مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

راهکارهایی برای کاهش استرس مالی!

تحقیقات نشان می‌دهد که پول یکی از رایج‌ترین منابع استرس برای بزرگسالان است. پول یکی از منابع مهم استرس و رفع استرس می باشد. پول به تنهایی می تواند خوشبختی بیاورد و در مقابل خوشبختی را از آدمی بگیرد.  

تحقیقات نشان می‌دهد که پول یکی از رایج‌ترین منابع استرس برای بزرگسالان است. پول یکی از منابع مهم استرس و رفع استرس می باشد. پول به تنهایی می تواند خوشبختی بیاورد و در مقابل خوشبختی را از آدمی بگیرد. فشار اقتصادی و مسائل مالی براساس اطلاعات بدست آمده از از بهترین روانشناس می تواند بر روابط عاطفی، احساسی، اجتماعی و.. اثر بگذراد و زندگی آدمی را تحت تاثیر قرار بدهد. استرس مالی می تواند به علت دلایل مختلفی ناشی شود. گاهی اوقات این نتیجه عدم مدیریت عاقلانه آن است. اما اغلب به دلیل نداشتن پول کافی برای برآوردن نیازهای اولیه مانند استطاعت اجاره، خرید مواد غذایی، و پرداخت هزینه های معمول و غیرمنتظره ایجاد می شود.

افرادی که با فشار مالی مواجه هستند، اغلب با عوامل استرس زا مانند نداشتن پوشش بیمه درمانی کافی، نداشتن انعطاف پذیری در محل کار خود، فقدان مراقبت از کودکان مقرون به صرفه و محیط های کاری ناامن مواجه می شوند. همه اینها می تواند منجر به استرس مزمن شود که به طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی، جسمی و روحی کمک می کند

این مقاله به برخی از استراتژی‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند هنگام مقابله با استرس مرتبط با پول مفید باشند. در حالی که نگرانی های مالی به ندرت یک راه حل سریع هستند، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن عوارض استرس بر سلامتی خود بردارید.

امور مالی خود را پیگیری کنید

اگر مسائل مالی باعث استرس شما شده است، اولین قدم اغلب این است که نگاهی جدی به بودجه ماهانه خود داشته باشید. ممکن است فرصت‌هایی برای اصلاح هزینه‌های ماهانه وجود داشته باشد که می‌تواند به رفع برخی از جنبه‌های استرس مرتبط با پول کمک کند. برای اینکه تصویر واضح تری از وضعیت مالی خود داشته باشید.

کل درآمد خانوار خود را بنویسید: هر منبع درآمدی را برای خانواده خود ثبت کنید.

میزان هزینه‌ای که در ماه خرج می‌کنید را پیگیری کنید: هر رسید را برای یک ماه ذخیره کنید، حتی اگر هزینه‌ای کوچک و بی‌معنی به نظر برسد.

فهرستی از همه بدهی‌ها تهیه کنید: صورت‌حساب‌های کارت اعتباری، رهن یا اجاره ماهانه، سایر وام‌ها، هزینه‌های دیرکرد و هرکس دیگری که ممکن است به او بدهکار باشد را شامل شود.

یک دفتر خاطرات مالی داشته باشید: وقایعی را یادداشت کنید که اغلب باعث ایجاد تمایل به خرج کردن می شوند. برای مثال، ممکن است متوجه شوید زمانی که بی حوصله، خسته، استرس یا غمگین هستید، بیشتر احتمال دارد پول خرج کنید.

بودجه ای بسازید: هزینه های ماهانه مسکن، غذا و حمل و نقل ضروری خود را در نظر بگیرید. بودجه برای سایر هزینه ها، از جمله کنار گذاشتن پول برای هزینه های غیرمنتظره.

از کوچک شروع کنید: هنگامی که به سطخ قابل توجهی از درآمد رسیدیدف به دنیال آن باشید که آن را سرمایه گذاری کنید، هر چند که این سرمایه گذاری بسیار کم باشد. با این حال، لازم است به یاد داشته باشید که موقعیت هر فرد منحصر به فرد است. در حالی که برخی از افراد ممکن است بتوانند به راحتی در مخارج خود تغییراتی ایجاد کنند، اما همه این آزادی را ندارند. توصیه های مکرر برای کاهش مصرف روزانه لاته و نان تست آووکادو برای بسیاری از مردم نه مفید، نه واقع بینانه و نه از راه دور دقیق است.

در برخی موارد، استرس مالی ممکن است به دلیل مسائلی مانند اعتیاد بهخرید ، اختلال قمار یا خرج کردن بیش از حد ناشی از یک وضعیت سلامت روان باشد. در چنین مواردی، مهم است که با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

نکاتی که می تواند در مدیریت مالی و کاهش استرس به شما کمک کند:

کاهش هزینه های غیر ضروری

ایجاد یک مسیر پول سازی جدید

صاف کردن بدهی ها

درخواست کمک مالی

هیچ کدام از اینها راه حل سریع نیستند. کار با یک متخصص مالی می تواند به شما کمک کند تا وضعیت مالی خود را درک کنید و قدم هایی را برای کاهش استرس مالی خود بردارید. به یاد داشته باشید که براساس اطلاعات بدست آمده از مرکز مشاوره خانواده برداشتن گام‌های کوچک امروز می‌تواند در درازمدت به پیشرفت منجر شود که مدیریت استرس در مورد پول را آسان‌تر می‌کند.

 

چگونه می توان هوشمندانه پول خرج کرد؟

همانطور که برای مقابله با استرس مالی خود کار می کنید، واقعاً به این فکر کنید که آیا خریدهای جدید کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد یا خیر. به یاد داشته باشید که هزینه کمتر می تواند استرس را کاهش دهد.

 

به خودتان زمان بدهید تا خود را تنظیم کنید: گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، به خصوص اگر به دلیل استرس، خرید می کنید. با این حال، ممکن است متوجه شوید که با گذشت زمان این کار آسان تر می شود.

چیزهایی را بفروشید که به آنها نیاز ندارید: این می تواند یک راه عالی برای از بین بردن بهم ریختگی و آوردن مقداری پول نقد اضافی باشد.

صرف تجربیات کنید: براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور قبل ازدواج به جای اینکه برای «موارد» بیشتر خرج کنید، آن را صرف کلاس‌های آموزشی، رفتن به تعطیلات با خانواده‌تان یا انجام کارهای دیگری کنید که خاطرات مثبت ایجاد کند، زندگی شما را غنی‌تر کند و به شما در مبارزه با فرسودگی شغلی کمک کند. ممکن است مبارزه با استرس مالی با صرف پول برای تجربیات به جای صرفه جویی، غیر منطقی باشد اما بدانید که وقت نتیجه تجربیات خود را ببینید ازین بابت از خود سپاس گزار خواهید بود.

 

سخن پایانی:

امیدورایم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. البته اگر استرس مالی شما بیش از حد است بهتر است که حتما با یک درمانگر صحبت کنید و به یکی از مطب روانشناسان مانند کلینیک روانشناسی انتخاب نو مراجعه کنید و به خاطر داشته باشید که فرایند زندگی یک چالش و پر از فراز و نشیب است. اگر هم اکنون در سربالایی زندگی قرار دارید، به خود فرصت دهید و با تلاش کردن اوضاع را بهتر کنید. به خاطر داشته باشدید که استرس مسائل مالی موضوع کم اهمیتی نیست و خیلی از مردم با آن درگیر هستند

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.