مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

مرکز مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج و کلینیک روانشناسی

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره : مشاوره ازدواج مشاوره خانواده مشاوره کودکان مشاوره نوجوانان مشاوره فردی مشاوره تلفنی مشاوره طلاق ،‌ تلفن: 02122593216 آدرس: تهران، بلوار کاوه، نبش اخلاقی غربی، پ29، و6

5 نکته که براساس نظر روانشناس مشاوره با کمک آنها می توانیم احساسات را رهبری کنیم!

توانایی تجربه و بیان احساسات مهمتر از آن چیزی است که تصور می کنید چرا که احساسات نقش کلیدی در واکنش های شما دارند. 

 توانایی تجربه و بیان احساسات مهمتر از آن چیزی است که تصور می کنید چرا که احساسات نقش کلیدی در واکنش های شما دارند. وقتی با آنها هماهنگ هستید، به دانش مهمی دسترسی خواهید داشت که به موارد زیر کمک می کند:

تصمیم گیری

موفقیت رابطه

تعاملات روزمره

مراقبت از خود

در حالی که براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناس مشاوره احساسات می‌توانند نقش مفیدی در زندگی روزمره شما داشته باشند، اما زمانی که از کنترل خارج می‌شوند، می‌توانند بر سلامت عاطفی و روابط بین فردی شما تأثیر بگذارند. یک درمانگر خوب، توضیح می‌دهد که هر احساسی - حتی شادی یا احساسات دیگری که معمولاً آنها را مثبت می‌بینید - می‌تواند تا حدی تشدید شود که کنترل آن دشوار شود. با این حال، با کمی تمرین، می توانید سلطنت را پس بگیرید. دو مطالعه از منبع معتبر 2010 نشان می دهد که داشتن مهارت های تنظیم عاطفی خوب با بهزیستی مرتبط است. بعلاوه، میتوان  ارتباط بالقوه ای بین این مهارت ها و موفقیت مالی پیدا کرد، بنابراین انجام برخی کارها در این زمینه ممکن است به معنای واقعی کلمه نتیجه دهد.

در اینجا چند نکته برای شروع شما وجود دارد.

یک) به تأثیر احساسات خود نگاهی بیندازید:

احساسات شدید همه بد نیستند و یک روانشناس می‌گوید: «احساسات زندگی ما را هیجان‌انگیز، منحصربه‌فرد و سرزنده می‌کنند. "احساسات قوی می تواند نشان دهد که ما زندگی را به طور کامل در آغوش می گیریم، که واکنش های طبیعی خود را سرکوب نمی کنیم."این کاملاً طبیعی است که در مواقعی دچار غلبه عاطفی شوید - زمانی که یک اتفاق فوق العاده رخ می دهد، زمانی که اتفاق وحشتناکی رخ می دهد، زمانی که احساس می کنید از دست داده اید.

بنابراین،  چگونه مشکل به وجود می آورند؟

احساساتی که مرتباً از کنترل خارج می شوند ممکن است منجر به موارد زیر شود:

تعارض رابطه یا دوستی

مشکل در ارتباط با دیگران

مشکل در محل کار یا مدرسه

اصرار به استفاده از مواد برای کمک به مدیریت احساسات

طغیان های فیزیکی یا عاطفی

زمانی را در نظر بگیرید که چگونه احساسات کنترل نشده شما بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد. این کار شناسایی مناطق مشکل دار (و پیگیری موفقیت شما) را آسان تر می کند.

 

دو) هدف تنظیم است، نه سرکوب

شما نمی توانید احساسات خود را با شماره گیری کنترل کنید (طبیعتا به همین راحتی نیست). شما نمی خواهید آنها را به طور کامل خاموش کنید. وقتی احساسات را سرکوب می کنید، از تجربه و ابراز احساسات خود جلوگیری می کنید. این می تواند آگاهانه (سرکوب) یا ناخودآگاه (واپس رانی) اتفاق بیفتد.

هرگونه سرکوب می تواند مشکلات زیر را به وجود آورد:

اضطراب

افسردگی

مسائل خواب

تنش و درد عضلانی

مشکل در مدیریت استرس

سوء مصرف مواد

هنگامی که به کمک روانشناسان خانواده یاد می گیرید که کنترل احساسات را انجام دهید، درک می کنید که نیابد همچون گرد و خاک آنها را به زیر فرش هدایت کنید تا دیده نشوند. بیان عاطفی سالم شامل یافتن تعادل بین احساسات طاقت فرسا و بدون هیچ احساسی است.

سه) آنچه را که احساس می کنید شناسایی کنید

یک لحظه وقت گذاشتن برای بررسی وضعیت روحی خود می تواند به شما کمک کند تا دوباره کنترل خود را به دست آورید. موقعیتی با دوستان خود را تصور کنید که در هفته گذشته سعی کرده اید  قرار ملاقات بگذارید، اما آنها گفتند که وقت ندارند. دیروز دوباره پیامک زدی و گفتی: «دوست دارم به زودی ببینمت. آیا می توانید این هفته ملاقات کنید؟"

آنها در نهایت، بیش از یک روز بعد، پاسخ می‌دهند: «نمی‌توانم. مشغول هستم."

