مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر شکست عاطفی بر روان

شکست عاطفی یکی از دردناک ترین و پر استرس ترین اتفاقاتی می باشد که تمام ابعاد زندگی یک فرد را تحت الشعاع قرار می دهد .   شکست عاطفی یکی از دردناک ترین و پر استرس ترین اتفاقاتی می باشد که تمام ابعاد زندگی یک فرد را تحت الشعاع قرار می دهد . فرد در زمانی که دچار شکست عاطفی و عشقی می گردد احساس می کند دچار پریشانی و تنش های فراوانی شده است . از نشانه های روانی افرادی که دچار شکست عاطفی شده اند می توان به مواردی چون : احساس غم ، ناامیدی ، عصبی بودن ، احساس خشم ، شرم و درماندگی ، اشاره کرد . افرادی که دچار شکست عاطفی می شوند در برخی موارد نشانه های فیزیکی نیز از خود نشان می دهند ، نشانه هایی چون : بی قراری ، گرفتگی ، تهوع و لرزش از بارز ترین نشانه های فیزیکی فردی می باشد که شکست عشقی خورده است . شکست عاطفی موضوعی می باشد که برای افراد در سنین و موقعیت های مختلف ممکن است بروز کند ، مهمترین مسئله از نظر روانشناسان در مراکز روانشناسی بازسازی روانی افراد می باشد که توجه به آن بسیار با اهمیت می باشد .

افرادی که دچار شکست عاطفی می شوند معمولا در ابتدا واکنش های مختلفی از خود بروز می دهند که شایع ترین آنها انکار می باشد . فرد تلاش می کند تا احساسات خود را انکار کند یا این که با تصور بازگشت پذیر بودن رابطه به احساس خود آرامش ببخشند . این افراد در صورتی که تمایل ندارند تا به شکل حضوری با فردی درباره مسئله ایجاد شده صحبت نمایند می توانند از بهترین مرکز مشاوره واتساپ استفاده کرده و درباره ناراحتی ها و احساسات متنوعی که دارند به مشاوره بپردازند . فردی که دچار شکست عشقی شده است باید در اولین مرحله به پذیرش پایان یافتن رابطه خود رسیده و پس از آن درک کند که این پایان بر تمام زندگی وی نیست . هر چه افراد برای درمان سریع تر اقدام کنند سریع تر هم می توانند به زندگی عادی خود بازگشته و رابطه دیگری را تجربه کنند .

5 مرحله شکست عاطفی

1-    انکار : فردی که دچار شکست عاطفی گشته معمولا در اولین مرحله تلاش می کند تا درباره مسئله ایجاد شده صحبت نکند و آن را نادیده بگیرد . این احساس در افرادی که شکست های بزرگ تری را متحمل شده اند شدید تر دیده می شود .

2-    خشم : مرحله بعدی خشم نسبت به خود و اطرافیان است . متخصص درمان وسواس افرادی را که دچار شکست عشقی شده اند را بهترین مستعدان نشخوار های ذهنی خشونت می دانند . این افراد معمولا از خود ، طرف مقابل و همه اطرافیان احساس خشم می کنند و احساس می کنند نمی توانند آن را کنترل نمایند .

3-    تغییر اتفاق در ذهن : افراد معمولا پس از شکست عاطفی سعی می کند تا با فکر کردن به مسیر های دیگری که می توانست انتخاب کند و شرایط دیگر احساس بهتری به خود دهند . این افراد معمولا دچار چانه زنی در افکار خود می شوند اما در واقع به این نکته توجه ندارند که آنها فقط خود را می توانند کنترل کنند و بر افراد دیگر و اتفاقات کنترلی ندارند .

4-    افسردگی : پس از پایان یک رابطه عاطفی افراد دچار احساساتی مانند غم ، نا امیدی و افسردگی می گردند . فرد باور می کند که دیگر نمی تواند کاری انجام دهد و از این بابت بسیار غمگین می شود . گریه کردن در این افراد طبیعی می باشد و البته در مرکز درمان افسردگی به اطرافیان این افراد پیشنهاد می شود تا جلوی آنها را نگیرند تا این افراد با گریه کردن بتوانند احساس رهایی کنند .

5-    پذیرش : در این مرحله فرد شرایط ایجاد شده را پذیرفته و با واقعه به شکل منطقی کنار می آید زمانی که فرد به پذیرش دست می یابد آمادگی آن را پیدا می کند تا وارد رابطه دیگری شده و با آگاهی تجربیات جدید کسب نمایند .

بهترین کار برای فردی که دچار شکست عشقی شده است ، چیست ؟

فردی که دچار شکست عشقی شده است در هر حال دچار یک شکست در بخشی از زندگی خود شده است . این فرد با پذیرش این مسئله و تلاش برای بهبود اوضاع می تواند از شرایط ایجاد شده رها شده و رابطه بعدی خود را بر اساس تجربیات مفید بسازد . البته فردی که دچار شکست عاطفی شده باید صبور بوده و اچازه دهد تا آسیب هایی که بر روان وی وارد شده است ترمیم شود . در این راستا استفاده از مشاور روانشناس می تواند انتخاب مناسبی باشد . روانشناس می تواند به فرد کمک کند تا مسئله را از ابعاد دیگر مورد مطالعه قرار داده و ایراداتی که در آن وارد بوده را به درستی درک کرده و برای روابط بعدی آنها را رفع نماید . ورزش کردن و انجام فعالیت های اجتماعی نیز می تواند کمک شایانی به فردی که دچار شکست عاطفی کشته است بکند . این افراد معمولا در این دوره نیاز به حمایت های عاطفی و روانی اطرافیان خود داشته و حضور در جمع های دوستانه می تواند برای آنها مفید باشد .

شکست عاطفی چه تاثیری بر قلب دارد ؟

محققین دریافته اند که شکست عاطفی به دلیل کاهش قدرت انقباض قلب و آسیب به دیواره عضله باعث کاهش در انعطاف پذیری و در نهایت توقف انقباض عضله قلب می شود . 90 درصد از افرادی که دچار ناراحتی های قلبی در اثر شکست عاطفی می شوند را خانم ها تشکیل می دهند و استرس مهمترین دلیل سکته قلبی در آنها می باشد . پزشکان به همین دلیل گاهی برای افرادی که دچار شکست عاطفی شده اند را دارو های آرامبخش تجویز کرده تا از میزان استرس آنها بکاهند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.