این تحقیق ،یک فرد با یک رابطه ی تمام شده بود که حالا درگیر یک رابطه ی جدید شده است. و اما نتیجه این تحقیق این بود که ،بله! شروع یک رابطه جدید بر رضایت از زندگی اثر دارد . یک پارتنر جدید می تواند از شما حمایت کند، معنای رضایت و خوشحالی  را برای شما  تغییر دهد و اینگونه رضایت از زندگی شما را افزایش دهد .

اما سوال اصلی از مشاور قبل ازدواج  این است که  آیا همه ما  بعد از جدایی باید وارد یک رابطه جدید شویم تا خوشحال باشیم ؟

نه لزوما !

یافته های گلور و همکارنش در سال 2021 ، نباید به عنوان یک راهکار قطعی دیده شود. این تحقیقی است که به مدت 4 سال بر روی افرادی انجام شده است  که آزادانه، تصمیم به بودن در این  تحقیق گرفتند. شاید خیلی از این افراد، روابط کوتاه مدت ناامید کننده ای هم داشتند اما در مورد آن حرفی نزدند.

نباید فراموش کنیم که این تحقیق تنها به بررسی اثرات مثبت شروع یک رابطه جدید بر رضایت و شادکامی در زندگی پرداخته است .  

و اما نکته پایانی

 - احساساتتان را  بدون دفاع بیان کنید  

لطفا مراقب سلامت ذهنی و روانی خود باشید ، احساساتتان آزادانه و بدون هیچگونه دفاعی بروز دهید .به خود اجازه دهید هیجان های متناسب با موقعیتی که در آن  هستید را  تجربه کنید ، ناراحت باشید ،خشمگین شوید ، احساس خجالت و استیصال کنید و برای تجربه کردن هیچ کدام آزرده خاطر نباشید . چرا که شما انسانی هستید با عواطف مختلف و متضاد. شما مجبور نیستید حقیقت را پنهان کنید بلکه با کمک یک مرکز مشاوره خوب می توانید راجع به خود و احساساتتان صحبت کنید و احساسات نادیده گرفته و پس زده خود را زنده کنید و به آنها اعتبار ببخشید .


نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 22795735 

آدرس : قیطریه بلوار کاوه جنوب نرسیده به خیابان دولت نبش کوچه اخلاقی غربی پلاک 29 طبقه3

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.