شما ناگهان به شدت ناراحت می شوید. بدون توقف فکر می کنید، تلفن خود را در اتاق پرتاب می‌کنید، سبد زباله‌تان را می‌کوبید، و با لگد به میزتان ضربه می‌زنید و انگشت پایتان را می‌کوبید.

خود را با این سؤال قطع واکاوی کنید:

در حال حاضر چه احساسی دارم؟ (ناامید، گیج، خشمگین)

چه اتفاقی افتاد که این احساس را در من ایجاد کرد؟ (آنها بدون هیچ توضیحی من را نادیده گرفتند.)

آیا وضعیت توضیح متفاوتی دارد که ممکن است منطقی باشد؟ (شاید آنها استرس دارند، مریض هستند یا با چیز دیگری سروکار دارند که در توضیح آن احساس راحتی نمی کنند. ممکن است برنامه ریزی کنند تا در صورت امکان بیشتر توضیح دهند.)

من می خواهم با این احساسات چه کنم؟ (فریاد بزن، ناامیدی ام را با پرتاب کردن اشیا تخلیه کنم، پیامک را به چیزی بی ادبانه پاسخ بده.)

آیا راه بهتری برای کنار آمدن با آنها وجود دارد؟ (بپرسید آیا همه چیز خوب است یا خیر. بعداً وقتی آزاد هستند بپرسید. به پیاده روی یا دویدن بروید.)

با در نظر گرفتن جایگزین‌های احتمالی، افکار خود را مجدداً تنظیم می‌کنید، که می‌تواند به شما کمک کند اولین واکنش شدید خود را اصلاح کنید.

ممکن است مدتی طول بکشد تا این پاسخ به عادت تبدیل شود. با تمرین، گذراندن این مراحل در ذهن شما آسان تر (و موثرتر) می شود.

چهار) احساسات خود را بپذیرید - همه آنها

اگر می‌خواهید در مدیریت احساسات بهتر شوید، ممکن است سعی کنید احساسات خود را نسبت به خودتان کم اهمیت جلوه دهید.پذیرش احساسات به محض آمدن آنها به شما کمک می کند تا با آنها راحت تر شوید. افزایش راحتی خود در مورد احساسات شدید به شما این امکان را می دهد که آنها را کاملاً بدون واکنش شدید و غیر مفید احساس کنید.

برای تمرین پذیرش احساسات، برااساس نظر مشاور ازدواج سعی کنید آنها را به عنوان پیام رسان در نظر بگیرید. آنها "خوب" یا "بد" نیستند. آنها بی طرف هستند شاید آنها گاهی اوقات احساسات ناخوشایندی را ایجاد می کنند، اما هنوز اطلاعات مهمی را به شما می دهند که می توانید از آنها استفاده کنید.

به عنوان مثال، سعی کنید:

 

"من ناراحتم چون مدام کلیدهایم را گم می کنم و همین باعث می شود دیر کنم. من باید ظرفی را روی قفسه کنار در بگذارم تا یادم باشد آنها را در همان مکان بگذارم

پذیرش احساسات ممکن است منجر به رضایت بیشتر از زندگی و علائم سلامت روانی کمتری شود. علاوه بر این، افرادی که احساسات خود را مفید می دانند ممکن است به سطوح بالاتری از شادی منجر شود.

 

5. یک دفتر خاطرات خلقی داشته باشید

نوشتن (یا تایپ کردن) احساسات و پاسخ هایی که آنها ایجاد می کنند می تواند به شما در کشف هر گونه الگوی مخرب کمک کند. گاهی اوقات، کافی است که به صورت ذهنی احساسات را از طریق افکار خود ردیابی کنید. قرار دادن احساسات بر روی کاغذ می تواند به شما امکان دهد تا عمیق تر در مورد آنها فکر کنید. همچنین به شما کمک می کند تشخیص دهید که چه زمانی شرایط خاص، مانند مشکل در محل کار یا درگیری خانوادگی، به کنترل احساسات سخت تر کمک می کند. شناسایی محرک‌های خاص این امکان را فراهم می‌کند که راه‌هایی برای مدیریت مؤثرتر آن‌ها ارائه شود. ژورنال نویسی زمانی بیشترین فایده را دارد که آن را روزانه انجام دهید. دفتر یادداشت خود را همراه داشته باشید و عواطف یا احساسات شدید را هنگام وقوع یادداشت کنید. سعی کنید محرک ها و واکنش خود را یادداشت کنید. اگر واکنش شما کمکی نکرد، از ژورنال خود برای کشف احتمالات مفیدتر برای آینده استفاده کنید.

سخن پایانی:

اگر در مورد مدیریت هیجانات خود به کمک نیاز دارید، مراجعه به یک مرکز مشاوره خوب مانند کلینیک روانشناسی انتخاب نو می تواند به شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که فرایند زندگی یک چالش و پر از فراز و نشیب است. اگر هم اکنون در سربالایی زندگی قرار دارید، به خود فرصت دهید و با تلاش کردن اوضاع را بهتر کنید.

 

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.