مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تاثیرات مطالعه بر تغییرات فرهنگی خانواده

به صورت عمومی تفاوت های عمده ای میان کشور هایی که سرانه مطالعه آنها بالا می باشد با کشور هایی که سرانه مطالعه آنها پایین می باشد ، وجود دارد . 

  به صورت عمومی تفاوت های عمده ای میان کشور هایی که سرانه مطالعه آنها بالا می باشد با کشور هایی که سرانه مطالعه آنها پایین می باشد ، وجود دارد . مطالعه باعث افزایش سطح آگاهی و رشد فرهنگی شده و در تحقیقاتی که مراکز مشاوره روانشناسی انجام داده اند ، خانواده هایی که مطالعه را بخشی از الگو های خانواده قرار می دهند ، از سلامت روانی بیشتری بر خوردار هستند . در حال حاضر برای آن که افراد بتوانند از مطالعه در زمینه های مختلف بهره مند گردند شیوه های مختلفی برای ارائه کتاب در نظر گرفته شده است . از جمله این روش ها می توان به : کتاب های چاپی ، کتاب هایی که به صورت pdf در اینترنت و شبکه های مجازی وجود دارد و کتاب های صوتی ، اشاره نمود . این امکانات توانسته تا سطح زیادی نیاز افراد به مطالعه را بر طرف ساخته و امکان استفاده از اطلاعات را به شیوه های قابل دسترس در اختیار علاقه مندان قرار دهد . کتاب خواند نوعی ورزش برای مغز محاسبه می شود به شکلی که تمام ارگان های مغزی توانایی توان خود را در زمان کتاب خواندن به کار می برند . تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو و موسیقی توانایی این کارکرد برای مغز را نداشته و این ویژگی تنها در مطالعه نهفته است .   

مهمترین فواید کتاب خواندن

-         جلوگیری از اختلالات : مشاور روانشناس برای بسیاری از افرادی که دچار استرس هستند مطالعه را توصیه می کنند . مطالعات حوضه روانشناسی نشان داده مطالعه یک کتاب بیش از پیاده روی و موسیقی توان کاهش استرس در افراد را دارد . مطالعه را می توان راهی برای جلوگیری از آلزایمر نیز محاسبه نمود ، این اختلال که باعث گسستگی حواس و فراموشی می باشد با ورزش مغز قابل پیشگیری است . مغز همچون دیگر عضلات بدن چنانچه فعالیت مناسب نداشته باشد ، از کار می ایستد ، مطالعه کردن به عنوان ورزشی برای مغز می تواند راه حل مناسبی برای پیشگیری از آلزایمر باشد .

-         بهبود حافظه و تفکر : در مشاوره کودک به والدین پیشنهاد می شود تا به جای سرگرم ساختن کودکان با برنامه های تلویزیونی ، موبایل و بازی های کامپیوتری از کتاب خواند برای بهبود حافظه و تفکر آنها استفاده کنند . مطالعه می تواند قدرت تخیل کودکان را افزایش داده . باعث ایجاد نوآوری و بروز استعداد های نهفته آنها داشته باشد . وقتی کتاب می خوانید اطلاعاتی در زمینه های مختلف به دست آورده که بخشی از آنها در زندگی روزمره و برخی در مطالعات دیگر ، اهمیت خود را نشان می دهند . این ویژگی باعث می شود تا حافظه در افراد افزایش یافته و سطح اطلاعاتی آنها بالا رود .

-         بهبود مهارت های نویسندگی : توانایی در نویسندگی نیاز به آموزش و داشتن یک سری مهارت های عمیق می باشد . مطالعه کردن باعث می شود تا دایره لغات افراد افزایش یافته م مهارت های دستور زبان در آنها بهبود یابد . نویسندگانی که مطالعه می کنند ، منتقدان بهتری برای کارهای خود هستند . آنها با استفاده از نوشته های بزرگان می توانند سطح مهارتی خود را افزایش داده و به کار های خود منتقدانه بنگرند .

-         شخصیت سازی : در بسیاری از مواردی که افراد برای مشاوره خانواده به یک مرکز مشاوره مراجعه می کنند ، دکتر روانشناس برای بهبود رفتار و مهارت های ارتباطی به آنها مطالعه کتاب های خود یاری را توصیه می کند که در آن روشهای بهبود شخصیتی برای افراد ، ذکر شده است . افرادی که در زمینه های مختلف مطالعه می کنند ، اعتماد به نفس بالاتری در زمینه های مختلف برای شرکت در بحث ها خواهند داشت زیرا این افراد با آگاهی از مسائل مختلف احساس توانمد تر شدن دارند .

تاثیرات مخرب جایگزین شدن فضای مجازی به جای مطالعه چیست ؟

امروزه در بسیاری از خانواده ها فضای مجازی به عنوان یک منبع قوی فرهنگی و اجتماعی در بین افراد جامعه پذیرفته شده این درحالی می باشد که آگاهی برای استفاده مفید این ابزار جهانی در دسترس همه افراد هنوز قرار نداشته و باعث برهم ریختگی های بسیاری در زندگی خانوادگی افراد گشته . مطالعه باعث افزایش سطح مهارت های ارتباطی با افراد می شود اما استفاده از فضا های مجازی باعث کاهش سطح ارتباطی افراد گشته ضمن آن که بسیاری از اطلاعاتی که در این محیط قرار دارد بدون هیچ گونه اعتبار حقیقی بوده و اطلاعات غلط را به جای اطلاعات مثبت در اختیار افراد قرار می دهد .

4 عاملی که باعث کاهش سرانه مطالعه گشته

1-    عدم آموزش رسمی : در کشور ما آموزش های همگانی بسیار کمی برای اتقاع سطح آگاهی افراد در فواید مطالعه وجود دارد . در بسیاری از مدارس کودکان را از مطالعه کتاب های غیر درسی منع می کنند زیرا معتقد هستند آنها از پرداختن به دروس خود باز می مانند ، این درحالی است که اگر روش صحیح برنامه ریزی را برای آنها توضیح دهند ، مطالعه کتاب های غیر درسی باعث رشد و پیشرفت آنها در زمینه استعداد هایشان می شود .

2-    کمبود کتابخانه : در بسیاری از شهرستان ها عدم وجود کتابخانه و وجود کتاب فروشی هایی که افراد بتوانند در زمینه های مختلف کتاب تهیه کنند باعث شده تا سرانه مطالعه روز به روز کاهش یابد .

3-    عدم وجود کتاب هایی با ارزش : جامعه امروز افرادی باهوش هستند که زمان خود را صرف هر چیزی نمی کنند . متاسفانه امروزه کتاب هایی با ارزش مطالعه بسیار کم بوده و محتوای اکثر کتاب هایی که تولید عمومی دارد ، بسیار پایین آمده .

4-    عدم هماهنگی با تکنولوژی : یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش سرانه مطالعه کشور شده قدیمی بودن اطلاعات ثبت شده نسبت به تکنولوژی روز دنیا می باشد . افرادی که به راحتی از طریق اینترنت با دنیا در ارتباط است برای مطالعه نیاز به موضوعات جذاب و به روزی دارد .

نویسنده : غزاله البهشتی 

تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.