مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تبعات ازدواج با فرد شکاک

زندگی با فرد شکاک انتخابی بسیار سخت می باشد زیرا امکان دارد باعث شود بسیاری از لحظات لذت بخش شما به دعوا ختم شود . 

 

زندگی با فرد شکاک انتخابی بسیار سخت می باشد زیرا امکان دارد باعث شود بسیاری از لحظات لذت بخش شما به دعوا ختم شود . شک و بدبینی از ویژگی های شخصیتی می باشد که مشاور ازدواج آن را بسیار تاثیر گذار در زندگی مشترک زوجین می داند ، و ممکن است باعث شود تا زوجین در اثر این احساس نا خوشایند به جدایی نیز از یکدیگر فکر نمایند . شناسایی عوامل ایجاد کننده شک و بدبینی به زوجین کمک می کند تا با رفتار های مناسب از به وجود آمدن چالش در زندگی جلوگیری نموده و سازگاری بیشتری با یکدیگر پیدا نمایند . در این مطلب سعی بر آن داریم تا تبعات و عواملی که باعث ایجاد شک و بدبینی می شود را بیان نماییم تا شاید با مطالعه آن زوجین بتوانند دست به انتخاب مناسبی در زندگی خود زنند .

تبعات ازدواج با فرد شکاک چیست ؟

فردی که دچار شک و بدگمانی می باشد همواره خانواده و مخصوصا همسر خود را تحت فشار های روانی زیادی قرار می دهد . این فرد می تواند باعث شود تا همسر وی دچار اختلالاتی همچون اضطراب و افسردگی یا حتی از دست دادن اعتماد به نفس گردد . معمولا در بین خانواده هایی که به کلینیک روانشناسی ایرانی مراجعه کرده اند و یکی از زوجین دچار بدبینی می باشد ، تمام اعضاء خانواده حتی فرزندان نیز دچار مشکلات روحی می گردند و معمولا این خانواده ها به انزوا روی آورده و روابط اجتماعی خیلی کمی خواهند داشت . بدبینی از نظر اجتماعی نوعی تهدید به شمار می آید زیرا می تواند جو روانی جامعه را به ریخته و خانواده و نزدیکان خود را دچار مشکلات روانشناختی طولانی مدت نماید . معمولا متخصصین برای جلوگیری از طلاق و آسیب به اعضاء خانواده به دلیل شک و بدگمانی ، فرد شکاک را به یک متخصص روانشناس معرفی نموده تا توسط دارو درمانی و روانکاوی درمان گردد ، زیرا در غیر این صورت احتمال طلاق این زوج بسیار بالا می باشد .

مهمترین علل ایجاد بدبینی

1-    تجربه نا خوشایند با والدین : بر اساس نظر لیست بهترین روانشناسان کشور سالهای اول زندگی یک کودک مهمترین زمان برای ایجاد ارتباط وی با والدین و محیط اطراف و ایجاد اعتماد می باشد . چنانچه کیفیت رابطه والدین با کودک پایین بوده و کودک دائما با بد رفتاری و نا کامی مواجه می شده ، نگاه بدبینانه ای نسبت به دنیا برای وی ایجاد می شود . کودکی که نمی تواند به والدین خود اعتماد کند قطعا در بزرگسالی نیز نمی تواند به محیط اطراف خود و همچنین همسر خود اعتماد داشته باشد و دچار سک و بدبینی می شود .

2-    اخبار منفی مکرر : افرادی که بدبینی در آنها ریشه در دوران کودکی ندارد و یا با همسری مناسب نیز ازدواج می کنند امکان دارد در اثر قرار گرفتن در معرض اخبار منفی درباره خیانت ، آمار خیانت در کشور یا دیدن همکارانی که با وجود تاهل در محل کار خیانت می کنند یا حتی داشتن دوستانی که همسران آنها به آنها خیانت کرده اند ، دچار احساس ترس و در نتیجه نشان دادن رفتار های بدبینانه از خود شوند . این افراد از ترس ایجاد الگوی مشابه در زندگی خودشان شک و بدبینی را در پیش می گیرند و آسیب های دیگری به زندگی مشترک خود وارد می کنند . این بازتاب محیطی با کاهش قرار گرفتن در مقابل اخبار منفی مکرر قابل رفع می باشد .

3-    داشتن تجربه نا خوشایند : یکی از مهمترین و شایع ترین دلایل ایجاد شک و بدبینی در زوجین داشتن تجربه ای نا خوشایند در رابطه عاطفی می باشد . بر اساس دیدگاه روانشناس خوب یک رابطه عاطفی بر اساس اعتماد طرفین شکل می گیرد و زمانی که یکی از زوجین با بی وفایی و خیانت طرف مقابل رو به رو می شود ، در واقع اصلی ترین رکن رابطه آنها به خطر افتاده . در نتیجه بدبینی همیشه ویژگی شخصیتی نیست که از گذشته همراه فرد وجود داشته باشد بلکه ممکن است در اثر رابطه عاطفی و مشاهده رفتارهای شک برانگیز از جانب همسر نیز ایجاد شود . اگر جلوی این احساسات و اعمال در زمان مناسب گرفته نشود ، زندگی زوجین امکان آسیب های جدی را متحمل می شود .

4-    داشتن اختلال پارانوئید : اختلال شخصیت پارانوئید یا همان شک و بدبینی ، نوعی اختلال می باشد که در آن فرد دائما به دلایل گوناگون و بی پایه و اساس در حالت شک و سوءظن به دیگران به سر می برد . این افراد دائما همچون کاراگاهی به دنبال سر نخ هایی هستند تا در گفتار و رفتار یک فرد توهمات شکاکانه خود را با آن تایید کنند . این افراد به هیچ عنوان بی دلیل بودن بدبینی های خود را نمی پذیرند و معمولا باعث ایجاد احساس خشم و دلخوری در اطرافیان می شوند . درجه این اختلال در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد ، اما چیزی که در همه افراد مبتلا به اختلال پارانوئید یکسان است ، این می باشد که بدون درمان مناسب این افراد نزدیکان خود را نیز دچار اختلالات روانی خواهند نمود .

5-    اعتیاد : یکی از عوارض مصرف مواد مخدر همچون شیشه و قرض های توهم زا ایجاد شک و بدبینی می باشد . این افراد زمانی که تحت تاثیر موارد مخدر هستند ناگهان تغییرات شدید خلقی می دهند و نسبت به همسر یا اطرافیان دچار بدبینی شدید و افراطی می شوند ، در این شرایط قضاوت این افراد امری بسیار اشتباه می باشد و بهترین روش برای برخورد با این افراد مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و متخصصین روانشناسی می باشد که در زمینه اعتیاد فعالیت می کنند تا به این وسیله فرد از شرایط بدی که برایش ایجاد شده رهایی یابد .

نویسنده : غزاله البهشتی

  آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.