مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

با عصبانیت دیگران چه کنیم و چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

  

عصبانیت همیشگی نیست و ما به طور ناگهانی از آرامش به عصبانیت نمی رسیم . بلکه می توانیم آن را مانند پیوستاری در نظر بگیریم که در قسمت پایین آن رنجش و نا امیدی و آزردگی را در بر می گیرد و در بخش میانی آن ناراحتی و دلخوری و خشم است و انتهای این پیوستار خشم و انفجار است .

در  مطالعاتی که در کلینیک روانشناسی انجام شده است حساسات و عواطف در بسیاری از موارد خوب است ولی گاهی  میزان آن بیش از حد می شود . البته باید بگوییم که همه ی احساسات ما اطلاعاتی هستند که بدن و مغز م برای جلب توجه ما به آن چه در اطرافمان در حال وقوع است، می فرستد و به ما در واکنش نشان دادن کمک می کند. همه ی احساسات برای انسان مفید هستند حتی احساسات نا متعارف و نا خوشایند . وقتی احساسات در واکنش به لحظات حال بروز می کنند بیانگر وضعیت ما هستند . وقتی اتفاقات نا گواری برایمان رخ می دهد ، آن تجربیات تلخ را در قالب حافظه ی زندگی نامه ای رویدادی رمز گذاری می کنیم و موقعیت هایی که اتفاقات بد گذشته را به یادمان می آورند باعث فعال شدن واکنش های حیاتی در ما می شوند تا دوباره آسیب نبینیم.

با عصبانیت دیگران چگونه برخورد کنیم؟ 

طبق نظر مشاوران روانشناس آن که به طرز مناسبی به یک خشونت کلامی مشتری، همکار، شاگرد، همسر و فرزند و .... پاسخ دهید، برای آن که از میزان خشونت بکاهید، زمینه را برای گفت و گوی ساده مهیا سازید. سعی کنید که به حرف هایش گوش کنید و علت عصبانیت او را درک کنید و سعی کنید که خود را جای او بگذارید و قبل از این که بخواهید افکارتان را بیان کنید، منتظر بمانید که فرد مقابل کمی آرام شود و بیشتر بر خودش مسلط شود.

مطمئنا فرد مقابل برای رفتارش دلایلی دارد و شما باید آن ها را بدانید و به همین دلیل به او کمک کنید که خشم، غضب، هیجان و عصبانیتش را به زبان بیاورد برای مثال می توانید از عباراتی نظیر من احساس می کنم که شما و مناسب ترین کلمه را انتخاب کنید مانند خشمگی، عصبانی، ناراحت، متاثر، غمگی، بدخلق، رنجیده خاطر، دلخور هستید. و از دست من ناراحت هستید. یا صادقانه دلم می خواهد دلیل اراحتی ات را بدانم و لحن مهربانانه می تواند باعث ایجاد احساس امنیت و آرامش شود.

در بحث مشاوره ازدواج اگر که سعی کنید به شرایط بر اساس دیدگاه او نگاه کنید خواهید دید که می توانید او را درک کنید پس بسیار مهم است که  در رابطه هر دو طرف همدیگر را درک کنند و به تعادلی در این مسئله برسند. زیرا که فرد عصبانی نیز باید خودش را جای شما بگذارد و به شرایط از نگاه شما نگاه کند. در ادامه صحبت با فرد مقابل برای این که بتوانید نشان دهید که به حرف هایش دقت کرده اید آن چه را که به خاطر سپرده اید، دوباره بازگو کنید و آن ها را تکرار کنید همدلی هر رابطه ای را می تواند لذت بخش و رضایت بخش نماید به همین دلیل در یادگیری این مهارت تلاش کنید.

چگونه خشم خود را کنترل کنم؟

تحقیقات گسترده مشاوران روانشناس نشان می دهد که تصمیم بگیرید که با خشمتان چه کنید. زمانی که خشم خود را ابراز می کنید نگران جدایی و عصبانیت فرد دیگر می شوید ابراز خشم احساس شما را به فرد دیگر می فهماند و در عدم ابراز آن خطراتی وجود دارد . نخست ان که پنهان کردن خشم مشکلی را حل نمی کند و موجب افزایش ناراحتی شما می گردد. و حتی خشم مخفی ممکن است موجب بیماری جسمانی شود و می تواند  صدمات زیادی به شما و رابطه تان بزند و به همین دلیل ای عصبانیت و خشم باید نشان داده شود اما به روشی درست و بدون ضرر برای خود و رابطه تان.

در شرایط مناسب خشم خود را ابراز نمایید به این صورت که رفتار فرد دیگر را توصیف کنید و خشم خود را به عامل آن ابراز کند. و درباره آن دقیق باشید و اصل مطلب را بیان کنید و موارد گذشته را وارد نکنید و درواقع از رفتاری که باعث ناراحتی شما شده است را به شکل واضح بیان کنید. و از همه مهم تر این که به شخصیت طرف مقابل حمله نکنید و او را سرزنش و انتقاد و یا تحقیر نکنید .

تجزیه و تحلیل مدیریت خشمتان که بتوانید نسبت به خشمتان آگاهی به دست بیاورید و این را بدانید که ممکن است که انباشته شدن احساس خشم ناشی از اتفاقات گذشته از جمله عواملی است که باعث می شود در دراز مدت قدرت تحمل ما کمتر شود و ظرفیت فرد در کنترل خشم خود نیز کاهش پیدا کند. سعی کنید با خودتان حرف بزنید که این واقعیت را بپذیرید که عصبانی هستید و بعد از آن تصمیم بگیرید که چه کاری می توانید برای آن می توانید  انجام دهید و فراموش نکنید که حق انتخاب و مسئولیت یک شیوه پاسخ دهی مناسب در هنگام عصبانیت  است. برای کسب اطلاعات بیشتر و درمان این مشکل می توانید با کلینیک روانشناسی در ارتباط باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.