مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

دلایل گریز جوانان از ازدواج

در جامعه ما امروزه تمایل به تجردگرایی و عدم تمایل به ازدواج به شدت افزایش یافته است .   در جامعه ما امروزه تمایل به تجردگرایی و عدم تمایل به ازدواج به شدت افزایش یافته است . گریز جوانان از ازدواج باعث افزایش روابط خارج از چهار چوب و بی بندو باری می گردد که قشر جوان جامعه را دچار آسیب های جدی می کند . تحقیقات در مرکز مشاوره قبل از ازدواج بالا رفتن سن ازدواج را به دلایل مختلف نشان می دهد . نگرانی های جوانان برای ازدواج به دلایل مختلفی می باشد که مهمترین آنها بالا رفتن میزان طلاق در خانواده ها و میزان خیانت می باشد . نگرانی بسیاری از جوانان اعتماد کردن به شریک زندگی خود می باشد . در این شرایط روابط خارج از ازدواج باعث شده تا نگرش جوانان نسبت به زندگی مشترک با خانواده ها تفاوت کند . در این شرایط این جوانان نه دیگر می توانند با فردی که خانواده انتخاب کرده ازدواج کنند و نه به دلایل تربیتی و تفاوت هایی که فرهنگ آنها با افرادی که خود با آنها آشنا می شوند ، می توانند با افرادی که با آنها دوست هستند ازدواج کنند . در این میان عدم اضایت افرادی که ازدواج کرده اند نیز بر نگرانی این جوانان افزوده و باعث شده تا احساس مطلوبی برای آغاز زندگی مشترک نداشته باشند .

مهمترین عوامل بازدارنده ازدواج در جوانان از نظر روانشناس خانواده

-         بالا رفتن تحصیلات : امروزه به دلیل راحت تر شدن ورود به دانشگاه و تمایل بیشتری که جوانان به دانشگاه رفتن پیدا کرده اند ارزشها نیز در حال تغییر می باشد . افرادی که تحصیلات دانشگاهی داشتند دیگر حاضر به اشتغال در کارهای سطح پایین نبوده و به دنبال مشاغل پر درآمد که متناسب با تحصیلات آنها باشد رفتند . عدم وجود شغل مناسب باعث افزایش بی کاری در جوانان و عدم توانایی در ساختن یک زندگی مشترک گردید زیرا داشتن یک شغل مناسب از اساسی ترین شرایط ازدواج می باشد .

-         عدم توانایی خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی : یکی از اساسی ترین دلایل کاهش میزان ازدواج مشکلات اقتصادی می باشد . در شرایط دشوار نه تنها جوانان توانایی کسب شرایط مالی مناسب را ندارند بلکه خانواده ها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی توانایی حمایت مالی آنها را ندارند . در این شرایط تهیه مسکن و جهیزیه بسیار سخت شده و باعث کاهش تمایل به ازدواج می گردد .

-         شاغل شدن زنان : ورود دختران به بازار کار باعث شد تا شغل های مناسب برای پسران که وظیفه امرار معاش خانواده بر عهده آنهاست کاهش یابد . در این میان نیز مشکلاتی که در خانواده هایی وجود دارد که هم زن و هم مرد شاغل هستند ، باعث شده تا جوانان نگرانی های بسیاری برای انتخاب این نوع زندگی های مشترک داشته باشند . مشاور روانشناس کودک ، دلیل بسیاری از اختلالات کودکان را عدم توجه کافی و زمان مناسب برای گذراندن وقت بین والدین و کودک می دانند .

-         عادی شدن طلاق : در گذشته طلاق امری نامناسب بود که باعث می شد تا دختر و پسر تمام تلاش خود را برای حفظ زندگی مشترک به کار برند . در خانواده های سنتی طلاق به راحتی امکان پذیر نبود و دختر و پسری که تصمیم به طلاق داشتند به شدت مورد نکوهش خانواده ها و جامعه قرار می گرفتند . اما امروزه با بالا رفتن میزان طلاق این مسئله به امری عادی تبدیل شده که باعث می شود تا زوجین در صورت عدم رضایت از زندگی زناشویی به عنوان اولین راه به آن فکر کنند و این موضوع باعث ترس بسیاری از جوانان از شکست های احتمالی در زندگی زناشویی و دوری کردن از ازدواج شده است .

-         بالا رفتن دوستی بین دختر و پسر : بسیاری از دختران و پسران در روابط دوستی به ارضاء اکثر نیاز های جسمی و روانی خود می پردازند . این روابط که تعهد در آن نقش پر رنگی ندارد و فشار های اقتصادی نیز در بین نیست ، باعث شده تا تمایل جوانان به داشتن روابطی این چنینی به جای داشتن یک زندگی زناشویی ، افزایش یابد . هر چند مشاور روانشناس در کلینیک های مشاوره درباره آسیب هایی که این گونه روابط برای دختران و پسران ، در پی دارد به خانواده ها تذکر می دهد ، اما سخت شدن شرایط ازدواج باعث شده تا تمایل جوانان به این روابط بیشتر از ازدواج باشد .

بهترین راه حلی که برای رفع مشکلات ازدواج جوانان وجود دارد ، چیست ؟

کاهش توقعات خود جوانان و خانواده می تواند قدم بسیار مهمی در رفع کاهش ازدواج در جوانان باشد . اگر خانواده ها از سخت گیری های زیاد و چشم و هم چشمی با اطرافیان دست بکشند ، یک دختر و پسر می توانند با ساده ترین شرایط ازدواج کنند . افزایش حس مسئلیت پذیری در پسران و احساس سازش در دختران می تواند بسیار تاثیر گذار باشد . خانواده ها می توانند با ارائه آگاهی های مناسب در بین دختران و پسران خود آنها را تشویق به شروع زندگی مشترکی کنند که آنها با یکدیگر آن را می سازند . در این میان نمی توان نقش جامعه و ارگان های دولتی را برای افزایش شغل مناسب برای جوانان نادیده گرفت . رفع مشکلات بی کاری می تواند باعث رفع بخش بزرگی از زندگی جوانان که تعمین معاش خانواده می باشد ، شود .

مشاور روانشناس در مراکز مشاوره تلاش می کند تا با آموزش مناسب و درمان های روانشناسی آگاهی های مناسبی به دختر و پسر برای شروع زندگی مشترک ارائه کند . این که دختر و پسر آگاه باشند از زندگی مشترک چه توقعی دارند و تشخیص این امر که کدام یک از این توقعات منطقی است می تواند نگرانی آنها را درباره شکست در زندگی مشترک کاهش دهد . زوجین در این جلسات مشاوره آموزش می بینند تا چگونه مشکلات زندگی خود را شناسایی کرده و در صدد رفع آن به شکل منطقی بر آیند .

نویسنده : غزاله البهشتی

 تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.