مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر اختلالات روانی بر بارداری زنان

بچه دار شدن یکی از اصلی ترین اهداف زوجین برای ازدواج می باشد .   

بچه دار شدن یکی از اصلی ترین اهداف زوجین برای ازدواج می باشد . برخی از اختلالات روانی باعث ناباروری در زنان شده که باعث بروز مشکلات فراوانی برای زوجین می گردد . . از آنجایی که معمولا بچه دار شدن از اهداف ازدواج می باشد در مشاوره قبل از ازدواج درباره اهمیت این موضوع از زوجین سوال خواهد شد و واکنش آنها در صورت عدم فرزند دار شدن مورد بررسی قرار می گیرد . این زوجین با مراجعه به متخصص زنان از سلامت جسمانی خود اطمینان حاصل می کنند اما در کمال ناباوری متوجه می شوند که نمی توانند بچه دار شوند . ناباروری زوجین را دچار اضطراب و استرس فراوانی می کند که همین اضطراب و استرس متاسفانه در عقب افتادن زمان بارداری خود ، تاثیر می گذارد و همین مسئله باعث می شود تا زوجین نیاز به درمان های روانشناسی و روانشناختی داشته باشند . محققان متوجه شده اند وجود اختلالاتی همچون افسردگی ، استرس و اضطراب و وسواس ، چه در مرد وجود داشته باشد و چه در زن ، بر باروری تاثیر گذار است . در این مطلب تاثیرات این اختلالات را بر باروری مورد بررسی قرار می دهیم .

تاثیر اختلال افسردگی بر باروری

در بین بسیاری از افرادی که دچار نا باروری هستند اختلال افسردگی بسیار دیده می شود . 41 در صد از زنان و 50 درصد از مردانی که به مراکز تحقیقاتی برای نا باروری مراجعه کرده اند ، دچار اختلال افسردگی بوده اند . به همین جهت درمان افسردگی برای افرادی که مشکل نا باروری دارند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . افسردگی زنان به ‌تنهایی ریسک سقط‌ جنین و یا کاهش قدرت باروری را بالا نمی‌ برد مگر آن که همسر وی نیز دچار افسردگی باشد . در حقیقت زنانی که روانشناس در آن ها تشخیص افسردگی داده است  به میزان کمتری دچار نا باروری می گردند . البته باید به این موضوع توجه داشت که زنانی که از دارو های ضد افسردگی استفاده می کنند معمولا بیش از سایر زنان در ماه های اول سقط جنین می کنند ، به همین جهت باید زمانی که تصمیم به بارداری می گیرند نسبت به دارو هایی که مصرف می کنند محتاط باشند .

برخی از زنان در دوران بارداری دچار افسردگی می شوند و این مسئله مشکلات خاص خود را در پیش دارد . تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد در برخی موارد باعث بروز افسردگی دوران بارداری می شود . این افراد دچار علائمی چون : احساس غم و اندوه مداوم ، احساس بی ارزشی ، خواب زیاد و مداوم ، اضطراب و احساس بی حوصلگی نسبت به فعالیت های روزانه ، می شوند . مراجعه به مشاور در این دوره به شدت به زنان باردار توصیه می شود زیرا افسردگی مادر می تواند بر جنین اثر گذار باشد . نوزادانی که از مادران افسرده  متولد می شوند در مقایسه با نوزادانی که مادری داشته اند که از نظر روانی سلامت بوده ، فعالیت کمتری دارند و حرکت‌ کمتری از خود نشان می دهند ، این کودکان مضطرب‌ تر به‌ نظر می رسند و تحقیقات نشان داده آنها در بزرگسالی نیازمند درمان اختلالات روانی مختلف از جمله درمان وسواس می باشند .

آیا استرس بر باروری تاثیر گذار است ؟

تحقیقات نشان داده زنانی که به صورت عادی دچار استرس و اضطراب زیادی هستند بیش از سایر زنان دچار نا باروری می شوند . هر چند وقتی زنی متوجه می شود با وجود تلاش های مداوم باردار نمی شود ، به خودی خود دچار استرس و اضطراب نیز می گردد . پیشنهادات مختلفی به زنانی که به مطب روانشناسی برای درمان استرس خود به منظور بارداری ، مراجعه می کنند ، می شود . در اینجا نمونه هایی از آن را برای شما بازگو می کنیم :

1-    وقتی زنی به صورت مداوم به بارداری و بچه دار شدن فکر می کند نیاز دارد تا درباره آن با اطرافیان خود گفتگو کند و همین مسئله باعث افزایش استرس وی به دلیل پیشنهادات غیر کارشناسانه ای که به وی می شود ، گردد . متخصصین به این زمان پیشنهاد می کنند تا به جای بیان مسئله به فکر راه جل باشند . البته در این زمینه حمایت روحی و عاطفی مرد نیز بسیار تاثیر گذار می باشد . تفکر مداوم درباره بچه دار شدن حتی از میران رضایت رابطه زناشویی در بین زوجین نیز می کاهد و رابطه جنسی آنها صرفا به دلیل باروری انجام می گردد .

2-    ورزش کردن برای زنانی که تصمیم به بارداری دارند بسیار توصیه می شود . این زنان با کمک ورزشهایی همچون پیاده روی ، یوگا و ... نه تنها بدن خود را برای تخمک گذاری و دوران بارداری آماده می کنند بلکه به ذهن خود کمک می کنند تا از استرس و اضطراب دور شده و بر خود تمرکز کنند .

3-    برخی از مراکز مشاوره به ارائه خدمات گروه درمانی برای زنانی می پردازند که دچار نا باروری هستند . شرکت در این گروه های روانشناسی می تواند تاثیرات زیادی بر آرامش زن و تغییر نگرش وی از افکار منفی و حس تنهایی در این موضوع شده و بیشتر به آرامش روانش او کمک کند . زنانی که در این گروه های روانشناسی شرکت می کنند لزوما همگی نابارور نیستند بلکه شامل افرادی می شوند که در بارداری مشکلات مختلفی دارند .

4-    انجام فعالیت های لذت بخش می تواند باعث شود تا مغز با افزایش سروتونین خلق مثبت را در افراد تقویت کند . وقتی زنی به فعالیت های لذت بخش خود بپردازد با افزایش این هورمون در مغز ، استرس و اضطراب وی کاهش یافته و احتمال بارداری در وی افزایش می یابد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :                  22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.