مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

آسیب های آلودگی هوا بر سلامت روان

با ورود به پاییز و سرد شدن هوا یکی از مشکلاتی که جامعه را تهدید می کند ، مسئله آلودگی هوا می باشد .   با ورود به پاییز و سرد شدن هوا یکی از مشکلاتی که جامعه را تهدید می کند ، مسئله آلودگی هوا می باشد . در طی بررسی هایی که در بهترین مرکز مشاوره انجام گرفته این ، آلودگی هوا به همان اندازه که بر بیماری های قلبی ، عروقی و تنفسی تاثیر دارد ، باعث روز اختلالات روانی همچون ، اختلال دو قطبی ، استرس و افسردگی نیز می شود . که درباره هر یک در این مطلب به صورت کامل توضیح خواهیم داد . زمانی که هوا آلوده می ‌شود و اکسیژن کاهش می یابد ، اکسیژن مغز هم کم می شود و باعث می شود تا  خشونت در افراد افزایش یافته و شروع به پرخاشگری ‌کنند ، به همین شکل ، آلودگی هوا باعث کم حوصلگی و کاهش انرژی در افراد نیز می گردد .  آمار نشان داده در 7 شهر بزرگ ایران ، آلودگی هوا جان بسیار زیادی از افراد را می گیرد .

چرا سلامت روان با اهمیت است ؟

سلامت روان بر نحوه تفکر افراد و عملکرد آنها در موقعیت های مختلف خانوادگی و اجتماعی تاثیر گذار است . سلامت روان به افراد کمک می کند تا در شرایط روانی خوب ، بدون احساس اضطراب ، وسواس و .... درباره موضوعات با اهمیت فکر کنند و تصمیم بگیرند . افرادی که سلامت روان آنها دچار مشکل است ، خوردن و خوابیدن نا متعادلی دارند ، این افراد زمانی که از مشاوره آنلاین استفاده می کنند ، متوجه دلایل احساس رخوت ، خشونت در رفتار ، کم بودن انرژی ، احساس نا امیدی و عدم تمایل به شرکت در فعالیت های عمومی پی میبرند . آلودگی هوا با تاثیراتی که بر سیستم عملکرد مغز دارد می تواند فرد را دچار انواع حالت هایی که گفتیم کرده و سلامت روانی او را به خطر اندازد .

اختلالاتی که آلودگی هوا بر بروز آن اثر گذار است

اختلال افسردگی : افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در تمام دنیا می باشد که گاهی حتی نمای بیرونی نیز ندارد و فرد خود متوجه وجود اختلال افسردگی در خود نمی شود . بسیاری از افرادی که به دنبال تلفن روانشناس برای بیان احساسات نا خوانده ای هستند که با تغییر فصل و افزایش آلودگی هوا دچار آن می شوند ، بدون آن که خود بدانند دچار افسردگی هستند . افسردگی نیاز به بررسی علل و عوامل توسط یک متخصص روانشناس و درمان دارد ، زیرا ممکن است در صورت عدم درمان فرد دچار مشکلات فراوانی همچون ، خودکشی نیز شود . از علائم افسردگی می توان به مرادی همچون : احساس خستگی دائمی ، کمبود انرژی ، بی علاقگی به فعالیت ، کمبود اعتماد به نفس ، درد های جسمانی و نا امیدی ، اشاره کرد .

اختلال استرس و اضطراب : استرس و اضطراب به یک حالت هیجانی شدید می باشد که فرد در جریان آن دچار نگرانی و تنش می گردد . این اختلال روانی در همه سنین دیده می شود و زمانی ایجاد می شود که فرد درباره موضوعی در آینده که احتمال وقوع آن وجود دارد ، به آن دچار می گردد . وجود استرس و اضطراب به صورت حاد می تواند زندگی فرد را به کلی مختل کرده و روند زندگی وی را تغییر دهد . استرس و اضطراب علائم فیزیکی و روانی مختلفی دارند . از جمله این علائم می توان به :

-         علائم فیزیکی : تنگی نفس ، عرق کردن ، انقباض ماهیچه ها ، فشار خون ، لکنت زبان و رنگ پریدگی .

-         علائم روانی : ترس از آینده ، ترس از مردن ، نگرانی بابت اتفاقات آینده ، نداشتن تمرکز و عزت نفس پایین .

اختلال دو قطبی : اختلال دو قطبی نوعی اختلال افسردگی حاد می باشد که شیدایی همراه است . افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند ، تغییرات خلقی شدیدی دارند به گونه ای که افرادی که به مرکز مشاوره ازدواج مراجعه می کنند و متخصص در آنها تشخیص وجود اختلال دو قطبی را می دهد ، ابتدا آنها را به یک مرکز مشاوره بالینی ارجاع داده تا ابتدا اختلال خود را درمان کنند زیرا ، زندگی این افراد با مردم عادی تفاوت زیادی داشته و معمولا زندگی مشترک آنها ، با مشکلات فراوانی همراه است . افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند ، خلق افسرده ، خلق شیدا و یا خلق مختلط را تجربه می کنند که برای درمان حتما باید از یک روانشناس متخصص یاری بگیرند و اعضاء خانواده را برای همراهی در درمان در جریان قرار دهند . حمایت خانواده در اثر گذاری درمان های روانشناسی بسیار مهم می باشد .

شیوه های مقابله با اختلالات روانی در زمان آلودگی هوا

1-    حضور در مراکز پر جمعیت و شلوغ که آلودگی در آن زیاد می باشد را به تعویق بی اندازید .

2-    از دستگاه های تسویه هوا در محیط های بسته استفاده کنید ، این دستگاه ها تاثیرات بسیار زیادی در کاهش آلودگی فضا های بسته دارند .

3-    از غذا های ارگانی ، میوه و خوراکی هایی که دارای فیبر بالا هستند استفاده کنید زیرا این مواد غذایی علاوه بر حفظ سلامتی جسمی ، باعث تقویت قوای روحی و روانی نیز می شود .

4-    پیاده روی و دوچرخه سواری در فضاهای سبز و طبیعت یکی دیگر از راه های بروز اختلالات روانی در زمان آلودگی هوا می باشد . این ورزش ها در تجدید قوای روحی بسیار موثر است .

5-    قرار گرفتن در فضا های دوستانه و محیط های خانوادگی می تواند در وضعیت روحی این افراد تاثیر زیادی داشته باشد . بازی های سرگرم کننده ای مثل بازی های فکری ، حل جدول و .. می تواند گزینه ای مناسب باشد .

6-    عدم استفاده از دخانیات مثل قلیون و سیگار در زمان آلودگی هوا بسیار مهم می باشد و باعث می شود فرد از قرار گیری در هوایی که دو چندان آلوده است ، جلوگیری کند .  

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.