مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر همدلی در مکالمات خانوادگی چیست ؟

آمار و تحقیقات نشان می دهد که 98 درصد افراد توانایی همدلی در شرایط مختلف را ندارند . 

  آمار و تحقیقات نشان می دهد که 98 درصد افراد توانایی همدلی در شرایط مختلف را ندارند . بسیاری از افراد همدلی را در اولویت ارتباط با اطرافیان خود قرار قرار نمی دهند در حالی که این عمل مثبت می تواند باعث جلوگیری از بسیاری مشکلات و بگو مگو های خانوادگی گردد . متخصصین دریافت اند بسیاری از افراد استفاده کننده از مرکز مشاوره غیر حضوری  نیازمند درک و همدلی از اطرافیان خود می باشند و از این که احساسات آنها مورد توجه قرار نمی گیرد ، رنج می برند . همدلی به معنای ساده به درک مسائل از دیدگاه افراد دیگر می باشد . در روابط خانوادگی سالم وجود همدلی در بین اعضاء خانواده ضروری می باشد . وقتی محبت و علاقه افراد فاقد از همدلی باشد ، توانایی اثر گذاری مناسبی ندارد و افراد بیشتر به خود بینی و خودخواهی متهم هستند . عدم وجود همدلی باعث می شود تا افراد خانواده احساس امنیت در مقابل یکدیگر نداشته و نسبت به مسائل بیش آمده برای خود با نوعی ترس همراه باشند .

چگونه می توانیم سطح همدلی را بالا بریم ؟

1-    گوش دهید : گوش دادن به صحبت های دیگران به شکل کامل می تواند در بالا بردین سطح همدلی موثر باشد . وقتی مشغول گوش کردن هستید به فکر پاسخ نباشید و بیشتر تلاش کنید تا از جزئیات احساسات افراد مطلع شده و خود را در جایگاه آنها قرار دهید .

2-    به عقاید دیگران احترام گذارید : وقتی یاد بگیرید که عقاید هر فرد برای خودش درست و محترم است به این دیدگاه می رسید که قرار نیست همه مثل شما فکر کنند و کم کم حس همدلی در شما ایجاد می گردد .

3-    داستان بخوانید : خواندن داستان های ادبی و رمان می تواند تاثیر بسیار زیادی بر بالا رفتن سطح همدلی در افراد داشته باشد . وقتی داستان می خوانید می توانید خود را به جای شخصیت داستان قرار داده و از این طریق دیدگاه های دیگر را نیز درک نمایید .

4-    استفاده از کارگاه های روانشناسی : یکی از راه هایی که می تواند به بالا رفتن سطح همدلی در افراد کمک کند ، استفاده از کلاس های آموزش روانشناسی می باشد . این کارگاه های روانشناسی معمولا در مرکز مشاوره برگزار شده و اساتید مجربی برای آموزش آن اقدام می نمایند .

در میان زوجین همدلی نقش بسیار بالایی دارد . زوجین در زمانی که دچار اختلاف و بگو مگو می شوند ، احساسات مختلفی همچون ، خشم ، عصبانیت ، غم و بی توجهی را به شکل هم زمان تجربه می کنند و در این شرایط توان درک طرف مقابل را ندارند . در این شرایط تلفن بهترین مشاور ازدواج می تواند کاربرد زیادی داشته باشد . روانشناس ازدواج به زوجین آموزش می دهد تا ابتدا نسبت به احساسات خود آگاهی یافته و آن را آرام نمایند و سپس به گفتگو با یکدیگر بپردازند . وقتی زوجین از این روش استفاده کنند می توانند در گفتگو های نسبت به یکدیگر درک متقابل پیدا کرده و در گفتگو با هم از خود همدلی نشان دهند . باید توجه داشت همدلی کردن در نقاط حساس زندگی می تواند از بسیاری دعوا ها جلوگیری کند .

وقتی زوجی شروع به همدلی با یکدیگر می کنند . حالات روحی آنها به یکدیگر به تدریج شبیه یکدیگر می شود و میزان صمیمیت و علاقه در آنها افزایش می یابد . زوجی که یاد می گیرند تا در خشم زمان حل مشکلات نیست و توان کنترل خشم خود و درک خشم طرف مقابل را پیدا می کنند ، در آن لحظه تلاش نمی کنند تا درباره مسئله ای که باعث بروز ناراحتی شده صحبت کنند بلکه سعی می کنند نسبت به احساسات خود کنترل داشته و دلایل خشم طرف مقابل را درک نمایند تا پس از آن بتوانند یک گفتگوی موثر داشته باشند و به حل مشکلات خود بپردازند . کمبود وجود هم ‌دلی در ارتباطه بین زوجین نقطه ی شروع درگیری های خانوادگی است . کمبود هم ‌دلی نه تنها می تواند باعث شود تا  ارتباط همسران با هم بد شود ، بلکه می تواند باعث شود خود افراد نیز احساس تنش و نا آرامی کند . به عقیده ی برخی از افراد ، زندگی با همسری که هم ‌دلی نمی داند ، حتی بدتر از تنها زندگی کردن است .

کمبود هم‌ دلی بین زوجین برای فرزندان هم مشکل آفرین است. کودکانی که والدین شان با هم هم‌دلی نمی کنند، احترام به دیگران و توجه به احساسات اطرافیان را یاد نمی گیرند ، این کودکان فقط به خودشان فکر می کنند و در مدرسه و اجتماع نمی توانند به منافع کسی جز خودشان فکر کنند ، والدین این کودکان با یاری گرفتن از واتساپ کلینیک روانشناسی می توانند از راه رفع این ویژگی در کودکان خود بهره گیرند .  این کودکان اگر در خانواده همدلی را از والدینشان یاد نگیرند و شاهد درک متقابل والدین نسبت به یکدیگر نباشند ، در بزرگسالی احتمال آن که از ازدواج بترسند بسیار زیاد است . این کودکان در صورت ازدواج نیز توانایی همدلی با همسر آینده خود را نداشته و بیش از همسر به خواسته ها و نیاز های خود بها می دهند .

اگر در خانواده ای همدلی نباشد ، چه اتفاقی می فتد ؟

-         افراد تمایل به دروغ گفتن پیدا می کنند .

-         رازداری در بین اعضاء وجود نخواهد داشت و افراد نمی توانند به هم اعتماد کنند .

-         صحبت کردن با دیگر اعضاء خانواده فاقد جذابیت خواهد بود و افراد تمایلی به صحبت با یکدیگر نخواند داشت .

-          مشاجرات و خشونت در خانواده زیاد می شود . همه افراد بیش از آن که تلاش کنند تا زخم های یکدیگر را درک نمایند تلاش می کنند تا از نقاط ضعف یکدیگر برای آسیب زدن به هم استفاده کنند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.