مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

اهمیت رابطه دختران با پدران

بسیاری از مطالعاتی که بر روی رشد دختران صورت گرفته به رابطه دختران با مادران تمرکز نموده است .   بسیاری از مطالعاتی که بر روی رشد دختران صورت گرفته به رابطه دختران با مادران تمرکز نموده است . این در حالی می باشد که در طی بررسی های مشاوره تخصصی آنلاین اهمیت رابطه پدر با دختر تاثیر عمیقی بر رشد دختران دارد . با وجود پر رنگ بودن نقش مادران در نگه داری و حفاظت از فرزندان نباید نقش پدران را نادیده گرفت ، در بسیاری از موارد مطالعات نشان داده عدم وجود رابطه بین پدر و دختر به افسردگی نوجوانی در دختر انجامیده و این نیازی درونی در دختران می باشد که رابطه ای عمیق و عاطفی با پدران خود داشته باشند .  نوع رابطه ای که پدران با دختر خود بر قرار می کنند به صورت کلی با شکل و نوع رابطه ای که با پسران بر قرار می شود متفاوت است . در واقع هر رفتاری که پدر در رابطه با دختر خویش در پیش بگیرد به صورت مستقیم بر سلامت روان و آینده دختر خود تاثیر گذار خواهد بود .

پدر یک خانواده باید از آغاز تولد دختر خود با وی تعامل داشته باشد زیرا که این ارتباط باعث شکل گیری شخصیت و اعتماد به نفس کافی در دختران شده که آن را برای زندگی در اجتماع نیاز دارند . در کلینیک روانشناسی در ایران بهترین روش برخورد بین پدران و دختران را رفتاری مقتدرانه همراه با عاطفه می دانند ، زیرا به همان اندازه که دختر نیاز دارد تا از پدر خود احساس پشتیبانی و اقتدار دریافت کند نیاز به بر قراری رابطه عاطفی نیز با وی دارد . بررسی ها نشان داده پدرانی که از این شیوه در بر خورد با دختران خود استفاده کرده اند به صورت واضح شاهد کاهش چشم گیر هنجار شکنی در دختران خود در زمان بلوغ و نوجوانی آنها بوده اند . پدر اولین مردی می باشد که هر دختری در زندگی خود می بیند و پس از آن هر مرد دیگری که وارد زندگی وی می شود از دریچه قیاس با پدرش دیده می شود ، به همین دلیل پدارن باید تصویر صحیحی از مردان در ذهن دختر خود ایجاد کنند تا از آسیب های احتمالی وی در آینده جلوگیری شود .

چگونه پدر بهتری باشیم ؟

-         با وجود مشغله های کاری قرار دادن زمانی خاص برای برقراری ارتباط بین پدر و دختر در بین کسانی که از مشاوره با خانواده استفاده می کنند ، از اهمیت بالایی بر خوردار می باشد . بهترین روش ایجاد برنامه های مشترک بین پدر و دختر می باشد تا به انجام فعالیتی به صورت مشترک بپردازند و این گونه رابطه مناسبی بین آنها بر قرار گردد .

-         با وجود آن که قدرت در منزل در دست پدر می باشد و باید ها و نباید ها را او برای فرزندان مشخص می کند . بهترین راه برای بر قراری رابطه موثر بین پدران و دختران این است که راهنمایی های خود را با ابراز قدرت همراه نکنند و در صحبت های خود خردمندانه عمل کرده و مکالمه را به شکل یک مباحثه در آورده و دلایل و نگرانی های خود را با ذکر دلیل بیان کنند . در این شرایط دختر هم فرصت گفتگو پیدا کرده و پدر می تواند از احساسات و نگرش درونی او آگاه شود .

-         درباره تحولات دوران بلوغ مطالعه کرده یا از همسر خود درباره احساساتی که در زمان نوجوانی داشت سوال کنید تا در این دوره بتوانید با درک بهتری از شرایط روحی و جسمی دخترتان به حمایت وی بپردازید .

-         گوش دادن یکی از مهارت های مهمی می باشد که در هر مرحله از زندگی بلد بودن آن ضروری می باشد حتی متخصص مشاور ازدواج به زوجینی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند آموزش این مهارت را پیشنهاد می کند . در مکالمه بین پدر و دختر مهارت گوش دادن اهمیت بالایی در بر قراری ارتباط بین آنها دارد . پدران باید نه تنها به محتوای صحبت دختر خود بلکه به احساسی که وی در عمق بیان خود دارد توجه نماید .

-         عشق ورزیدن به دختر یکی از نکات مهمی است که پدران باید به آن توجه کنند البته توجه به این نکته نیز ضروری می باشد که این عشق ورزی باید در حد نیاز او باشد زیرا نشان دادن علاقه بیش از اندازه باعث می شود تا دختران وابستگی های بیمار گونه و غیر منطقی نسبت به پدر خود پیدا کنند .

رفتار مناسب پدران در دوره های سنی مختلف دختران

 بین 3 تا 5 سالگی : در این دوران معمولا توجه کودک به والد غیر همجنس بیشتر است و تقریبا به رقابت با مادر می پردازد و رفتاری توجه طلبانه دارد . پدران در این دوران باید نشان دهند که دختر خود را پذیرفته و رفتار ها و نیاز های او را رفع نماید . البته در این شرایط پدر نباید مادر را کنار گذارد ، بهترین راه حفظ تعادل در کنار اقتدار پدرانه می باشد .

در سنین مدرسه : بر قراری رابطه دوستانه بین پدر و دختر در این دوران بسیار با اهمیت می باشد زیرا در این دوران دختر وارد اجتماع شده و دایره زندگی او از خانواده گسترش پیدا کرده ، رابطه دوستانه با پدر به دختران کمک می کند تا امنیت روانی او تضمین شده و چنانچه نیاز به راهنمایی نیز داشت بتواند راحت آن را مطرح کند .

در سنین بلوغ : دوران بلوغ دورانی پر هیاهو برا نوجوانان می باشد که شروع به فاصله گرفتن از خانواده کرده و حتی گاهی دست به ستیزه جویی و مخالفت با آنها می زند . حفظ رابطه عاطفی و صرف وقت برای دختران در این شرایط بسیار با اهمیت می باشد . معمولا متخصصین در این شرایط به والدین توصیه می کنند تا با هیجانات و احساسات وی همدلی کرده و سعی کنند رابطه منظم خود را با نوجوان حفظ نمایند تا مانع آسیب به وی شوند .

نویسنده : غزاله البهشتی   

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.