مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

علت پرخاشگری از نظر مشاور کودک و نوجوان در کلینیک روانشناسی

مراکز مشاوره برای اختلالاتی که مربوط به کودکان و نوجوانان می باشد از بهترین دکتر روانشناس استفاده می نمایند زیرا مشکلات و اختلالات کودکان و نوجوانان چنانچه در زمان مناسب درمان نگردد ، آنها را دچار مشکلات جدی تری در بزرگسالی می نماید . یکی از  

 مسائلی که روانشناس کودک در کلینیک روانشناسی بسیار با آن رو به رو می گردد مشکل خشونت در کودکان می باشد . معمولا خشونت به دو دلیل عمده می باشد. اول به قصد و هدف اذیت دیگران و دیگر به دلیل رسیدن به هدف خاصی می باشد . تحقیقات در مراکز مشاوره نشان داده پسران بیشتر از دختران از خود خشونت نشان می دهند و خشونت های فیزیکی بیشتر مخصوص پسران می باشد و دختران بیشتر از خشونت لفظی استفاده می کنند .

عوامل خشونت در کودکان و نوجوانان از نظر بهترین مشاور کودک و نوجوان  

1-    عوامل محیطی : مشاور کودک در مواردی مشاهده می نمایند که زمانی کودک و نوجوان دچار خشونت می گردد که از ناکامی هایی در محیط زندگی خود رنج می برد . کودکان و نوجوانانی که نمی توانند با شرایط محیط مدرسه خود را تطبیق دهد از شایع ترین عوامل محیطی برای بروز خشونت در کودکان و نوجوانان می باشد . امروزه در بسیاری از مدارس برای رفع این مسئله از مشاور تحصیلی برای همراهی روحی کودک و نوجوان بهره می گیرند .

نوجوانان معمولا در زمانی که مجبور به تغییر مقطع تحصیلی می شوند با هم زمانی فشار بلوغ با نا آشنایی با فضای جدید برخی اوقات دچار خشونت گشته و سعی می کنند تا این فشار روانی خود را با خشم و عصبانیت بروز دهند . روانشناس نوجوان به والدین پیشنهاد می نمایند تا در صورت مشاهده این وضعیت در نوجوان خود حتما با مسئولین و مشاور مدرسه همکاری نموده تا زودتر به حل مشکل نوجوان دست یابند .

 

2-    عوامل درونی : الگو برداری کودکان و نوجوانان از والدین انکار ناپذیر می باشد . والدینی که از اعمال خود خشونت به خرج می دهند و برای فرزندان و همسر خود از رفنار خای خشن استفاده می کنند احتمال آن که کودکانی پرخاشگر داشته باشند بسیار زیاد است . در مرکز مشاوره انتخاب نو مشاوره خانواده برای این افراد می تواند کاربرد بسیار زیادی داشته و خانواده کمک ویژه ای نموده تا بر اساس ویژگی والدین رفتار نکنند .

3-    تربیت غلط : بهترین روانشناس کودک و نوجوان مشاهده می نماید برخی از والدین چنان به تمامی خواسته های کودک خود پاسخ مثبت داده و رسیدگی کامل دارند که این کودکان در زندگی با مفهوم نه آشنا نیستند . این کودکان بسیار نازپرورده و لوس بوده و هرگاه شرایط را مطابق خواسته های خود نبینند برای بر آورده شدن خواسته های خود دست به پرخاشگری می زنند .

4-    جدایی والدین : یکی دیگر از عوامل خشونت در کودکان و نوجوانان مخصوصا نوجوانانی که در دوره بلوغ می باشند ، جدایی و دوری پدر یا مادر می باشد . والدینی که تصمیم به طلاق دارند با استفاده از مشاوره طلاق انتخاب نو می توانند کودک و نوجوان خود را برای شرایط جدید آماده نموده و آنها را از آسیب های احتمالی حفظ نمایند .

تاثیر تلویزیون در خشونت کودکان و نوجانان

برنامه های تلویزیونی می تواند محرک بسیار شدیدی برای ایجاد خشونت در کودکان و نوجوانان باشد زیرا این برنامه ها با نشان دادن مداوم خشونت آن را امری عادی جلوه داده و باعث از بین رفتن ترس از خشونت در کودکان و نوجوانان می شود . بهترین مشاور نوجوانان و کودکان در کلینیک های روانشناسی به والدین پیشنهاد می کنند تا کنترل شدیدی بر برنامه هایی که فرزندانشان مشاهده می کنند داشته باشند . برخی از نظریه های اریک اریکسون نسبت به هویت فرد به تاثیرات برنامه های تلویزیونی اشاره دارد . 

متخصص روانشناس کودک رویا پردازی در کودکان را تا آن جایی می داند که خود را در نقش قربانی و یا قرانی کننده قرار تصور می کنند و این رویا پردازی بر رفتار آنها و برخورد با اطرافیان تاثیر مستقیم خواهد داشت . هر چند تلویزیون به تنهایی عامل خشونت در کودکان و نوجوانان نیست اما می تواند از مهمترین عوامل بوده و تاثیرات آن حتی بعد از چندین سال در رفتار کودک و نوجوان مشاهده شود . محدود کردن برنامه هایی که کودک و نوجوان تماشا می کند از نظر دکتر روانشناس نوجوان می تواند در کنترل این شرایط بسیار موثر بوده و آن را کاهش دهد .

درمان خشونت در کودکان و نوجوانان چگونه است ؟

-         بهترین مشاور نوجوان به والدین پیشنهاد می کند تا با ایجاد روابط دوستانه و نزدیک با کودک و نوجوان خود به آنها کمک کنند تا بتوانند درباره مشکلات و مسائلی که آنها را اذیت می کند با والدین خود صحبت نمایند . مشاوره والدین در بهترین مرکز روانشناسی می تواند راه های مثبت ارتباط با کودک و نوجوان را به والدین آموزش دهد .

-         مشاور روانشناس نوجوان با صحبت کردن درباره عواقب خشونت در زندگی می تواند تصویری واضح برای کودک و نوجوانی که دچار پرخاشگری می باشد ، ایجاد کند و از این روش به او کمک کند تا با آگاهی از آنچه دارد برای خود ایجاد می کند ، خود نیز در کنترل خشم همکاری کامل نماید .

-         ایجاد قوانین با حفظ آرامش توسط والدین یکی دیگر از راه هایی می باشد که می تواند با کمک آن خشونت در کودکان و نوجوانان را کنترل نمود . متخصص روانشناس نوجوانان به والدین پیشنهاد می کنند برای اجراء قوانینی که وضع می نمایند آرامش خود را حفظ نموده و قاطع عمل نمایند .

نویسنده : غزاله البهشتی 

تلفن تماس پذیرش کلینیک روانشناسی انتخاب نو: 22593216

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.