مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

رفع ترس از موجودات خیالی در کودکان

بسیاری از والدین نگران وجود موجودات خیالی هستند که در ذهن کودک شان ساخته و پرداخته می شود .   بسیاری از والدین نگران وجود موجودات خیالی هستند که در ذهن کودک شان ساخته و پرداخته می شود . بسیاری از ساختارهای خیالی کودکان را دچار ترس و وحشت زیادی می کند . در کلینیک روانشناسی کودک بسیاری از والدین نگران این مسئله هستند که این تصورات و ترس از موجودات خیالی تبدیل به ترسی دائمی در کودکانشان گردد درحالی که این مسئله صحت ندارد . داشتن تخیل در کودک نشان دهنده سلامت روانی آنها می باشد . کودکی که از داستان های تخیلی لذت می برد و در تخیلات خود زندگی می کند ، مشخصا از هیولا ها و موجودات خیالی نیز دچار وحشت می شود . مشاوران روانشناس بر نقش والدین در ترس های کودک بسیار توجه داشته و آنها را به عنوان همراهان اصلی کودک می دانند که می توانند به کودک کمک کنند تا بر ترس های خود فائق آید .

در کلینیک مشاوره نوجوان دیده شده ترس دوران کودکی تبدیل به نوعی فوبیا در نوجوان شده . باید توجه کرد که فوبیا معمولا تحت تاثیر اتفاقات ایجاد می شوند نه تخیلات . به عنوان مثال کودکی مورد حمله حیوانی قرار گرفته یا آسانسور برای لحظاتی متوقف شده . این حوادث باعث می شود تا کودک در بزرگسالی حتی گاهی بدون آن که بداند دچار ترس شدیدی از وضعیت های مشابه گردد . باید توجه داشت که فوبیا تفاوت زیادی با ترس های عادی دارد و افرادی که دچار این شکل ترس هستند در مواقع بروز فوبیا دچار احساسات همچون : انزجار ، چندش ، تپش قلب و گاهی بیهوشی می گردند .

دلایل ترس در کودکان

-         در مواردی دیده می شود که بسیاری از والدین نسبت به تنهایی یا تاریکی واکنش نشان می دهند این والدین به شکل نا خود آگاه ترس را به کودک خود القاء کرده و باعث پرورش کودکی ترسو می شوند .

-         دیدن برنامه ها و کارتون های تخیل آمیز یکی از اصلی ترین دلایل بروز ترس در کودکان است . بسیاری از والدین توجه خاصی به برنامه هایی که کودکان مشاهده می کنند ندارند و این مسئله باعث می شود تا کودک در ذهن خود به شکل ناخود آگاه این تخیلات را جلوه ای حقیقی دهد و دچار ترس گردد .

-         مشکلات بین والدین و دعوا و درگیری یکی دیگر از دلایل ترس در کودکان می باشد . بسیاری از کودکان دعوایی حتی نه تنها بسیار بزرگ بین والدین را برای خود به شدت بزرگ کرده و تحت تاثیر آن دچار بزرگ نمایی و تبدیل کردن یکی یا هر دو والد خود به هیولا می شوند . مراجعه به مرکز روانشناسی خانواده برای این خانواده ها به شدت توصیه می شود زیرا در این جلسات روانشناس خانواده در کنار والدین به احساسات کودک نیز توجه ویژه ای می نماید .

5 نشانه ترس در کودکان

بسیاری از کودکان در زمانی که وحشت کرده اند واکنش های مشابهی از خود بروز می دهند ، روانشناس کودک 5 نمونه از شایع ترین واکنش ها را موارد زیر می داند :

1-    فرار از شرایط وحشت زا

2-    جیغ زدن

3-    عرق کردن

4-    بی خوابی

5-    شب ادراری

والدین باید در زمان بروز ترس در کودکان چه کنند ؟

بهترین مشاور کودک در مرکز مشاوره به والدین پیشنهاد می کنند تا واکنش زیادی نسبت به ترس کودک از خود بروز ندهند . اگر کودکی از هیولای زیر تخت اش می ترسد ، این که هر شب زیر تخت او را چک کنید و به او نشان دهید که آنجا هیولایی وجود ندارد ، این فکر را در کودک قوت می بخشد که حتما هیولا وجود دارد که شما هر شب این کار را انجام می دهید و تنها می خواهید مطمئن شوید که هیولا زیر تخت نیست و این کار نوعی تشویق منفی به حساب می آید .

صحبت کردن درباره موجوداتی که در کارتون ها وجود دارد در کاهش ترس کودکان بسیار موثر است . بهترین روانشناس کودک به والدین پیشنهاد می کنند تا درباره تفاوت هایی که حیوانات داخل کارتون هستند با حیوانات واقعی با آنها صحبت کنند و در باغ وحش حیوانات واقعی را به آنها نشان دهند تا بفهمند که حیوانات واقعی قدرت صحبت کردن و اذیت آنها را ندارند .

بسیاری از کودکانی که از هیولا ها و موجودات ماورائی می ترسند با داشتن چراغ خواب یا چراغ قوه می توانند بر این ترس خود فائق آیند . در واقع این که کودک نمی تواند اطراف خود را ببیند و در تاریکی باشد میزان تخیلات او را درباره آنچه در تاریکی می گذرد افزایش می دهد .

هرگز کودک را مجبور نکنید با ترس خود رو به رو شود بلکه با استفاده از تکنیک های روانشناسی با کودک رفتار کنید زیرا گاهی این که والدین کودک را مجبور می کنند مثلا در تاریکی بخوابند یا به زیر زمین بروند باعث می شود تا کودک دچار مشکلاتی از قبیل شب ادراری با لکنت گردد .

کودکانی که دیر تر به تختخواب می روند احتمال بیشتری دارد که دچار کابوس شوند . مرتب کردن زمان خواب کودک یا حمام کردن کودک قبل از خواب  از دیگر اقداماتی می باشد که می تواند باعث کاهش بروز ترس و کابوس در کودکان شود .

در آغوش گرفتن کودک و گفتن داستان های آرامبخش می تواند در کاهش ترس کودکان بسیار موثر باشد . باید توجه داشت وجود این تخیلات و بازسازی آنها در دنیای واقعی نشانه هوش بالای کودک می باشد که باید توسط والدین درک گردد و برخورد آنها را همراه با آرامش کند . صحبت با مربی و معلم مدرسه نیز می تواند در کاهش ترس کودک موثر باشد . مربیان مهد کودک گاهی با ایجاد فضایی مناسب و تشویق کودکان به نقاشی هیولا هایی که می بینند می تواند میزان ترس آور بودن هیولاهای کودک را کاهش داده و در از بین رفتن ترس آنها به کودک کمک کند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

   

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.