مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

دلایل ابتلا به پدوفیل چیست ؟

پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان ، نوعی انحراف روانی می باشد که فرد وارد رابطه جنسی با کودکان زیر 13 سال می شود . 

  پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان ، نوعی انحراف روانی می باشد که فرد وارد رابطه جنسی با کودکان زیر 13 سال می شود . از نظر سکس تراپی فردی دچار اختلال پدوفیلی می باشد که دو معیار عمده را دارا باشد : برای رفع نیاز جنسی خود با کودکان دست به عمل بزند ، در اثر تصورات جنسی نسبت به کودکان دچار بر انگیختگی گردد . بدون این دو معیار امکان دارد فرد فقط تمایلات پدوفیلی داشته باشد و به این اختلال دچار نباشد . شیوع این اختلال در مردان ، سه تا پنج برابر زنان است . امروزه متاسفانه پدوفیلی یکی از اختلالات رایج می باشد که متجاوزان معمولا از افراد خانواده و دوستان هستند . کسانی که دچار پدوفیل هستند معمولا رفتار های متفاوتی در مورد قربانی از خود بروز می دهند ، این رفتار ها از نگاه کردن یا لمس کردن شروع شده و به تجاوز می انجامد . معمولا کودکانی که مورد بی توجهی قرار می گیرند و یا تنها هستند بیشتر در معرض اذیت و آزار جنسی قرار می گیرند .

علائم نشان دهنده ابتلا به اختلال پدوفیلیا

-         افکار تکرار شونده جنسی : چنانچه فردی دچار افکار و تمایلات جنسی نسبت به کودکان زیر 13 سال را در مدت زمان حداقل 6 ماه داشته باشد می توان گفت فرد دچار اختلال پدوفیل می باشد .

-         تمایلات تبدیل به عمل می شوند : چنانچه تمایلات جنسی نسبت به کودکان فرد را به اذیت و آزار کودک وا داشت و روی توانایی های عملکردی وی اثر منفی گذاشت به شکلی که فرد قابلیت تمرکز بر موضوعات دیگر را از دست بدهد .

-         تفاوت سنی بالا : بسیاری از کودکان و حتی اوایل دوره نوجوانی توجه به اندام جنسی همسالان طبیعی می باشد . در این حالت نمی توان گفت نوجوانی دچار پدوفیلی گشته بلکه زمانی اختلال پدوفیل مفهوم پیدا می کند که فرد حداقل 16 سال سن داشته باشد و از قربانی خود 5 تا 6 سال بزرگتر باشد .

معمولا تشخیص افراد پدوفیل حتی توسط مشاور تهرانی به راحتی انجام نمی شود زیرا این افراد به ندرت خود را به عنوان فردی که دارای چنین مشکلی است معرفی می کند و اصولا درمانگر ها و مشاوران این افراد را پس از آن که به دام پلیس گرفتار می شوند مشاهده می کنند ، در حالی که اگر فرد پیش از اقدام به عمل برای درمان مراجعه نماید نه خود را دچار دردسر می کند و نه به کودکی بی گناه آسیب وارد می نماید . افراد مبتلا به پدوفیلیا معمولا دچار چند ابتلایی نیز هستند ، چند ابتلایی یعنی این افراد در کنار اختلال پدوفیلیا از اختلالات دیگری همچون ، افسردگی شدید یا اضطراب نیز رنج می برند و تحقیقات نشان داده بسیاری از افراد پدوفیل دچار سوء مصرف مواد می باشند .

دلایل بروز پدوفیلیا

تحقیقات نشان می‌دهد که مدل‌های فیزیولوژیکی هم با هورمون‌ها و رفتارهای مخفی این دسته از افراد ارتباط دارند که این دلایل به همراه دلایل ژنتیکی و تاثیرات محیط اهمیت ویژه ای برای ابتلا به پدوفیلیا محسوب می شود . محققیت در مراکز مشاوره خوب دریافته اند که بسیاری از افرادی که دچار پدوفیلیا می گردند افرادی هستند که در کودکی مورد آزار و اذیت و یا تجاوز جنسی قرار گرفته اند و این مسئله تاثیرات عمیل خود را به شکل ابتلا به اختلال پدوفیلیا بروز داده .

درمان اختلال پدوفیلیا

در بخش های قبل عنوان کردیم که افراد پدوفیل معمولا از بیان گرایش جنسی خود اجتناب می کنند و اجازه نمی دهند تا ماهیت آنها بر ملا شود به همین دلیل این افراد بیشتر تمایل دارند تا از درمانگر تلفنی استفاده کنند تا هویت آنها فاش نگردد . در این شرایط ارجاع این افراد به یک روان درمانگر بسیار ضروری می باشد . روانشناس با نشان دادن فیلم هایی از کودکان و میزان بر انگیختگی این افراد می تواند به وجود اختلال پدوفیلیا در این افراد ی ببرد . هر چند نشان دادن فیلم کودکان کاری غیر اخلاقی می باشد ، اما این راه تنها راهی است که به روانشناس کمک می کند تا به اختلال جنسی فرد پی ببرد . چنانچه فردی که دچار این اختلال می باشد ، مشکل خود را بپذیرد و با درمانگر همراهی کند ، میزان و سرعت درمان وی افزایش چشم گیری خواهد داشت . پدوفیلیا اختلالی تکرار پذیر است ، به این معنا که حتی اگر فرد به دلیل این اختلال زندانی شده باشد پس از آزادی و گذشت زمان امکان آن که باز هم این عمل را مرتکب شود زیاد است .

معمولا متخصصین برای درمان پدوفیلیا از دارو درمانی در کنار درمان های روانشناسی استفاده می کنند . روانپزشک برای نترل این بیماری داروهایی از قبیل آنتی آندروژن ، لوپرون و مدروکسی پروژسترون تجویز می‌کند . علاوه بر این ، از آن‌جایی که سطح تستوسترون خون این افراد بسیار بالا است ، بنابراین پزشک معالج از داروهایی برای کاهش این هورمون خون فرد بیمار نیز استفاده می‌کند . در دروان روانشناختی ، درمانگر با استفاده از تمرینات به فرد مبتلا به این اختلال یاد می دهد تا خود را در جای قربانی قرار دهد و آسیب ها و رنج هایی را که می کشد را درک نماید . این روش به بیمار کمک می کند تا احساس گناه خود را شناخته و تلاش نماید تا جایگاه اجتماعی خود را مجدد به دست آورد . درمن اختلال پدوفیلیا به راحتی میسر نمی شود و نیاز به همکاری فرد مبتلا و استمرار در درمان دارد تا درمانگر بتواند به مرور زمان تمایلات غیر عادی بیمار را کاهش داده و از بین ببرد . البته توجه به این نکته نیز ضروری می باشد که چنانچه فرد مبتلا به پدوفیلیا در درمان همکاری لازم را انجام ندهد ، هیچ نوع درمانی بر وی اثر گذار نخواهد بود .

نویسنده : غزاله البهشتی

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.