مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیرات طلاق والدین بر ازدواج فرزندان

طلاق به صورت کلی اتفاقی نا خوشایند و آسیب رسان برای فرزندان می باشد .   طلاق به صورت کلی اتفاقی نا خوشایند و آسیب رسان برای فرزندان می باشد . مشاور روانشناس خانواده اقدام به طلاق را برای والدینی که دارای فرزند هستند به غیر از مواقعی که ضرورت دارد توصیه نمی کنند . نگرانی بسیاری از والدین در زمان طلاق برای فرزندان است . مسئله حضانت ، تامین معاش و مسائل تربیتی از مهمترین نگرانی های این والدین را تشکیل می دهد که چنانچه طلاق به شکل توافقی بین زوجین انجام گیرد میزان این آسیب ها نیز کمتر خواهد شد . در طلاق والدین جنسیت فرزند نیز بر میزان آسیبی که آنها می بیند بسیار موثر است . یکی از نگرانی های عمده برای این کودکان مسئله ازدواج آنها در بزرگسالی می باشد و همواره این سوال مطرح است که آیا فرزندان طلاق خود همیشه دچار طلاق در زندگی مشترک می شوند ؟

روانشناسان در بهترین مرکز مشاوره ازدواج بر این اعتقاد هستند که بروز طلاق به علت وجود آسیب ها و مشکلاتی که فرزندان طلاق تجربه می کنند بالا است اما این مسئله دلیل بر این نمی شود که فرزندان طلاق قطعا در زندگی مشترک خود با طلاق مواجه شوند . چه بسا بسیاری از فرزندان طلاق با آموزش هایی که می بینند و عبرت گرفتن از زندگی والدین خود بتوانند زندگی مشترک ، خوب و مناسبی را تشکیل دهند . به دلیل فرهنگ های سنتی حاکم بر جامعه ما بسیاری از خانواده ها از ازدواج فرزندان خود با کسانی که والدین آنها طلاق گرفته اند جلوگیری می کنند در حالی که این مسئله درباره افرادی که یکی از والدین خود را در اثر فوت از دست داده است صدق نمی کند . این گونه افراد تصور می کنند که قبح طلاق برای فرزندان طلاق از بین رفته و آن را به سادگی به عنوان یک راه حل انتخاب می نمایند . در حالی که بسیاری از فرزندان طلاق به علت آسیب هایی که دیده اند و با تکیه بر توانایی های خود به شدت از طلاق پرهیز می کنند .

توجه به چه نکاتی می تواند در فردی که والدین وی طلاق گرفته اند برای انتخاب موثر باشد ؟

-         رشد عاطفی : یکی از مسائلی که فرزندان طلاق با آن رو به رو هستند خلاء عاطفی می باشد که در مواردی باعث می شود این افراد به رشد عاطفی کاملی دست نیابند . برای آن که کودکی به رشد عاطفی کامل برسد نیاز است تا از نظر عاطفی توسط پدر و مادر تامین شود . این مسئله تنها در مورد والدین صادق است و جایگزین کردن محبت توسط افرادی چون پدر بزرگ و مادربزرگ نمی تواند مانع از بروز این آسیب در کودکان گردد . از آنجایی که عدم رشد عاطفی می تواند آسیب های زیادی برای ازدواج افراد ایجاد کند ، توجه به رشد عاطفی فرزندان طلاق بسیار با اهمیت است . البته مشاور پیش از ازدواج رفع این مسئله را در زندگی مشترک با علاقه و محبت امکان پذیر می داند .

-         آسیب های روحی و روانی : از موضوعات دیگری که توجه به آن برای ازدواج با فرزندان طلاق بسیار با اهمیت است ، توجه به آسیب های روحی و روانی این افراد می باشد . فرزندان طلاق معمولا شاهد دعواها ، کشمکش ها و گاهی حتی کتک کاری والدین خود بوده اند و این مسائل باعث بروز آسیب های جدی در این افراد شده است . چنانچه والدینی که تصمیم به جدایی دارند ، نسبت به سرنوشت کودک خود نگران باشند می توانند در زمان جدایی و یا پس از آن با مراجعه به مرکز روانشناسی کودک به درمان و جلوگیری از آسیب های بیشتر در کودکان خود گردند . نگرانی هایی که کودکان پس از طلاق والدین دچار آن می شوند متفاوت می باشد . برخی از کودکان دچار سردرگمی هستند و برخی از آنها نگران از دست دادن والدی هستند که از وی نگهداری می کند . درک مسئله از طرف کودک توسط یک روانشناس کودک و رفع و آگاهی دادن به کودک بسیار با اهمیت است .

انجام چه اعمالی توسط والدین می تواند آسیب کودکان طلاق را به حداقل برساند ؟

1-    تنش در بین زوجی که می خواهند از یکدیگر طلاق بگیرند بسیار زیاد است و این مسئله می تواند باعث شود تا کودک دچار استرس و نگرانی گردد . چنانچه والدین بتوانند رفتار خود را نسبت به یکدیگر کنترل کرده و پس از جدایی به بدگویی درباره والد دیگر نپردازند می توانند این استرس در کودک را کاهش دهند .

2-    بسیاری از افرادی که طلاق گرفته اند سعی می کنند تا با استفاده از فرزندان درباره یکدیگر اطلاعات کسب کنند و یا پیغام هایی که خود نمی توانند به یکدیگر برسانند را از طریق کودکان به هم بگویند . این مسئله باعث بروز افسردگی در بسیاری از این کودکان می شود . آزاد گذاشتن فرزند در برقراری ارتباط با پدر یا مادر ، در سلامت روان آنها بسیار با اهمیت می باشد .

3-    توضیح دادن به کودک به اندازه ای که وی آن را درک کند و گذراندن وقت کافی با کودک توسط هر یک از والدین می تواند در تربیت کودکان طلاق بسیار موثر باشد . بسیاری از نوجوانانی که فرزندان طلاق هستند به علت عدم توجه مناسب والدین با افرادی نا مناسب که فشار روانی آنها را کاهش می دهند ارتباط دوستانه بر قرار می کنند که این مسئله باعث می شود آینده این نوجوانان به سوی تباهی رود .

تاثیرات طلاق بر فرزندان

بروز افسردگی

ایجاد اضطراب و استرس

ایجاد اختلال وسواس

بروز رفتار های خشونت آمیز و تند

احساس سوءظن و بدبینی به اطرافیان   

باید توجه داشت موارد ذکر شده در همه کودکان طلاق به شکل یکسان و ثابت نیست و در مواردی که والدین با آگاهی و رفتار مناسب اقدام به جدایی می کنند آسیب به فرزندان خود را به حداقل می رسانند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

 

     

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.