مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

افکار سالم را چگونه در ذهن خود ارتقا دهیم ؟

برخی از افکار هستند که دقیق نیستند و ممکن است ما را با چالش مواجه کنند .

 


 

  

 برخی از افکار هستند که دقیق نیستند و ممکن است ما را با چالش مواجه کنند  برای داشتن حس خوشحالی و سلامت باید با استفاده از تکنیک هایی افکار منفی را به سمت افکار مثبت هدایت دهیم چنین کاری می تواند خلق شما را نیز تغییر دهد . البته چنین کاری به این معنی نیست که الکی خوش باشیم و مشکلات را نادیده بگیریم .


آمار افکار خود را داشته باشید .

برای این که بتوانیم افکار منفی غیر سازنده خود را متوقف کنیم ، باید آن ها را شناسایی کنیم . از بهترین راهکار های تغییر افکار ، روی کاغذ اوردن آن ها است . افکار خود را مانند حدس و فرض در نظر بگیرید و آن ها را یادداشت کنید و سپس آن ها را بررسی کنید . نگاه دقیقی به تایید کننده های افکار منفی خود بیندازید و سپس افکار خود را با جایگزین مناسب مقایسه کنید با این روش به شکل دیگری به مشکل نگاه خواهید کرد .


گفت و گوهای درونی بدبینانه را به چالش بکشید .

طبق نظر مشاوران مرکز تلفنی مشاوره خانواده گفت و گو های درونی شامل موارد زیر می شود که در زیر به آن ها اشاره ای می کنیم .

آیا به درستی تشخیص داده ام که مشکلم چیست ؟ وقتی حالمان بد است ، گاهی به دشواری می توانیم تشخیص دهیم که مشکل اصلی مان چیست . در این زمان ها باید فعالیت های چند روز قبل خود را مرور کنیدو به این معنی که سعی کنید که آن اتفاق ، موقعیت یا تعامل خاصی را که احتمالا محرک اصلی افکار منفی بوده است ، پیدا کنید .


آیا درباره ی مسئله اغراق می کنید ؟ افکاری که به صورت غیر ارادی و خودکار به صورت اغراقاانه عمل می کنند و آن چه که می توان انجام داد این است که فکری که اغراق شده را به افکار سالم تبدیل کنیم . از خود بپرسید که این موضوع هفته ی آینده چه قدر برای شما اهمیت دارد ، یک ماه بعد و حتی یک سال بعد چی ؟ اشتباهات ما به ندرت به صورت دائمی در ذهن افراد ثبت می شود . راه دیگر می توانید تصور کنید که از ارتفاع زیاد به مشکلات خود نگاه می کنید . نگرانی ها از آن بالا چه اندازه برای شما مهم هستند ؟ با این روش ها می توانید ارزیابی کنید که موضوعی که نگرانتان کرده است تا چه اندازه اهمیت دارد و به چه میزان در آن اغراق شده است .


کلیت بخشیدن بیش از اندازه به موضوع چیست ؟بر اساس نظر مشاوران خوب مراکز تلفنی مشاوره ازدواج افکاری نظیر هیچ وقت فرد مناسب زندگی ام را نخواهم یافت ، من همیشه دیر می رسم و ... چنین افکار همیشه و هرگز که به آن افکار سیاه و سفید می گویند را باید مراقب بود .این کلمات هیچ وقت ممکن نیست انسانی واقعی را به شکل دقیق منعکس کند و استفاده از این کلمات کلی نگری بی پایه است همچنین با استفاده از چنین مواردی خود را در آینده ای محصور می کنید که که مثل گذشته است . اشتباه ما انسان ها این است که چون فکر می کنیم این اتفاق یک بار اتفاق افتاده است ، دوباره و دوباره تکرار خواهد شد . اما باید بدانیم که هیچ رویدادی به شکل یکسان تکرار نمی شود زیرا ما حق انتخاب داریم و می توانیم متفاوت عمل کنیم  .


بیش از اندازه نگران بودن : باید از خود بپرسیم که احتمال به وقوع پیوستن نگرانی ام چند درصد است ؟ بیشتر نگرانی ها ، افکار خودکاری هستند که به مقدار بسیار کمی پایه و اساس منطقی دارند . ما اغلب نگران روی دادن اتفاقاتی هستیم که احتمال تحققشان نزدیک به صفر است . اگر می خواهید نگران شوید ، اول مطمئن شوید که پایه و اساس درستی برایش دارید . و اگر این طور است انرژی خود را روی یافتن راه حل و گام برداشتن برای حل مسئله متمرکز کنید . برای راهنمایی های بیشتر میتوانید با تلفن مشاور تلفنی خوب تماس بگیرید .


در نظر گرفتن بدترین حالت ممکن چیست ؟ آیا چیزی که نگرانش هستیم فاجعه می باشد ؟ فرض کنید که بدترین اتفاق ممکن بیوفتد آیا دنیا به آخر می رسد ؟ و این که آیا توانایی های خودمان برای رویارویی با هر موقعیتی را دست کم گرفته ایم ؟

آیا مدارک کافی برای نتیجه گیری خود دارید ؟  پیش داوری ممکن است باعث شود از ابتدا ، با فرض این که می دانیم در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد ، نتیجه گیری کنیم . به عبارتی ممکن است که مدارک کافی برای افکار خود نداشته باشیم اما با همان ها نتیجه گیری می کنیم .

آیا به بخش های مثبت مسئله توجه دارید ؟ در چنین مواقعی ممکن است بیشتر تمرکز را روی قسمت های منفی مسئله گذاشته باشید . وقتی که بخش مثبت را نادیده بگیرید ، کل چیزی که برای شکل گرفتن خلق شما باقی می ماند ، ناگریز بخش منفی قضیه است .

نگاه ما به مسائل چگونه است ؟

اگر بر این باور هستید که انسان نباید اشتباه کند باید مرتبا انتظار سرخورده شدن را داشته باشید . کمی در حق دیگران و خودتان ارفاق داشته باشید و زیرا که اشتباه کردن جزئی از وجود آدم است . چرا که خود و دیگران را مستلزم رعایت استاندارد های غیر ممکن می دانیم . و به جای احساس های بد ، صرف گرفتن نتیجه ی بهتر می کنیم . اشتباهات ممکن است فرصت هایی برای رشد و یادگیری باشند . برای داشتن افکار سالم نیازمند آگاهی بیشتر خواهیم بود و از این رو برای ارتباط با روانشناس خوب  تلفن مرکز مشاوره در زیر آورده شده است .


نویسنده : پریا موسوی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

تلفن :

22593216

22795735

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.