مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روان چیست ؟

آلودگی هوا امروزه تبدیل به یکی از مهم ترین دغدغه های کشور ما می باشد که از اواسط پایین تا اوایل زمستان گریبانگیر مردم است .

   

آلودگی هوا امروزه تبدیل به یکی از مهم ترین دغدغه های کشور ما می باشد که از اواسط پایین تا اوایل زمستان گریبانگیر مردم است . بسیاری از روانشناسان بر این عقیده هستند که به همان اندازه که آلودگی هوا در بروز بیماری های جسمی نقش دارند ، به همان میزان نیز در بروز بیماری هایی همچون : افسردگی و اضطراب نیز ، تاثیر گذار هستند . استفاده از مرکز مشاوره واتساپ به دلیل عدم نیاز به مراجعه حضوری و قرار گرفتن در آلودگی هوا امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد تا افراد بتوانند از این طریق با مشاور روانشناس ارتباط بر قرار سازند . آلودگی هوا تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر سلامت روان افراد دارد . افزایش فشار های ترافیکی در هوای آلوده باعث بور تنش های عصبی در افراد می گردد و در دراز مدت که این افراد پاسخی در زمینه بهداشت روانی خود دریافت نمی کنند ، دچار اختلالاتی همچون ، اختلال دو قطبی و اختلال افسردگی می گردند .

آلودگی هوا و خشونت

عدم اکسیژن رسانی مناسب به مغز و تنفس هوای آلوده باعث بروز خشونت و تحریک پذیری بالا در افراد می شود . کسانی که هوای آلوده تنفس می کنند با کوچکترین محرک های بیرونی واکنش نشان داده و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد . کسانی که از طریق کلینیک مشاوره ایمو با دکتر روانشناس ارتباط بر قرار می کنند از سخت شدن روابط با نزدیکان و برقراری روابط دوستانه به عنوان یکی از مشکلاتی که تحت تاثیر آلودگی هوا به آن دچار شده اند ، نام می برند . تپش قلب ، بی قراری و ایجاد مشکلاتی در یادگیری و حافظه از دیگر مسائلی است که آلودگی هوا برای شهروندان ایجاد می کند که در فصل زمستان به اوج خود می رسد . کسانی که صبر و تحمل کمی دارند در زمان تنفس آلودگی ، کم تحمل تر و عصبی تر می شوند .

خود بیمار انگاری و ارتباط آن با آلودگی هوا

افرادی که در شهر های صنعتی زندگی می کنند و دائما در معرض آلودگی هوا قرار دارند بیش از افراد دیگر نگران سلامتی خود هستند . این افراد به دلیل استرسی که از دچار شدن به بیماری های مختلف در اثر تنفس آلودگی دارند به تمامی واکنش های بدن خود بیش از سایرین توجه می کنند و در صورت احساس سرگیجه ، تپش قلب ، استرس و اضطراب به مراکز مشاوره اینترنتی مراجعه کرده تا از سلامت خود مطمئن شوند . پس از مدتی این نگرانی در این افراد حالت وسواس خود بیمار انگاری به خود گرفته و فشار روانی زیادی را به این افراد وارد می آورد تا دائما نگران سلامت جسمی و روانی خود باشند در این حالت تصور کنید فردی دچار وسواس فکری باشد . بروز آلودگی شدید هوا میزان وسواس این افراد را شدیدا افزایش داده و باعث بروز اختلالات روانی در آنها می گردد .

تاثیر آلودگی هوا بر کودکان

یکی از آسیب پذیر ترین قشر جامعه در مقابل آلودگی هوا کودکان هستند . سیستم ایمنی کودکان به اندازه افراد بزرگسال قوی نیست به همین علت می باشد که در زمان هایی که آلودگی هوا شدت می یابد معمولا مدارس تعطیل می شوند تا کودکان در معرض آلودگی قرار نگیرند . اما متاسفانه در بسیاری موارد مشاهده می شود که والدین از این فرصت برای گردش یا خرید با کودکان خود استفاده می کنند . در برخی از موارد نیز در زمان تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا ، والدینی که مجبور به رفتن به سر کار هستند ، فرزندان خود را بیز همراه خود می کنند و باعث بروز آسیب های جدی در کودکان می گردند .

آلودگی هوا باعث کاهش یادیگیر و مشکلاتی در حافظه کودکان می شود . کودکانی که سیستم ایمی ضعیف تری دارند در اثر آلودگی هوا دچار انواع بیماری های تنفسی از جمله آلم و برونشیت می گردند که امکان دارد این مشکلات در آن ها به اختلالات دائمی تبدیل شود . تحقیقات روانشناسی نشان داده کودکانی که در مناطق محروم و آلوده تر زندگی می کنند نسبت به اختلالاتی همچون ، اضطراب و خودکشی حساس تر هستند . بروز انواع مشکلات جسمی و روان شناختی با همراهی والدین قابلیت کنترل دارد . به نمونه هایی از پیشنهادات متخصصین سلامت روان اشاره می کنیم :

-         والدین باید از بازی کردن کودکان خود در فضا های باز جلوگیری کرده و آنها را در خانه با بازی های فکری و پازل ، سرگرم کنند تا از قرار گرفتن آنها در محیط های آلوده جلوگیری کنند .

-         استفاده از تهویه و هوا ساز در منزل در کنار استفاده از سبزیجات و تغذیه مناسب می تواند بر سلامت کودکان موثر باشد .

-         جمع شدن خانواده به دور هم و بر قراری ارتباط صمیمی در زمان های آلودگی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روانی خانواده گذاشته و این مشکل اجتماعی ، قابلیت تبدیل شدن به نعمتی برای خانواده ها را دارد .

تاثیر آلودگی هوا بر مادران باردار چیست ؟

حساسیت های دوره بارداری در هیچ کسی پوشیده نیست . زنان در این دوره از زندگی خود نیازمند مراقبت بیشتری هستند . آلودگی هوا تاثیرات منفی و جبران ناپذیری بر روی مادر و جنین می‌گذارد . آلودگی هوا می‌تواند باعث بروز زایمان زودرس شود که بسیار خطرناک است . ذرات معلق هوا بر روی رشد مغز کودکان اثر منفی می‌گذارد و خطر ابتلا به نارسایی قلبی ، اوتیسم ، بیش‌فعالی و مشکلات یادگیری را در آنان افزایش می‌دهد. کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند با خطر ابتلا به اختلالات عصبی و مشکلات فیزیکی رو به رو هستند . استفاده از گیاه های آپارتمانی در کنار تغذیه مناسب و استفاده از دستگاه تهویه می تواند از تاثیر گذار ترین انتخاب های مادران برای گذراندن این شرایط باشد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.