مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

طرحواره رها شدگی چیست و چه تاثیری در زندگی افراد دارد ؟

یکی از روانشناسان مطرح جهان با توجه به روابط بین فردی افراد و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد نظریه ای به نام طرحواره را مطرح نمود .   یکی از روانشناسان مطرح جهان با توجه به روابط بین فردی افراد و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد نظریه ای به نام طرحواره را مطرح نمود . بر اساس نظر وی و بهترین روانشناسان ایران افراد در ارتباط کلی خود یک الگوی کلی دارند که این الگو تحت تاثیر تجاربی که افراد در دوران کودکی و نوجوانی داشته اند ، متفاوت می باشد . چنانچه افراد تحت تاثیر الگو مخرب قرار داشته بوده باشد ، در بزرگسالی در روابط خود به شکل ناسازگار و مخرب عمل می کند . طرحواره های ناسازگار به شکل های مختلفی هستند که از نمونه آنها می توان به : طرحواره رها شدگی پف طرحواره شکست ، طرحواره بی اعتمادی ، طرحواره بازداری هیجانی ، طرحواره ایثار ، طرحواره ایثار ، طرحواره انزوای اجتماعی و طرحواره شرم و نقص اشاره نمود . این طرحواره ها تاثیرات زیادی بر زندگی افراد داشته و احتمال آن که به صورت کلی مسیر زندگی آنها را در صورت عدم درمان تغییر دهد بسیار زیاد است . در این مطلب سعی بر آن داریم درباره طرحواره رها شدگی اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید آن را شناسایی کرده و در صورت نیاز به درمان آن بپردازید .

طرحواره رها شدگی

پیغام اصلی ذهنی فردی که دچار طرحواره رها شدگی می باشد ، تنها ماندن برای همیشه است . این افراد بر این باور هستند که هیچ کسی در کنار آنها نمی ماند و تمام افراد مهم زندگی خود را از دست می دهد ، از نظر مشاور روانشناس این تفکر می تواند تا آنجایی پیش روی کند که فرد انتظار دارد افراد مهم زندگی او فوت کرده و وی را تنها بگذارند . این نگرانی می تواند تا آنجایی پیش روی کند که فردهمواره نگران از دست دادن عزیزان خود و یا طرد شدن می باشد و به نشانه های طرد شدن حساسایت زیادی از خود بروز می دهند . به صورت معمول این افراد قابل پیش بینی نیستند و نمی توان از آنها توقع یک رابطه پایدار را داشت . معمولا واکنش های این افراد در صورتی که حتی کمی احساس رها شدگی پیدا کنند خشم ، غم و اضطراب زیاد می باشد که باعث آشفتگی و غم عذاب آوری برای آنها است . به صورت کلی طرحواره رها شدگی به دو صورت می باشد : 1- رها شدگی مبتنی بر وابستگی : زمانی که فرد در دوران کودکی حمایت های بسیار زیادی دریافت نموده باشد به شکلی که با هیچ چالشی رو به رو نشده باشد ، دچار طرحواره رها شدگی همراه با وابستگی می باشد . 2- طرحواره رها شدگی مبتنی بر فقدان : وقتی فرد در دوران کودکی ثبات و امنیت را تجربه نکرده باشد و شرایط زندگی وی بسیار بی ثبات بوده باشد ، در ذهن وی طرحواره رها شدگی همراه با بی ثباتی و فقدان شکل خواهد گرفت .

چرا افراد دچار طرحواره رها شدگی می شوند ؟

-         چنانچه در دوران کودکی والدین نتوانند حامیان خوب و قبل پیش بینی برای کودک باشند دلبستگی کودک به آنها مختل می شود و به این نتیجه می رسد که والدین او همواره در دسترسش نیستند و نمی توانند نیاز های اولیه او را بر آورده کنند . در این حالت که شایع ترین نوع نیز از نظر روانشناس بالینی می باشد ، فرد در بزرگسالی دچار طرحواره رها شدگی می گردد .

-         والدینی که با یکدیگر درگیری زیادی داشته و در مقابل کودک با یکدیگر زیاد دعوا می کنند و درباره جدایی صحبت می کنند باعث ایجاد اضطراب جدایی در کودک می شوند که یکی دیگر از دلایل ایجاد طرحواره رها شدگی می باشد . این افراد اضطراب زیادی در جدایی دارند و در این زمینه حساسایت زیادی از خود بروز می دهند .

-         جدایی مادر از کودک به دلایل مختلفی همچون ، بیماری مادر و بستری شدن در بیمارستان یا مشغله مادر و سپردن کودک به مهد برای زمان طولانی از دیگر دلایلی می باشد که ممکن است باعث شود تا کودک در بزرگسالی دچار طرحواره رها شدگی گردد .

-         جلب توجه والدین از کودک به خواهر یا برادر جدید به دنیا آمده نیز از دیگر دلایل بروز طرحواره رها شدگی می باشد که زمانی ایجاد می گردد که توجه والدین از کودک به سمت کودک جدید رفته و کودک احساس رها شدن پیدا می کند .

نشانه های وجود طرحواره رها شدگی در انتخاب همسر

انتخاب افراد بی تعهد : عموما افرادی که به مرکز مشاوره مراجعه نموده و برای ازدواج افرادی که نسبت به همسر و زندگی مشترک بی تعهد هستند را انتخاب می کنند و تمایل دارند تا رابطه با وی را ادامه دهند ، دارای طرحواره رها شدگی می باشند .

انتخاب فرد بی ثبات : زمانی که فردی را برای ازدواج انتخاب می کنید که دچار بی ثباتی عاطفی می باشد و با آگاهی از این مسئله تمایل به ازدواج با وی دارید احتما شما دچار طرحواره رها شدگی می باشید .

انتخاب فردی که در دسترس نیست : از دیگر نشانه های وجود طرحواره رها شدگی در انتخاب همسر ، انتخاب افرادی می باشد که به دلایل مختلفی همچون ، وابستگی شدید به خانواده یا مشکلات شغلی مجبور است از شما جدا شده و این احساس را در شما ایجاد می کند که همسرتان به دلایل مختلف قابلیت رها کردن شما را دارد .

انتخاب فردی که تکلیفش با خود مشخص نیست : زمانی که برای ازدواج فردی را انتخاب می کنید که نسبت به رابطه با شما دو دل است ، یعنی مثلا از نظر منطقی میل به رابطه با شما دارد ولی از نظر عاطفی تمایلی به رابطه با شما ندارد یا بر عکس ، شما دارای طرحواره رها شدگی می باشید .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

  آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.