مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

تنفر از خود چیست و چگونه می توان آن را به خود دوستی تبدیل کرد؟

نفرت از خود، به معنی انتقاد شدید از خود است. ممکن است اینطور به نظر برسد که هر کاری که انجام می دهید به اندازه کافی خوب نیست، یا لایق چیزهای خوب در زندگی نیستید.  نفرت از خود، به معنی انتقاد شدید از خود است. ممکن است اینطور به نظر برسد که هر کاری که انجام می دهید به اندازه کافی خوب نیست، یا لایق چیزهای خوب در زندگی نیستید. تنفر از خود براساس مشاوره روانشناسی می تواند شبیه این باشد که شخصی شما را در تمام طول روز دنبال کند، از شما انتقاد کند و به هر نقصی اشاره کند یا شما را برای هر اشتباهی شرمنده کند.

افکار معمولی نفرت از خود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

"می دانستم که شکست خواهی خورد."

"چرا اصلا تلاش می کنی؟"

"تو یک بازنده هستی."

"هیچ کس نمی خواهد در اطراف تو باشد."

"به خودت نگاه کن که دوباره خراب می کنی."

"نمیتونی عادی باشی؟"

چه چیزی باعث نفرت از خود می شود؟

نفرت از خود با گذشت زمان ایجاد می شود. معمولاً توسط بیش از یک عامل از جمله آسیب های گذشته، کمال گرایی، انتظارات کاذب، مقایسه های اجتماعی و چندین رفتار آموخته شده ایجاد می شود.

تروما

بسیاری از افراد با نفرت شدید از خود در گذشته تجربه‌های آسیب‌زا و چالش‌برانگیز احساسی داشته‌اند. این تجربیات اغلب شامل سوء استفاده و غفلت جنسی، فیزیکی یا عاطفی است. هنگامی که کودکان دچار تروما می شوند، جهان را ناامن و افراد اطراف خود را خطرناک می بینند. در تلاش برای معنا بخشیدن به دنیای خود، ممکن است روایتی را ایجاد کنند که به آنها این احساس را بدهد که انگار ارزش دوست داشتن ندارند و ارزشی ندارند. این اظهارات نفرت انگیز ممکن است مستقیماً توسط والدین یا عزیزان دیگری به آنها گفته شده باشد، و آنها به زودی به بخش بسیار آشنای منتقد درونی آنها تبدیل می شوند.

 

کمک گرفتن

اگر ضربه روحی پشت نفرت شما از خود است، به دنبال کمک حرفه ای باشید. چه یک درمانگر، چه وزیر یا مشاور معنوی، پشتیبانی حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا ریشه تنفر از خود را درک کنید و گام هایی در جهت شفقت به خود بردارید.

انتظارات نادرست

طبیعی است که بخواهید تعلق داشته باشید، پذیرفته شوید یا یک وظیفه را به خوبی انجام دهید. با این حال، گاهی اوقات انتظارات ما از خود می تواند آنقدر بالا باشد که برای هیچ انسانی دست نیافتنی باشد. این انتظارات خارق العاده  براساس نظر مشاور خانواده اغلب باعث می‌شود که ما کوتاهی کنیم و احساس کنیم که شکست خورده‌ایم. در این لحظات، منتقد درونی ما ظاهر می شود تا ما را شرمنده کند و به ما یادآوری کند که چقدر ناامید شده ایم. حتی اگر جناح منطقی ما تشخیص دهد که انتظارات غیرمنطقی است، منتقد درونی ما همچنان به اظهارات خود تنفر از خود ادامه می دهد.

تلاش برای جلب رضایت دیگران

در تلاش برای ارتباط با دیگران، ممکن است در طول زمان یاد گرفته باشیم که برآوردن انتظارات دیگران به خوبی کار می کند. ممکن است از طریق تجربیات اجتماعی یاد بگیریم که وقتی دیگران از ما راضی هستند، می توانیم از خود احساس خوشبختی کنیم. این طرز تفکر ناسالم در مورد روابط حتی ممکن است به الگوهای قابل توجهی از رفتار وابسته منجر شود. با این وجود، برخی از افراد زمانی که نمی توانند نیازهای دیگران را برآورده کنند یا احساس می کنند کسی را ناامید کرده اند احساس ویرانگی می کنند. اظهارات تنفر از خود نشان می دهد که وقتی انتظارات دیگران را برآورده نمی کنیم، مشکلی برای ما وجود دارد. ما شکست خورده‌ایم یا لایق این نیستیم که دیگران آن را دوست داشته باشند یا برایمان ارزش قائل شوند.

کمال گرایی

یک کمال گرا براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسان ازدواج اغلب به عنوان فردی در نظر گرفته می شود که به خود هیچ حاشیه ای از خطا، هیچ جایی برای اشتباهات یا محدودیت های انسانی اجازه نمی دهد. آنها در هر زمان و در هر موقعیتی از خود (و احتمالاً دیگران) انتظار کمال دارند.

 

توجه به این نکته مهم است که ما اغلب در تلاش برای محافظت از خود در برابر درد و احساس قطع ارتباط، یک ذهنیت کمال گرا ایجاد می کنیم. اعتقاد بر این است که وقتی عملکرد عالی داشته باشید، به نحوی از احساس درد جلوگیری می کنید. این درد ممکن است شامل احساس شرم، خجالت، تنهایی، رها شدن، تمسخر، قضاوت و موارد دیگر باشد.

مقایسه اجتماعی

در حالی که طبیعی است که به اطراف نگاه کنید و متوجه شوید که دیگران چه می‌کنند، اما وقتی برای آن مشاهده بیش از حد تصور ارزش قائل شوید، ممکن است دردناک شود. اگر شما نفرت از خود را تجربه می کنید، معمول است که مقایسه ای رو به بالا داشته باشید. به این معناست که تمایل داشته باشید فقط به افرادی که عملکرد "بهتر" دارند توجه کنید و ارزش قائل شوید و به نوبه خود با اظهارات نفرت از خود ارزش خود را بی ارزش کنید.



سخن پایانی:

اگر بعد از خواندن این مقاله متوجه شدید که فرد نگرانی هستید و نیاز دارید تا درمان بگیرید یکی از بهترین و امن ترین کارها مراجعه به بهترین مراکز مشاوره و صحبت کردن با یک درمانگر حرفه ای و حاذق است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو با داشتن درمانگرانی حرفه ای، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.