مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

براساس نظر مشاور روانشناس اگر انگیزه ای برای انجام کارها نداریم چه کنیم؟

چه برای تمیز کردن خانه خود انگیزه نداشته باشید و چه برای کاهش وزن انگیزه ندارید، کمبود انگیزه می تواند بزرگترین مانع برای رسیدن به اهداف شما باشد.  

 چه برای تمیز کردن خانه خود انگیزه نداشته باشید و چه برای کاهش وزن انگیزه ندارید، کمبود انگیزه می تواند بزرگترین مانع برای رسیدن به اهداف شما باشد. هنگامی که انگیزه ای برای تکمیل یک کار (یا حتی شروع یک کار) ندارید، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی تخصصی و تحقیقات، دلایل احتمالی را در نظر بگیرید که چرا درگیر آن هستید. سپس، برنامه ای برای کمک به ایجاد انگیزه در خود ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید که هر استراتژی برای همه یا در هر موقعیتی کار نمی کند.استراتژی هایی که در ادامه گفته می شود را می توانید مورد آزمایش قرار دهید تا ببینید کدام استراتژی به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید.

طوری رفتار کنید که انگار انگیزه دارید

ممکن است بتوانید با تغییر رفتار خود خود را فریب دهید تا احساس انگیزه کنید. طوری رفتار کنید که انگار انگیزه دارید، و اعمال شما ممکن است احساسات شما را تغییر دهد. برای مثال، به جای اینکه تمام روز با لباس خواب روی مبل بنشینید و منتظر انگیزه باشید، لباس بپوشید و حرکت کنید. ممکن است متوجه شوید که اقدام کردن، انگیزه شما را افزایش می‌دهد، که ادامه دادن را آسان‌تر می‌کند. بنابراین از خود بپرسید: "اگر احساس می کردم انگیزه داشتم در حال حاضر چه کار می کردم؟" در نظر بگیرید که چه چیزی می پوشید، چگونه فکر می کنید، و چه اقداماتی را انجام می دهید. سپس، این کارها را انجام دهید و ببینید که آیا سطح انگیزه شما افزایش می یابد یا خیر.

شفقت به خود را تمرین کنید

ممکن است فکر کنید سخت گیری با خودتان کلید ایجاد انگیزه است. اما انتقاد شدید از خود کارساز نیست. تحقیقات نشان می دهد که شفقت به خود در واقع انگیزه بیشتری دارد، به خصوص زمانی که با مشکلات دست و پنجه نرم می کنید. مطالعه‌ای که در سال 2011 توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که شفقت به خود، انگیزه بهبودی از شکست را افزایش می‌دهد. بنابراین به جای اینکه خود را به خاطر اشتباهات خود مورد ضرب و شتم قرار دهید یا خودتان را نامگذاری کنید، یک گفتگوی درونی مهربانتر ایجاد کنید. این بدان معنا نیست که باید جملات تاکیدی اغراق آمیز مثبت مانند "من بهترین فرد دنیا هستم" را تکرار کنید. در عوض، شفقت به خود سالم، پذیرش خود را با بهبود خود متعادل می کند. عیوب، اشتباهات و شکست های خود را با صداقت بپذیرید. اما در یک مهمانی ترحم نروید. با خودتان مثل یک دوست قابل اعتماد صحبت کنید. از خود بپرسید، "به دوستی که این مشکل را داشته چه بگویم؟" به احتمال زیاد با شخص دیگری بسیار مهربان تر از خودتان خواهید بود. پس شروع کنید که با خودتان مانند یک دوست خوب رفتار کنید.

 چگونه شفقت به خود را توسعه دهیم؟

از قانون 10 دقیقه استفاده کنید

وقتی از انجام کاری می ترسید - مانند راه رفتن روی تردمیل به مدت سه مایل - انگیزه لازم برای انجام آن را ندارید. با این حال، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور آنلاین و مطالعات، می‌توانید با اثبات اینکه کار آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست یا قدرت تحمل آن را بهتر از آنچه تصور می‌کنید، می‌توانید احساس ترس خود را کاهش دهید. قانون 10 دقیقه می تواند به شما در شروع کار کمک کند. به خود اجازه دهید بعد از 10 دقیقه یک کار را رها کنید. وقتی به مرز 10 دقیقه رسیدید، از خود بپرسید که آیا می‌خواهید ادامه دهید یا آن را رها کنید. احتمالاً متوجه خواهید شد که انگیزه کافی برای ادامه دادن دارید. بنابراین، چه برای شروع کار بر روی یک گزارش کسل کننده انگیزه ندارید، یا به نظر نمی رسد که خود را از روی کاناپه برای شروع فهرست کارهای انجام دهید، از قانون 10 دقیقه برای ایجاد انگیزه برای اقدام استفاده کنید.

