مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

چهار نشانه که زنگ خطر زندگی مشترک هستند!

داشتن یک رابطه خوب در ابتدای آشنایی شاید آسان به نظر برسد اما با گذشت زمان برای ساخت آن باید تمرین و ممارست داشت.

 

داشتن یک رابطه خوب در ابتدای آشنایی شاید آسان به نظر برسد اما با گذشت زمان برای ساخت آن باید تمرین و ممارست داشت. براساس نظر مشاوران خانواده  با ادامه رابطه، نگرانیها و ترس ها شروع می‌شود و طرفین فکر می‌کنند که چطور می‌تواند برای مثال با این رفتار همسرشان کنار بیایید و با آن مقابله کنند؟ یا اگر همیشه رابطه به این خوبی نباشد چه می شود؟ اگر علاقه همسرش به او کم شود، او چه کار کند؟ و بسیاری از سوالات دیگر که می تواند ذهن فرد را به خود مشغول کندچرا که ازدواج یک رابطه بلند مدت است و با گذر افراد متوجه می شوند که شادی و مشکلات در کنار هم هستند و به این فکر می کنند که آیا همسری که انتخاب کرده ام، مناسب من هست؟ آیا می توانم‌در‌ کنار او از سختی ها عبور کنم و منبع آرامش من باشد؟ اگر انتخاب همسر اشتباه صورت گیرد و دوطرف یکسان برای ساخت رابطه تلاش نکنند، موجب می شود تا مشکلات کوچیک‌تبدیل به مشکلات بزرگ و غیر قابل حل تبدیل شوند. در ادامه این مقالهقصد داریم تا به چهار مورد که بیانگر آسیب و‌تنش در یک رابطه است بپردازیم.

تحقیر(نگاه بالا به پایین به همسر)

یکی از ملاک های مهم برای ازدواج و تشکیل رابطه، برابری نسبی زوجین هست. در روابط زناشویی کلمات و نحو بیان آنها نقش اساسی را ایفامی‌کنند. استفاده درست از کلمات، می تواند یک بحث جدی را حل کند و موجب نزدیکی زوجین به یکدیگر شود و از آن طرف‌ استفاده نادرست از کلمات، میتواند یک موضوع ساده را تبدیل به بحران کند. تحقیر نوعی واکنش است که توانمندی‌ و ارزشهای طرف مقابل را کم اهمیت و ناچیز جلوه می‌دهد، تحقیر وناچیز شمردن همسران توسط یکدیگر، می تواند بر حس ارزشمندی زوجین بسیار آسیب وارد کند و موجب شود تا رابطه از مسیر رشد و پیشرفت، فاصلهبگیرد. موضوع تحقیر کردن، یک مسئله عمیق و ریشه دار در روابط است که پیامدهای جبران ناپذیری و بسیار عمیقی را در تمام دوران زندگی به همراه داردو به غیر از زوجین، همه اعضای خانواده من جمله فرزندان  را درگیر این موضوع می‌کند. برای مثال فرزندان، والدین را تکیه گاه و قهرمان زندگی خود میدانند، حال تصور کنید که این قهرمان مدام سرزنش می شود و این موضوع می تواند بسیار به سلامت روان فرزندان آسیب وارد می کند.

انتقاد مداوم (تبدیل یک رفتار همسر به جملهای خبری در مورد شخصیت او)

یکی از چرخه های معیوب و مخل کننده زندگی زناشویی که اینروزها‌ شیوع فراوانی نیز هم دارد براساس نظر روانشناسان ازدواج چرخه انتقادگری است. خیلی اوقات افراد با این حرف که خوب دارم انتقاد می‌کنم، زندگی خود را خراب می کنند و دست به تحقیر همسر خود می زنند. کسانی که درگیر این چرخه معیوب هستند، به خوبی طعم تلخاین چرخه را احساس کرده‌اند و میدانند که این چرخه چطور می‌تواند زندگی‌فرد را با مشکل جدی روبرو کند. همسر انتقادگر با استناد به باورهای اشتباهیکه در ذهنش نقش بسته است، دست به انتقادگری مداوم می‌زند. یکی از این باورهای اشتباه این است که که افراد می گویند، من انتقاد سازنده می کنم ودلم میخواد زندگی خوبی داشته باشیم و با این تفکر نه تنها زندگی خود را نمی سازند، بلکه به آن آسیب می زنند.

برخورد دفاعی (نقش قربانی را در شرایط سخت بازی کردن)

شما به عنوان یک فرد بزرگسال، باید مسئولیت زندگی خود را برعهده بگیرید و بدانید که هچ کس مسئول رفتار و یا احساساتی که شما تجربه می کنید نیست و در دوزان بزرگسالی دیگر مادر یا پدری وجود ندارند که درد های شما را تسکین دهند و این شما هستید که باید مسئولیت زندگی خود را برعهده بگیرید. این را بدانید که استفاده از مکانیسم های دفاعی اگر چه به شما کمک می کند که برای مدتی احساس راحتی و آرامش کنید اما در بلند مدت بسیار آسیب زننده خواهد بود. پس تلاش کنید تا با کمک یک درمانگر، با این سختی ها روبرو شوید

 

بسته بودن(اجازه صحبت کردن را ندادن)

زمانی که پارتنر شما اجازه صحبت کردن به شما را نمی دهد، این موضوع یک خط قرمز است که یعنی برای شما ارزشی قائل نیست و نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. حق حرف زدن جلوه آزادگی هر کسی است و باید به آن توجه کرد. هر انسانی ارزشها و نیازهای خود را دارد که نیازمند ابراز وجو است. زمانی که حق صحبت کردن را از همسر خود بگیرید، حق آزادی و بودن را از او می گیرید و بدین صورت روابط خود را به سمت بن بست می کشانید.

 

سخن پایانی:

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما سودمند بوده باشه و به شما در جهت تصمیم گیری کمک کرده باشد. یکی از بهترین کارها برای مراجعه به کلینیک روانشناسی و صحبت با یک متخصص است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در این زمینه مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق و کارآمد، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد. اگر زندگی مشترک شما آنچیزی نیست که همیشه تصور می کردید، خود را سرزنش یا سرکوب نکنید، بلکه اجازه دهید تا با کمک یک درمانگر حرفه ای سختی ها را پشت سر بگذارید و اجازه دهید تا درمانگر به شما در این مسیر کمک کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.