مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر گریه کردن بر بهبود وضعیت روحی

با نزدیک شدن به مراسم های عزاداری شب های احیاء بسیاری از افراد احساس می کنند گریه کردن در این شب ها باعث آرامش روانی آنها می شود .   با نزدیک شدن به مراسم های عزاداری شب های احیاء بسیاری از افراد احساس می کنند گریه کردن در این شب ها باعث آرامش روانی آنها می شود . فارغ از مسائل مذهبی که در کشور ما به آن پرداخته می شود در این مطلب سعی بر آن داریم تا تاثیر گریه کردن بر بهبود وضعیت روانی را مورد بررسی قرار دهیم . در مطب روانشناسی از هر ده نفر عنوان می کنند که گریه کردن حال آن ها را بهتر می کند و باعث کاهش افسردگی و استرس می شود . گریه کردن درمانی رایگان می باشد که در دسترس همه افراد وجود دارد . آمار ها نشان می دهد زنان بسیار بیشتر از مردان گریه می کنند . بسیاری از حالت های طبیعی هم چون خندیدن ، عصبانیت و گریه کردن برای انسان مزایای مختلفی دارد ، مثلا خندیدن باعث می شود تااسترس کاهش یافته و سیستم ایمنی بدن بهبود یابد . گریه کردن که در اثر احساسات و عواطف ایجاد می شود راهی است تا بدن پس از وقوع یک اتفاق استرس زا به حالت تعادل باز گردد .

آسیب های عاطفی به شکل یک فشار در افراد باقی می ماند که مشاور روانشناس خوب گریه کردن را راهی برای رهایی از این فشار و استرس عاطفی که در بدن ایجاد شده ، می داند . استرس خطر حمله قلبی و تخریب بخش هایی از سلول های مغز را افزایش می دهد و گریستن کمک زیادی برای جلوگیری از این خطر می باشد . روانشناسان مشاهده کردند که اکثر افراد پس از گریه کردن احساس بهتری دارند . بیمارانی که دچار نارسایی هیجانی ، فقدان لذت و بیان احساسات هستند معمولا‌ نمی توانند از تجربیات لذت بخش خود لذت کافی ببرند

در درمان های بالینی این افراد به گریه کردن تشویق می شوند  .

تحقیقات نشان می دهد که افراد نسبت به فردی که در حال گریه کردن است حمایت عاطفی بیشتری از خود نشان می دهند . در مواردی دیده می شود افرادی که از مشاوره پیش از ازدواج تلفنی استفاده می کنند عنوان می دارند که طرف مقابل آن ها از گریه کردن برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند زیرا احساس می کنند در این حالت بیشتر می توانند به اهداف خود برسند . در واقع گریه کردن به صورت کلی یک رفتار ضمیمه است که افراد برای کمک گرفتن از دیگران از آن استفاده می کنند . در بدن زن ها هورمون پرولاکتین بیشتر از مردان وجود دارد . پرولاکتین هورمونی است که با استرس ارتباط دارد و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند ، اشک دارای مقادیری از پروتئین ، منگنز ، پتاسیم و پرولاکتین می باشد که دلیل بیشتر گریه کردن زنان را نیز مشخص می کند . در دوران بارداری سطح پرولاکتین بیشتر می شود و به همین دلیل است که زنان در این دوره بیشتر گریه می کنند .

تاثیرات گریه کردن مادر بر جنین

تحقیقات نشان داده که عواطف مادر می تواند بر جنین پس از شش ماهگی تاثیر بگذارد تغییرات هورمونی باعث می شود تا زنان باردار در طول سه ماهه اول بارداری و سه ماهه دوم بارداری بیشتر تمایل داشته باشند تا گریه کنند ، در واقع گریه گردن در این دوره ها بدون هیچ تحریکی می باشد . در مواردی نیز گریه کردن مادر به دلیل وجود عوامل استرس زا می باشد که در هر یک حالات عنوان شده کودک غم و استرس مادر را احساس می کند ، آن چه کودک در شکم مادر احساس می کند با آن چه که برای مادر اتفاق می افتد تاثیر مستقیم دارد . در طول دوره حامگی مادر کودک را برای زندگی آماده می کند این آمادگی از طریق پیام هایی است که مادر برای او می فرستد ، مطالعات نشان داده که وضعیت عاطفی مادر بر رشد کودک چه قبل از زایمان و چه پس از آن تاثیر می گذارد .  والدینی که به روانشناس نوجوان به علت افسردگی نوجوان خود مراجعه می کنند مورد بررسی حالات روحی مادر در دوره بارداری توسط روانشناس قرار می گیرند . داشتن یک مادر افسرده که دائما در حال گریه کردن است باعث می شود مشکل عصبی و روانی در دوران کودکی و نوجوانی جنین ایجاد شود .

آیا گریه کردن باعث بهبود افسردگی می گردد؟

مطالعات مختلف در تمامی جهان نشان داده که گریستن در سلامتی بدن نقش بسیار مهمی دارد و روانشناس مشاور گریه کردن را به عنوان یک شیوه درمانی برای افرادی که دچار افسردگی هستند توصیه می کند . برخی از دارو ها در فرد ایجاد اشک می کند و این دارو ها به افراد کمک می کند که به درمان افسردگی و سلامت خود بپرازند . گریه کردن باعث کاهش فشار های عصبی و افسردگی می شود و با توجه به این مسئله که نیم بیشتر مردم جامعه را افرادی تشکیل می دهند که دچار افسردگی در درجات مختلف هستند می توان عنوان کردن که شرکت کردن در مراسم عزاداری و گریه کردن تحت تاثیر این مراسم ها باعث تخلیه روانی در افراد می شود .

3 روشی که با آن می شود کسانی را که گریه می کنند آرام کرد

1-    همدردی : افرادی که گریه هیچ احتیاجی به نصیحت شما ندارد  ، بلکه آن ها بیشتر نیاز دارند فردی که در کنار آن هاست ابراز همدردی کند .

2-    در اغوش گرفتن : در آغوش گرفتن فردی که در حال گریه کردن است می تواند بر بهبود وضعیت او اثر گذار باشد اما باید به محدودیت های روابط نیز توجه کرد .

3-    حمایت : وقتی با فردی صحبت می کنید که در حال گریه کردن می باشد بیان این مسئله که شما نیز از وضعیت او احساس ناراحتی می کنید و چنان چه کمکی از دستتان بر بیاید برای او انجام می دهید به جلوگیری از گریه کردن او کمک می کند .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :

22593216

22795735 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.