مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر آرامش مادر بر آرامش جنین

بسیاری از مادران در دوران بارداری دچار نوسانات خلقی زیادی می گردند که برای خودشان نیز عجیب است .   بسیاری از مادران در دوران بارداری دچار نوسانات خلقی زیادی می گردند که برای خودشان نیز عجیب است . مشاور روانشناس آرامش مادر در دوره بارداری را برای آرامش جنین بسیار با اهمیت می داند زیرا اولین محیط جنین وابستگی کامل با مادر دارد . جنین احساساتی را درک می کند که مادر تجربه می نماید . از موادی تغذیه می کند که مادر می خورد و به صورت کل محیط وی تماما مادر می باشد . جنینی که مادری آرام و بدون دغدغه دارد به شکل کامل با جنینی که با مادری مضطرب و نگران در ارتباط است از لحاظ استعداد ، توانایی و آرامش تفاوت خواهد داشت . بیشتر کودکانی که دچار اختلالات روانی و روحی هستند این اختلالات را از مادر دریافت می کنند به همین جهت به مادران تاکید می شود تا در دوره بارداری مراقب اعمال ، رفتار و گفتار خود باشند زیرا ارتباط مستقیمی به کودک آنها داشته و تاثیر گذار است . اگر مغز جنین در شکم مادر با هورمون هایی که در اثر استرس و اضطراب ایجاد می شوند در گیر شود در دوره کودکی دچار تنش و جیغ زدن های مکرر می گردد .

عوامل موثر در آرامش مادر چیست ؟

-         رفتار همسر : در دوره بارداری نقش مردان در ایجاد آرامش در زن باردار بسیار زیاد است . مردانی که با آرامش و صمیمیت با همسران خود رفتار می کنند فرزندانی آرام تر خواهند داشت . در مرکز مشاوره ازدواج یکی از مهمترین موضوعات برای روانشناس احساسات زوجین نسبت به فرزند دار شدن است . مرد باید توجه کند در این دوران زنان نیاز به توجه ویژه ای دارند تا با فشارها ، خستگی ها و تغییرات هورمونی که به آن دچار می شوند ، مقابله کنند .

-         شخصیت خود مادر : برخی از مادران خود دارای شخصیتی آرام نیستند در کلینیک روانشناسی کودک به وضعیت سلامت روحی مادر برای بررسی وضعیت کودک توجه ویژه ای می شود . برخی از مادران خود همواره دارای استرس و اضطراب می باشند ، ایم مادران در دوره بارداری باید مراقبت بیشتری از احساسات خود بنمایند و داشتن آرامش را تمرین کنند زیرا آرامش مادر در آرام بودن جنین بسیار تاثیر گذار است .

-         سلامت جنین : در بسیاری از موارد دیده می شود که مادران مخصوصا مادرانی که برای اولین بار است که باردار می شوند نگرانی زیادی در مورد سلامت جنین دارند . این مادران برای حفظ آرامش خود باید با متخصص زنان خود ارتباط نزدیک داشته باشند تا دکتر آنها بتواند با آزمایشات و ارائه اطلاعات دقیق از نگرانی مادر کاسته و در حفظ آرامش به وی کمک کند .

-         تغذیه مادر : وضعیت تغذیه مادر در دوره بارداری بسیار با اهمیت می باشد . زنان باردار نباید از برخی مواد غذایی استفاده کنند زیرا باعث سقط جنین در آنها و گاهی باعث افزایش استرس و بالا رفتن قند و فشار خون می شود . استفاده از مواد غذایی سالم و پر انرژی برای مادران باردار به شدت توصیه می شود و به آنها پیشنهاد می شود تا مطالعاتی درباره تغذیه دوره بارداری داشته باشند تا از باید ها و نباید های تغذیه خود آگاه شوند زیرا تغذیه مادر تاثیرات بسیار زیادی در سلامت جنین دارد .

-         خواب مادر : استراحت و خواب کافی برای مادران باردار بسیار با اهمیت می باشد . بسیاری از زنان باردار به علت کمبود خواب و استراحت مناسب دچار استرس و اضطراب می گردند . این مسئله در زنان بارداری که فرزند دیگری نیز دارند بسیار مشاهده می شود . از این رو به مادران باردار توصیه می شود تا شب زودتر به استراحت بپردازند تا در صبح انرژی کافی و آرامش مناسبی داشته باشند .

-         رابطه جنسی : یکی دیگر از مسائل مهمی که تاثیر زیادی بر آرامش بارداری و مخصوصا آرامش فکری در مادر باردار می تواند داشته باشد مساله رابطه جنسی در زمان مناسب برای بارداری می باشد . اگر نزدیکی کردن برای حاملگی در زمان مناسب صورت گرفته باشد می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس خانم حامله و افزایش آرامش او گردد اما اگر عمل نزدیکی کردن به منظور باردار شدن در زمان نامناسب صورت گرفته باشد این موضوع می تواند سبب دلهره و اضطراب مادر باردار مخصوصا از بابت سلامت جنین و سلامت بارداری شود . زیرا نزدیکی در زمان نامناسب می تواند سبب سقط جنین یا بروز ناهنجاری هایی در جنین بشود که سلامت روانی وی را به خطر اندازد .  در این خصوص هم مطالعه مطلب تاثیر زمان مناسب نزدیکی بر آرامش مادر در بارداری توصیه می گردد.

افسردگی دوران بارداری

طبق آماری که گنکره ی زنان و زایمان ارائه داده است بین 14 تا 22 درصد از زنان در دوره بارداری خود در معرض افسردگی قرار دارند . بسیاری از افراد توانایی تشخیص افسردگی را در دوره بارداری ندارند و آن را به اختلالات هورمونی که در این دوره ایجاد می شود نسبت می دهند . افسردگی دوران بارداری می تواند بسیار برای مادر و جنین خطرناک باشد چنانچه در زمان مناسب تشخیص و درمان نگردد . هر چند تغییرات هورمونی بر میزان استرس و افسردگی مادر اثر گذار است اما همه زنان دچار آن نمی گردند و این مسئله بیشتر در میان زنانی دیده می شود که زمینه افسردگی در آنها وجود دارد . افسردگی دوره بارداری ممکن است عوارضی همچون : زایمان زودرس ، فشار خون بالا ، افسردگی پس از زایمان و مشکلاتی در رشد جنین را به همراه داشته باشد . درمان افسردگی دوران بارداری از حساسیت بالایی بر خوردار است زیرا متخصص روانشناس باید در کنار سلامت مادر مراقب سلامت جنین نیز باشد و این مسئله باعث می شود تا تجویز دارو های ضد افسردگی با دقت بیشتری انجام گیرد . درمان افسردگی دوران بارداری از اهمیت بالایی برای خانم ها برخوردار است زیرا سلامت مادر ، جنین و خانواده در گرو آن خواهد بود .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.