مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

بحران 40 سالگی چیست و چه علائمی دارد ؟

از 35 سالگی تا 55 سالگی معمولا زمانی است که افراد از دوره جوانی به دوره میانسالی وارد می شوند .  از 35 سالگی تا 55 سالگی معمولا زمانی است که افراد از دوره جوانی به دوره میانسالی وارد می شوند . در این شرایط افراد دچار چالش هایی درون خود می شوند که از نظر روانشناسان خوب می تواند باعث از بین رفتن اعتماد به نفس ، تغییرات خلقی و رفتاری و مشکلات هویتی گردد  که به آن بحران 40 سالگی یا بحران میانسالی می گویند . این پدیده به صورت عمومی می باشد و ایجاد آن هیچ ارتباطی با وجود اختلال یا مشکل خاصی در فرد ندارد اما فرد را دچار بحران خاصی می کند . در زمانی که افراد با بحران میانسالی رو به رو می شوند سوالات زیادی درباره گذشته ای که پشت سر گذاشته اند از خود می پرسند مثلا : آیا زندگی موفقیت آمیزی داشته اند ؟ آیا با فرد مناسب ازدواج کرده اند ؟ چه دست آورده هایی در زندگی داشته اند ؟ این گونه سوالات باعث می شود تا افراد به مسائل خاصی تمرکز کنند ، مردان معمولا در این شرایط سعی می کنند موفقیت هایشان را به اطرافیان ثابت کنند و زنان سعی می کنند بیشتر به زیبایی های خود رسیدگی کنند زیرا احساس می کنند در حال از دست دادن آن هستند .  

تحقیقات نشان داده بسیاری از افرادی که در دوره جوانی بر طبق میل خودشان زندگی کرده اند و انتخاب های آنها بر اساس علایق و آرزو هایشان بوده است ، کمتر از سایر افراد دچار بحران میانسالی یا همان 40 سالگی می شوند .  حتی در بین بسیاری از افرادی که بهترین مشاور قبل ازدواج مراجعه کرده اند و پس از سالها زندگی آنها ، مورد بررسی قرار می گیرد ، افرادی که به میل خود همسر آینده شان را انتخاب کرده اند نسبت به افرادی که خانواده برای آنها تصمیم گرفته اند ، رضایتمندی بیشتری دیده می شود . اما برخی دیگر از افراد که تعداد بیشتری را نیز تشکیل می دهند ، زمانی که متوجه می شوند سن شان بالا رفته و هنوز برای رویا ها و آرزو هایشان کاری نکرده اند دچار احساس پشیمانی و افسوس زیادی می شوند که علائم میان سالی را حاد تر می کند .

علائم بحران 40 سالگی

-         ارزیابی خود : افرادی که دچار بحران میانسالی یا 40 سالگی شده اند به صورت مداوم در حال تجزیه و تحلیل رفتار خود هستند و تصور می کنند اعمال اشتباهی انجام داده اند که باید آنها را اصلاح کنند ، البته در بهترین مراکز مشاوره خانواده تهران متوجه شده اند که این حالت باعث می شود تا افراد به اصلاح اشتباهات رفتاری خود بپردازند و تا حدودی با بحران میانسالی کنار آیند .

-         بی تفاوتی : چنانچه به یکباره تمامی هیجانات و علایق خود را از دست داده و دیگر از چیزه خاصی لذت نمی برید و دچار بحران عاطفی نیز می گردید ، باید به این مسئله توجه کنید که امکان دارد این یکی از علائم بحران میان سالی باشد و سعی کنید تا با تعیین اهداف جدید و تلاش برای آن خود را از این شرایط خارج نمایید .

-         کاهش یا افزایش وزن : بسیاری از علائم بحران 40 سالگی مشابه با اختلال افسردگی می باشد ، که یکی از آنها همین کاهش یا افزایش وزن است . برخی از این تغییرات طی زمان طبیعی هستند اما گاهی اوقات نیز افراد باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنند تا وضعیت آنها مورد کنترل قرار گیرد .

-         دیگران را مورد قضاوت قرار می دهید : افرادی که دچار بحران میان سالی قرار دارند معمولا همانگونه که خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند ، نسبت به دیگران نیز همین وضعیت را دارند و زندگی دیگران را مورد آنالیزه زیادی قرار می دهند و گاهی با احساساتی همچون حسادت نسبت به دست آورد های آنها رو به رو می شوند .

-         از دست دادن توانایی ذهنی : افرادی که دچار بحران میان سالی می شوند احساس می کنند توانایی های ذهنی آنها از بین رفته یا کم شده . این توانایی ها شامل : فراموشی ، عدم تعادل در کنترل خشم و مدیریت اطراف می شود .

-         خستگی : خستگی و کلافگی مداوم یکی دیگر از نشانه های بحران میان سالی می باشد ، معمولا این احساس بر اساس تحقیقات در مراکز مشاوره ای همچون انتخاب نو در انسان دو بار ایجاد می شود ، یکی در سنین نوجوانی و دوران بلوغ و دیگری در دوره میانسالی ، این خستگی و کلافگی می تواند باعث شود تا افراد اعمال و رفتار عجیب و خارج از قاعده از خود نشان دهند و یا به کارهایی بپردازند که هیچ وقت علاقه ای به آن از خود نشان نمی دادند .

-           عدم تمایل به رابطه جنسی : تغییرات هورمونی و به هم خوردن تعادل در آن باعث ایجاد این مسئله در افرادی که دچار بحران میانسالی هستند ایجاد می شود . بسیاری از این افراد با این که زمان زیادی از آخرین رابطه جنسی که داشته اند می گذرد اما هنوز به آن تمایل ندارند .

-         احساس پیری می کنند : این مسئله در افراد بین 40 تا 50 سال بیشتر دیده می شود که هنوز سن آنها پیر محسوب نمی شود ، احساس پیری می کنند و در بدترین و حاد ترین وضعیت به انتظار مرگ هستند . این افراد در همین سن احساس می کنند دیگر کاری از آنها بر نمی آید و تمرکز خود را نسبت به توانایی هایی که داشته اند از دست می دهند .

-          از دست دادن اعتماد به نفس : این افراد نسبت به آینده اعتماد خود را از دست داده و نسبت به ظاهر خود نیز بی توجه می شوند . این افراد به دلیل این که تصور می کنند دیگر پیر شده اند و به دوره میانسالی رسیده اند ، هیچ گونه اقدامی برای زیبایی انجام نمی دهند .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.