برای قدم زدن به طبیعت بروید

هوای تازه، تغییر مناظر و کمی ورزش می تواند برای انگیزه شما معجزه کند. پیاده‌روی در طبیعت - برخلاف خیابان‌های شلوغ شهری - می‌تواند مفید باشد.احاطه شدن توسط طبیعت می تواند فرار ذهنی شما را فراهم کند تا با انگیزه بیشتری نسبت به قبل به پروژه خود بازگردید.

 

یک کار ترسناک را با چیزی که از آن لذت می برید همسو کنید

احساسات شما نقش مهمی در سطح انگیزه شما دارند. اگر غمگین، بی حوصله، تنها یا مضطرب هستید، میل شما برای مقابله با یک چالش سخت یا تکمیل یک کار خسته کننده دچار مشکل می شود. با اضافه کردن کمی سرگرمی به کاری که انگیزه انجام آن را ندارید، خلق و خوی خود را تقویت کنید. شما احساس خوشحالی بیشتری خواهید کرد و حتی ممکن است مشتاقانه منتظر انجام این کار باشید که مرتباً با یک چیز سرگرم کننده همراه باشد.

 

در اینجا چند نمونه آورده شده است:

 

هنگام دویدن به موسیقی گوش دهید.

با یک دوست تماس بگیرید و در حالی که در حال تمیز کردن خانه هستید صحبت کنید.

هنگامی که با کامپیوتر خود کار می کنید، یک شمع معطر روشن کنید.

هنگامی که برای تجارت سفر می کنید یک وسیله نقلیه لوکس اجاره کنید.

یک دوست را دعوت کنید تا با شما کار کند.

در حالی که لباس‌های شسته شده را تا می‌کنید، نمایش مورد علاقه‌تان را روشن کنید.

فقط مطمئن شوید که سرگرمی شما عملکرد شما را مختل نمی کند. به عنوان مثال، تماشای تلویزیون در حین نوشتن مقاله ممکن است حواس شما را پرت کند و سرعت شما را بیشتر کند. یا صحبت کردن با یک دوست در حین تمیز کردن خانه ممکن است آنقدر حواس‌تان را پرت کند که نتوانید به کاری که انجام می‌دهید توجه کنید.

فهرست کارهای خود را مدیریت کنید

وقتی فهرست کارهایتان بسیار زیاد است، داشتن انگیزه سخت است. اگر احساس می کنید هیچ امیدی به انجام همه کارها ندارید، ممکن است سعی نکنید کاری انجام دهید. به خاطر داشته باشید که اکثر مردم مدت زمانی که کاری برایشان طول می کشد را دست کم می گیرند. و وقتی این کار را به موقع انجام ندهند، ممکن است خود را تنبل یا ناکارآمد بدانند. این می تواند با از دست دادن انگیزه آنها نتیجه معکوس داشته باشد - که انجام کارهای بیشتر را سخت تر می کند. به لیست کارهای خود نگاهی بیندازید و تعیین کنید که آیا این لیست خیلی طولانی است یا خیر. اگر چنین است، حتما از مشاوره تلفنی استفاده کنید و با کمک درمانگر، از کارهایی که ضروری نیستند خلاص شوید. ببینید آیا می توان کارهای دیگر را به روز دیگری منتقل کرد یا خیر. مهمترین چیزها را در لیست اولویت بندی کنید و آنها را به بالای صفحه ببرید. ممکن است تغییر جزئی در لیست کارهای خود پیدا کنید - یا نحوه مشاهده لیست کارهای خود - به شما کمک می کند تا وظایف خود را قابل کنترل تر ببینید. در نتیجه، ممکن است انگیزه بیشتری برای شروع به کار داشته باشید.

خودمراقبتی را تمرین کنید

تا زمانی که به خودتان اهمیت ندهید، با انگیزه مبارزه خواهید کرد. کم خوابی، رژیم غذایی نامناسب و کمبود اوقات فراغت تنها مواردی هستند که می توانند در طول روز سخت تر از همیشه بگذرند. یک برنامه مراقبت از خود ایجاد کنید که به شما امکان می دهد از ذهن و بدن خود مراقبت کنید:

به طور منظم تمرین کن.

باندازه کافی بخواب.

آب بنوشید و رژیم غذایی سالم داشته باشید.

زمانی را برای اوقات فراغت و تفریح ​​اختصاص دهید.

از مهارت های مقابله ای سالم برای مقابله با استرس استفاده کنید.

از عادات ناسالم مانند پرخوری و نوشیدن بیش از حد خودداری کنید.

سخن پایانی

اگر در شرایطی هستید که انگیزه کافی برای ادامه کارها و یا حتی آغاز کار را ندارید، حتما با یک درمانگر صحبت کنید و به یک مرکز مشاوره مانند کلینیک روانشناسی انتخاب نو مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که روزهای سخت قرار نیست که همیشگی باشند، بلکه این روزها می آیند تا شما را تبدیل به آدم قوی تری کنند اگر جا نزنید و صبور باشید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن: 22593216 – 22795735 

آدرس: قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.