مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

فیلم دیدن چه تاثیری بر روان افراد می گذارد ؟

دیدن فیلم احساسات مختلفی چون : خشم ، ترس ، غم ، هیجان و شادی را در افراد ایجاد می کند .   دیدن فیلم احساسات مختلفی چون : خشم ، ترس ، غم ، هیجان و شادی را در افراد ایجاد می کند . بسیاری از کارگردان ها و تهیه کننده گان بزرگ دنیا برای ساختن فیلم خود و تاثیر گذار بودن آن از دانش روانشناسی استفاده می کنند . این روند تا آن جا تاثیر گذار است که بسیاری از بازیگران نیز به مطالعه علم روانشناسی برای قوی بودن فعالیت حرفه ای خود می پردازند . بسیاری از فیلم نامه نویسان با آگاهی از علم روانشناسی دست بر نقطه های حساس ذهن افراد گذاشته و باعث اثر گذاری فیلمنامه خود می شوند . دیدن فیلم چنان در برخی موارد اثر گذار است که در کلینیک مشاوره برای آن که افراد تحت تاثیر مفاهیم روانکاوی قرار گیرند گاهی جلسات فیلم تراپی بر گذار می گردد و افراد با دیدن فیلم خاصی و تحلیل منطقی آن به مفاهیم ذهنی خود در واقعیت دست پیدا می کنند . فیلم دیدن می تواند آسیب هایی که افراد در طول زندگی دیده اند را به صورت غیر مستقیم مورد ترمیم قرار دهد . تاثیری که دیدن فیلم بر افراد می گذارد متفاوت می باشد ، برخی به شدت و برخی کم از دیدن فیلمی خاص تاثیر می گیرند و در مواردی افراد به صورت کاملا خنثی هستند .

دلیل بروز بسیاری از اختلالات روانی افکار و یا ترس هایی می باشد که افراد در ناخودآگاه خود داشته و از زندگی کردن آن به شکل مستقیم پرهیز می کنند . فیلم دیدن می تواند به افراد کمک کند تا به بخش هایی از ذهن خود که توان زندگی کردن به صورت مستقیم را ندارند اجازه زندگی کردن دهند . فردی که در مقابل صفحه تلویزیون نشسته همراه با بازیگران دست به تجربه های مختلف می زنند و احساس می کنند در کنار کاراکتر های فیلم اتفاقات مختلف را تجربه می کنند . در علم روانشناسی نوجوانان می توان از علاقه نوجوان به فیلم هایی که وی مشاهده می کند پی به حالات درونی آنها برد و سبک روحی آنها را دریافت . استفاده از فیلم تراپی برای درمان به همه افراد پیشنهاد نمی شود . فیلم تراپی برای افرادی که قدرت تحلیل و استخراج مفاهیم را دارند و دانشی در این زمینه کسب نموده اند بیش از افرادی با روان ساده تاثیر گذار است ، البته باید توجه داشت روان درمانی از طریق فیلم نیز باید زیر نظر متخصص روانشناس و تعداد زیادی فیلم انجام شود و دیدن یک یا دو فیلم برای تراپی کافی نیست .

سبک فیلم های مختلف بر روان افراد

-         فیلم های تخیلی : طی آزمونی که از کودکان خلاق گرفته شده است ، دانشمندان متوجه شده اند بسیاری از کودکانی که فیلم های تخیلی مانند هری پاتر را می بینند بیش از کودکانی که به دیدن این فیلم ها علاقه نشان نمی دهند دارای خلاقیت و نو آوری هستند . این مسئله در بزرگسالان نیز وجود دارد . افرادی که به دیدن فیلم های تخیلی علاقه مند هستند معمولا توانایی واکنش سریع در مقابل مشکلات را بیشتر از خود نشان می دهند . دیدن فیلم های تخیلی به افرادی که روحیه خشک و جدی دارند توصیه می شود تا این افراد بتوانند با کودک درون خود ارتباط بر قرار نمایند .  

-         فیلم های کمدی :  دیدن فیلم های کمدی معمولا برای همه افراد احساس خوشایندی ایجاد نمی کند و آن را حوصله سر بر می دانند ، اما تحقیقات نشان داده دیدن فیلم های کمدی باعث می شود فشار خون کاهش یابد و پس از استمرار در آن میزان گرفتگی عروق کم شده و فرد احساس شادابی بیشتری کند . در مرکز مشاوره خانواده در تهران به بسیاری از خانواده ها توصیه می شود اعضاء خانواده برای برقراری ارتباط بیشتر همراه یکدیگر به دیدن فیلم های کمدی بپردازند . این عمل باعث می شود تا والدین و فرزندان احساس بهتری را در کنار هم داشته باشند .

-         فیلم های تراژدی : دیدن فیلم های تراژدی به افرادی که دچار افسردگی می باشند به هیچ عنوان توصیه نمی شود . تحقیقات نشان داده دیدن این فیلم ها باعث می شود تا بخشی از مغز که معمولا غیر فعال می باشد ، فعال گردد .

-         فیلم های ترسناک : با وجود آن که سلیقه هر فرد در دیدن فیلم تفاوت دارد ، اما ژانر وحشت معمولا مورد علاقه افرادی می باشد که تمایل دارند میزان آدرنالین آنها بالا رود . دیدن فیلم های ترسناک باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود و معمولا دیدن این فیلم ها به افرادی که دچار مشکلات قلب و عروق هستند توصیه نمی شود .

فیلم تراپی چیست ؟

گاهی روانشناس برای درمان برخی از اختلالات در بین مراجعین خود اقدام به برگزار کلاس هایی با عنوان فیلم تراپی می کنند . در فیلم تراپی از دیدن فیلم برای هدایت و درمان افراد استفاده می شود . افراد در فیلم تراپی صرفا یک فیلم را تماشا نمی کنند بلکه با توجه و تمرکز کامل به برسی ابعاد مختلف فیلم می پردازند . مشاور روانشناس از مسیری که فرد در حین تاثیر گذاری فیلم می گذرد برای بهبود بخشیدن به وضعیت روانی مراجع استفاده می کند که برای افراد به عنوان مکملی قوی در درمان می باشد . دیدن فیلم به کاهش استرس و افزایش تمرکز نیز بسیار کمک کرده و شیوه بسیار خوبی برای برقراری ارتباط افرادی می باشد که با یکدیگر به نقد و بررسی فیلم می پردازند . در واقع فیلم تراپی به افراد کمک می کند تا به عمیق ترین بخش های روان خود دسترسی پیدا کنند .

فیلم دیدن برای کودکان

روان کودکان بسیار آسیب پذیر می باشد از همین جهت است که بری دیدن بسیاری از فیلم ها رده سنی برای بینندگان اعلام می شود . دیدن فیلم هایی که شامل صحنه های ترسناک ، خشونت آمیز یا روابط جنسی می باشد برای کودکان اصلا مناسب نیست و باعث می شود تا کودک به سطحی از آگاهی که باید با بلوغ ذهنی و جسمی وی مطابق نیست رو به رو گردد . از این رو همواره به والدین توصیه می شود تا به محتوای فیلم هایی که کودکان نگاه می کنند نظارت کامل داشته باشند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

   

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.